Lasse Lucidor
Hej, satte färskpotatis 20/5. , hade fått för mig att potatisen skall sättas djupt för att potatisen inte skall bli grön. Men nu har jag läst att så inte är fallet. Endast en planta har kommit upp men i panik var jag just ute och krattade litet i landet och någon cm under jordytan ser potatisen ut att komma upp, så jag är inte orolig över att de inte orkar upp..dock är den kanske försvagad?

Slipper jag kupa potatisen nu eller bildas knölarna ändå under jordytan...?
eller kommer de lågnt ned i jorden?

Jag har plöjt så många trädgårdsböcker om och om igen,,hur kan man ha missat det här med sättdjup// blir väl inga knölar till midsommar, // LASSE
KURT
Hur du satte dem den 20/5 förstår jag ju inte? Men de har så mycket näring att de kommer upp utan problem även från 20 cm djup. Det kan ju utvecklas potatisar från hela stammen under jord, så kanske du behöver kupa lite ändå. Det finns ju en metod, där man odlar potatisen i en tunna eller rör, och efter hand som den växer fyller på med mera jord så att stammen under jord skall bli så lång som möjligt. Meningen är att man skall få mera potatis.
Lasse Lucidor
Det blev en bra skörd trots att sättpotatisen de hamnade djupt, bra att veta ifall någon mer skulle klanta sig. /Lasse
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon