|
pejahren
06-10-2003, 21:09
Idag har jag skickat en ansökan till styrelsen i min bostadsrättsförening om tillstånd att placera mitt hobbyväxthus på bostadsrättsföreningens mark, precis utanför våran tomt. Ordföranden så gott som lovade att det skulle gå i ordning, och att styrelsen behandlar det i sitt sammanträde på onsdag.
Bara att korsa fingrarna. Kanske jag kan ha huset ferdigt på plats till helgen :-)
Väntar fortfarande på en aluminiumsprofil som jag behöver innan jag kan sätta dit sista delen av taket. Annars är huset klart, och fundament i träd sammansnickrat. Fortsättning följer.
CITAT (pejahren @ 06-10-2003, 22:09) Idag har jag skickat en ansökan till styrelsen i min bostadsrättsförening om tillstånd att placera mitt hobbyväxthus på bostadsrättsföreningens mark, precis utanför våran tomt. Ordföranden så gott som lovade att det skulle gå i ordning, och att styrelsen behandlar det i sitt sammanträde på onsdag.
Bara att korsa fingrarna. Kanske jag kan ha huset ferdigt på plats till helgen :-)
Väntar fortfarande på en aluminiumsprofil som jag behöver innan jag kan sätta dit sista delen av taket. Annars är huset klart, och fundament i träd sammansnickrat. Fortsättning följer. jag håller tummarna.
pejahren
07-10-2003, 12:48
Jag med
rosettei
07-10-2003, 13:18
Håller tummarna för dig. Har också i år börjat bli intresserad av frösådd. och har i tankarna ett litet växthus. Men börjar nog i "liten skala" nästa år. Jag har i alla fall köpt lite fröer att börja med
pejahren
07-10-2003, 13:50
Jag köpte för ett par år sedan ett microväxthus av den sorten man kan ha på köksbänken, det var inte speciellt lyckat, men fick några plantor. I våras köpte jag en växthusbänk, som jag hade inntill väggen, fick där mycket bättre resultat. Detta avlädde igen lusten på ett växthus, för att kunna boltra mig mera  Eftersom jag fyller 50 i höst, så fick vi en ursäkt att kåopa ett som present till mig Om jag får tillstånd att ställa det på bostadsrättsföreningens mark, kan det stå uppe året om, och jag glädjer mig till att börja. Jag vet att det är galenskap att ha ett växthus när hela parken är c:a 40 kvm, men vad så? Lite galen får man väl vara?
rosettei
07-10-2003, 18:26
CITAT Eftersom jag fyller 50 i höst, så fick vi en ursäkt att kåopa ett som present till mig Själv har jag sex år dit,  (innan jag har en ursäkt) Jag har i sommar rensat rabatten på sidan av huset. Där tänkte jag göra , måste hitta på nåt, drivbänkar av något slag det gäller att vara kreativ eller om man så vill kalla det galen
pejahren
09-10-2003, 19:56
Jag fick tillstånd från styrelsen att ställa växthuset på bostadsrättsföreningens mark! Denna helgen blir det att upparbeta platsen
rosettei
10-10-2003, 11:51
Härligt Ha det "arbetssamt" i helgen. Och vackert väder. Här är det nu lite grått men solen har just tittat fram
rosettei
31-10-2003, 00:12
Grattis på din 50 års dag
pejahren
31-10-2003, 10:03
Man tackar så mycket
pejahren
05-11-2003, 21:22
Man väntar fortfarande på siste delarna till huset. Funamentet är klart, huset är till 80% monterat, men det går trögt, har väntat i över 5 veckor nu på delarna
pejahren
09-12-2003, 22:10
Ântligen! Efter mycket strul och snart 11 veckors väntan är mitt växthus uppe!!!!! [8D]
Fick dom sista delarna i går, och satte upp det ikväll. Ferdigt blir det efter vart, skall först montera ett lås, så jag kan stänga till huset.
Det var ju tur att du byggde huset nu på hösten. Tänk dig att få vänta 11 veckor på våren!
pejahren
22-12-2003, 22:32
Inredningen av mitt växthus skrider framåt, har fått på plats fyra hyllreoler längs ena långsidan, och en arbetsbänk längst in i huset, Odla från IKEA. Ljus finns på plats, om än inte upphängt än. Men, när det drar sig att börja så hoppas jag att allt skall vara i skönaste ordning.  (Optimisten)
kerstin z5-6
22-12-2003, 23:02
pejahren
26-12-2003, 21:09
Nu har jag lagt till några bilder i mitt album växthuset, om någon vill se det färdiga huset på plats
Snyggt! Ovanlig form på växthuset, med brutet tak...? Tror inte jag sett ett sånt förr. Är det plast? Hur ska du nu kunna vänta tills det blir dags att så?! Hoppas du får mycket nöje och nytta av det!
pejahren
27-12-2003, 10:54
Ja, det är ett plasthus, av märket Keter. Jag tror det är rätt ovanligt här uppe, Trolig ett parti som blev inköpt bara. Men det är snyggt och ovanligt i formen (Tycker jag).
Plastpanelerna är en viktig del av den bärande konstruktionen, men jag är osäker på om det ägnar sig att driva i på vintern. Då måste det nog till tilläggsisolering i alla fall.
Om ni har såna vintrar som vi har (tö, trist, regnigt, dimmigt, grått, blött och sen plötsligt -15 i några dagar), så går det nog fint att ha växter där även på vintern. Men förstås med tilläggsisolering som du nämner. Bubbelplast och frostvakt - sen tror jag man klarar en hel del därinne. Ja, det beror ju på vad du tänkt dig förstås  Jag tänker mest vinterförvaring av Änglatrumpeter o dyl. Till sommaren; vad kommer du att ha då? Tomater, gurka? Glöm inte meloner!!! Jag har blivit helfrälst på meloner i växthuset - nåt så vansinnigt gott att plocka sina egna solvarma meloner och äta med vaniljglass Lätt är det också - eftersom jag klarat det, klarar alla det!
Åsa, mälardalen zon 2
29-12-2003, 09:32
Så enormt länge måste man inte vänta tills man kan utnyttja växthuset jag odlar nästan året runt i mitt kallväxthus utan isolering. Jag har fortfarande en hel del skördeklar asiatisk kål (Yukina savoy) i växthuset som planterades ut i slutet av augusti (plantor). Runt mars brukar tjälen släppa i växthuset och då går jag ut och sår ett par rader grönsaker ex. sallat och rädisor de brukar gå bra att så diret när tjälen släpper. +Jag övervintrar en del växter inne i växthuset ex. mina hallonbuskar som sitter i plasthinkar.
pejahren
10-03-2004, 18:21
Det var lämge sen jag skrev lite om mitt projekt nu. Dom senaste dagarna har jag jobbat med att klargöra växthuset för säsongen, nu tror jag det bara är lite slutstädning som kvarstår. Under vintern har huset fått tjäna som extra förråd, så all röran måste bort. Jag började så i förra veckan, tills vidare står frösådden i köksfönstret, men där börjar bli trångt, så efter hand måste dom små flytta ut i växthuset. Jag har en max-/min termometer där nu, måste kolla temperaturerna, men måste nog fortfarande ha lite uppvärmning. Jag har lagt in tre nya bilder i mitt växthusalbum om någon vill se hur det ser ut nu.
kerstin z5-6
10-03-2004, 20:27
Ser jättetrevligt ut nu  Du har kanske redan hunnit bära ut lite småttingar -ta med en kaffekopp -det är underbart  Hälsar
pejahren
11-03-2004, 12:10
Har inte tagit ut några småttingar än, men det är rätt runt knuten nu. Men några kaffekoppar har det nog blivit
pejahren
16-03-2004, 12:03
Jag tog ut dom första växterna i Söndags: Lobelia och Luktärt. I går kväll jobbade jag med att få dom små omplanterade i varsin plastkruka 6x6cm, så nu börjar det bli lite växter på plats  . Det blev 39 Kantlobelia och 40 Sommarazaleor igår, idag har jag planer om att omplantera 150 Luktärter, och sen så lite mer så det efter hand blir en ständig cykel: sådd => köksfönstret => pottning => växthuset. Temperaturen i växthuset ligger på min. 7,5 grader, så det skulle vara tillräckligt för dom flesta växterna.
pejahren
21-03-2004, 17:34
Växthuset börjar fyllas upp, och växterna ser ut att trivas hyfsat där. Som flera påpekade innan jag byggde, ser jag redan att jag byggt för litet och sysslar med tankar om att bygga ut det med 50-75%, så jag kommer upp i sisådär 7 kvadratmeter. Men inte omedelbar utbyggnad. Har lagt in ett par nya bilder i mitt album tagna av huset idag, plus några i albumet frösådd som är tagna i växthuset.
pejahren
14-04-2004, 13:25
Som många varnade mig innan jag satte i gång med växthuset - Det är för litet Detta även om jag odlar i fyra höjder och har lika mycket effektiv hyllplats som ytan av växthuset. Jag har satt in sex reoler om fyra hyllor 30*60 cm, och samtliga är fyllda med växter. Luktärtplantorna skjuter i vädret i en attans fart, dom längsta närmar sig 50 cm oc ennu är det några veckor innan jag vågar planta ut dom Men man får väl pröva att göra det bästa av situationen, och vara glad att växterna tycks trivas.
Smekajsa
14-04-2004, 18:38
Kul värre med växthus-bygge,speciellt när det är klart. Varför känner man att det blev för litet!? Det säger alla. Har själv ett Juliana Sunseeker på 6,4 kvm,funderar starkt på att köpa ett likadant till och "modifiera" ihop dem på något sätt. Anna-C, har Du någon särskild melon-sort att rekommendera???
pejahren
14-04-2004, 19:30
Mitt växthus är bara 4,45kvm, men det borde ju vara tillräckligt när man beaktar att våran trädgård totalt uppgår till 40 kvm
Smekajsa
14-04-2004, 20:20
Oooppss. Har lite mer att röra mig på c:a 2000 kvm. Men jag "slåss" om utrymmet med min man som är radioamatör. Han vill helst ha antenner i hela trädgården!!! Det finns för närvarande 3 stora master + alla dj.... trådar som ligger kors å tvärs i fruktträd över hustaken osv
pejahren
21-04-2004, 08:39
Mina små har nu bott i växthuset i 5 1/2 vecka, och verkar trivas värre Som nämnt tidigare är inte plats det jag har mest av där ute nu, men vad gör väl det, när växterna blir större för varje dag som går. âr nu i huvudsak färdig med sådden (tills nästa besök på garden center  ) Har jobbat med at utöka tillgänglig hyllplats, och har nu plats åt lite mer. Så nu är det prickling av dom små som gäller. Samtidigt har frugan börjat tänka på hur dom ska planteras ut, vilka som passar tilsammans och i vilka rabatter dom olika ska stå. Vi har så pass många plantor att det skulle inte bli för glest i rabatterna Vårliga blomhälsningar från Oslo!
pejahren
21-04-2004, 12:41
Jag glömde visst skriva att uppvärmningen i växthuset sker med en värmefläkt av enkel typ, med termostatstyrning och frostvakt, men den blev köpt för den nätta summa av kronor 127,- Den har hela tiden hållit minimumstemperaturen på 5 grader eller högre. Luftfuktigheten varierar något, den senaste veckan har den varierat frå 50% till 99%, så det skulle vara en ok luft där inne. Då jag startade upp växthuset tog jag chansen på att inte extraisolera, detta har nog kostat några få extra kwh, men det har inte varit några problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|