|
lollinona
05-05-2009, 19:16
Idag har jag kommit mig till skott att köpa mina första austinrosor. Var främst intresserad av Crown Princess Margareta och Lady Emma Hamilton men då dessa inte fanns blev det 3st Glamis Castle. Fanns ingen att rådfråga i butiken så jag chansade. Läste nu när jag kom hem att denna ros är rätt låg. Och vi hade tänkt att ha en rosenbuske mitt på gårdsplanen. Har jag tänkt helt fel? Kan man plantera denna nu eller är det för sent/för tidigt. Bosatt i södra Skåne. Köpte jag för få, 3 st? Hur tätt skall de placeras? Tycker ni jag skall välja en större ros att ha i mitten, tex jaga efter en Crown Princess Margareta eller tror ni att dom skär sig? Vitt borde ju gå till allt tycker man.
Glamis Castle blir ca 90 x 80 cm, det är väl fint om dom nuddar varandra i bladen, men det avgör du själv. Crown Princess Margareta blir i min zon 3 - 4 ca 1.5 m men jag kan tänka mig i din snälla zon att den kan bli högre och då fodrar rosen ett stöd att luta sig mot, den är ganska tuff /zon 4 ros. Sök bilder av rosorna på Help me find så du får en känsla för hur dom växer.
lollinona
05-05-2009, 19:50
Tack Kajsa, blir alltid en smula nojig när jag inte får hjälp i en butik och läser hemma i efterhand. Borde kanske göra tvärtom i framtiden  Vad menas med zoner? Vilken zon bor jag i?
Du bor i zon 1, det bästa rosläget i Sverige, sååå avundsjuk ! På Odlas starsida finns skrivet om alla zoner landet är indelat i, zon 7 långt upp i landet, läs där så förstår du. Dom där färgerna du skrev om, ja det kan bara bli vackert ihop.
lollinona
05-05-2009, 20:08
Tack igen, Rosorna kom planterade i större plastkrukor. Hur planterar jag dom? Skall dom stå i vatten i tag? Några tips? CITAT (Kajsa @ 05-05-2009, 20:48)  Sök bilder av rosorna på Help me find så du får en känsla för hur dom växer. Jag hittar inga bilder på en hel rosenbuske där man får en känsla av hur stor den kommer att bli. De flesta bilder jag har hittat på google visar endast själva rosenblomman.
Crown Princess MargaretaBlomman är tung och vill hänga ner RoslistanDu behöver inte ställa krukorna i vatten, bara gräva ordentliga gropar och vattna sedan. Sätt ner dom ca 10 cm djupare än dom är planterade nu. Brukar lägga ett par nävar benmjöl till varje ros också, långsam näring. Lägg på lite kogödsel sedan i juni, Austinrosor ska ha gödsel varje vår, kräsna rosor. Glamis Castle
jag köpte precis en glamis med, väntar med spänningen på första blomningen! CPM är också jättevacker, den växer buskigt och fint. Jag satte upp min i ett rosentorn, men klipper ner de två intill. bilder här http://candideandthegarden.blogspot.com Skåne är varmt men de flesta har problem med blåsten, torkar ut rätt duktigt och när det blåser som idag så undrar man hur blommorna orkar. Var 12m/s här på NV-kusten. Så om du har tänkt sätta dom mitt i gräsmattan så kolla in hur mycket det blåser därute. Bor ni inne i ett uppväxt bostadsområde så är det väl inte så farligt, men värt att tänka på! Glamis ser riktigt vacker ut (på bild iaf =) så jag hoppas att den tar sig fint... Jag vill att maj ska vara i två månader men samtidigt vill jag se mina rosor!!!! Lycka till med grävandet, 80cm är vad som rekommenderas =)
lollinona
06-05-2009, 15:45
CITAT (Lavin @ 05-05-2009, 23:23)  jag köpte precis en glamis med, väntar med spänningen på första blomningen! CPM är också jättevacker, den växer buskigt och fint. Jag satte upp min i ett rosentorn, men klipper ner de två intill. bilder här http://candideandthegarden.blogspot.com Skåne är varmt men de flesta har problem med blåsten, torkar ut rätt duktigt och när det blåser som idag så undrar man hur blommorna orkar. Var 12m/s här på NV-kusten. Så om du har tänkt sätta dom mitt i gräsmattan så kolla in hur mycket det blåser därute. Bor ni inne i ett uppväxt bostadsområde så är det väl inte så farligt, men värt att tänka på! Glamis ser riktigt vacker ut (på bild iaf =) så jag hoppas att den tar sig fint... Jag vill att maj ska vara i två månader men samtidigt vill jag se mina rosor!!!! Lycka till med grävandet, 80cm är vad som rekommenderas =) Blåsten hade jag inte alls tänkt på, här blåser väääldigt mycket. Funkar det inte alls då eller skall man bara tänka på att ge dem mer vatten? Vilken superduperfin trädgård du håller på att skapar! Imponerad!
Jag planterar rosor och struntar i blåsten. Fast jag bor i ett samhälle, så det är inte ute på öppna slätten. Jag tänker som så, att jag provar. Men kanske blir det svårare om man bor i ett riktigt blåshål.
lollinona
07-05-2009, 07:33
Något som också slog mig är hur pass nära man skall plantera dem? Vi har köpt 3 st och vill att dom skall växa som en ring nämligen.
På förpackningen jag fick från rosenposten var det en fin bild ritad med tre rosor som stod planterade i en cirkel och pilar mellan som indikerade ett avstånd om 45 cm mellan rosorna. Det är alltså om man vill få ett fylligare intryck, alltså att det är en större "massa". Vill du att det ska synas att de står i en cirkel måste du nog köpa fler än tre.
Tackar, det kan iaf inte bli sämre än när jag hittade den =) Växter är helt underbara på att överträffa ens önskningar. När jag försöker måla en tavla så har jag en vision i huvudet men det blir aldrig så vackert, men när man planterar så blir verkligheten bättre än fantasin. Rosgången har jag inte sett live än, för jag planterade den efter de flestas blomningstid, så det är så himla spännande att få se hur det blir. Har fortfarande en bit att gräva, rosportal att snickra osv, ska försöka få det klart till Juni...
Med vinden, så är det väl som med alla förutsättningar. Det finns optimala förutsättningar, som bra jord, rätt fuktighet, mycket sol och vindskyddat. Det växer nog i vilket fall, men ju fler rätt man har desto större och finare och friskare blir växterna. Rimligen. Sen har jag ett monster till ros på innergården som antagligen står i rätt dålig jord men har skyddat läge och blommar som en gudinna. New Dawn tror jag, har väl stått där i iaf sens 70-talet. Så man vet aldrig.
Så plantera där det passar, men försök skapa så bra mikroklimat du kan så går det nog ännu bättre. Jag har åker i öst och väst, bor 2km från havet och rackarns vad det piskar på ibland. Jag har en granne i väster och deras häck dog förra året, vilken skillnad det blev. Vi har uppväxta träd och avenbokshäck i öst, men jag har försökt göra mindre avgränsningar här och var, murgrönehäckar och pilstaket. Inte bara för rosornas skull, jag är själv inte så förtjust i blåsten...
Det är bra att vattna, men jag tror inte att det går att kompensera helt för blåsten, avdunstningen går för fort tror jag.
Stenkyndel tror jag blir fint att sätta tillsammans med Glamis. Och kanske lite lammöron eller ulleternell i yttersta kanten för att förstärka ringformen? cremevitt, lila och silver, mums, klassiskt och vackert.
lollinona
07-05-2009, 13:37
Idag har i planterat för första gången sen vi flyttade till huset. Planen var först bara att gräva hål där rosorna skulle sitta men nu gjorde vi en rund rabatt istället som vi la stenar runt omkring. Jag gjorde som ni sa, grävde en djup håla. Satt ner rosen, vattnade, trampade och fyllde upp med befintlig gjord. La även till lite vanlig planteringsjord. Och om jag förstått det rätt så skall vi lägga på kogössel eller rosjord framåt Juni. Hur snabbt beräknar man att rosenbusken kommer upp? Dåligt tålamod som jag har
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|