Emzen
Satte Liguster i förrgår och fick då besked av plantaget att vi inte behövde jordförbättra... Lite konstigt tyckte jag men men. Nu är det så att eftersom det har regnat här i princip sedan vi satte häcken samt tog bort en del stenar från jorden så är det för lite jord där nu. Måste alltså köpa mer jord och fylla på med. Frågan är bara vad för jord? På vår avfallsanläggning kan man köpa jord billigt och det finns då tre sorter att välja mellan men jag har ingen aning om vilken vi bör ta. Har ganska sandig jord nu. Hoppas någon har nåt tips!

Undrar också om vi ska gödsla något nu direkt när vi planterat häcken? Med vad isåfall och hur gör vi det?

Tacksam för svar!!
Bengt i Särö
CITAT (Emzen @ 05-05-2009, 21:18) *
Satte Liguster i förrgår och fick då besked av plantaget att vi inte behövde jordförbättra... Lite konstigt tyckte jag men men. Nu är det så att eftersom det har regnat här i princip sedan vi satte häcken samt tog bort en del stenar från jorden så är det för lite jord där nu. Måste alltså köpa mer jord och fylla på med. Frågan är bara vad för jord? På vår avfallsanläggning kan man köpa jord billigt och det finns då tre sorter att välja mellan men jag har ingen aning om vilken vi bör ta. Har ganska sandig jord nu. Hoppas någon har nåt tips!

Undrar också om vi ska gödsla något nu direkt när vi planterat häcken? Med vad isåfall och hur gör vi det?

Tacksam för svar!!

Hej Emzen.

Varför köpa giftig jord ifrån kommunen,det måste väl finnas någon som har vanlig matjord att sälja
eller fråga någon bonde om du får köpa lite.
Annvänd ingen gödning förän plantorna har varit på stället ett år,plantera inte för djupt
Emzen
Tack för svaret!
Bra att veta med gödningen! Men varför skulle jorden vara giftig?? Det är ju olika blandningar av kompostjord? Blir glad om du ville utveckla det lite.

Nu har vi redan köpt jord pch fixat med det men blev nyfiken iallafall.
Tack för svar!

Mvh Emma
FridaViva
Hejsan!

Ligustern är ju ganska tålig förutom för en sak; dålig dränering! Jag har satt långa avsnitt i omgångar av den vintergröna och här råder SANDJORD!!! Så jag kände mig lugn med att blanda upp med kompost och ge en rejäl omgång kogödsel. Här växer den så den knakar!!!

Lycka till!
Monica B
CITAT
Hej Emzen.

Varför köpa giftig jord ifrån kommunen,det måste väl finnas någon som har vanlig matjord att sälja
eller fråga någon bonde om du får köpa lite.

Men Bengt, varför skulle den jord man köper på avfallstationerna vara giftig. Alla avfallstationer har sortering och alla jag har varit på är mycket stränga med att allt skall hamna på rätt ställe. Den jord man köper kommer ju från det trädgårdsavfall som folk kommer dit med, precis som när du gör din egen kompost hemma bara det här sker i lite större skala. Farligt avfall som kan vara giftigt och innehålla tungmetaller och annat det har dom ju en särskild inlämning på stationerna för, kommer inte i kontakt med den kompost som framställs.

[attachment=35495:Signatur.jpg]
Thé
Jag har däremot funderat på om jorden från avfallsanläggningen kan innehålla rotogräs? Vet dock inget om detta.
Bassam

Tack för frågan

Avfallsanläggningen kan behålla ogräs rötter , men de är inte giftiga.

H:Bassam
göinge
Jag har planterat vår vintergröna liguster i jord från den kommunala avfallsanläggningen. Jorden är komposterad där av trädgårsavfall från villaägare runtom i kommunen. Verkar vara prima jord!

Nåväl, min fråga: Hur snabbt ska jag klippa ner häcken? Buskarna var 50-80 cm när de köptes, men eftersom nästan alla verkade döda efter någon vecka lät jag de stå ett tag. Nu har det blivit grönt på nästan alla. Dags att klippa, eller ska jag klippa vid en viss tid på året?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon