Älvsjö
Hej,

vi funderar på att köpa färdig häck. Dyrt, vi vet men vi behöver snabbt ha den på minst 150 cm pga "stup" mot gatan.

När jag tittar så finns det två sorter som hos Rappne har en otrolig prisskillnad. Ligustrum VUlgare 'Atrovirens' är hälften så dyr som 'Listrum' eller 'Liga'. Någon som vet varför?

/C
Emzen
Som jag fattat det är väl Atrovirens den som är vintergrön och de andra är inte det? Fast jag kan ju ha fel och man tycker ju då att den borde vara dyrare. jag har en bra bok jag kan kolla lite i.
Älvsjö
Tack Emzen!
En teori vi har är att det har med härdigheten att göra - att Atrovirensen skulle vara känsligare. Vi bor i Älvsjö i Stockholm vilken är Zon II om jag inte har helt fel.
Likaså har den tydligen krav på väldränerat, men den ska stå ovan/innanför en mur som är ca 80-100 cm hög.
Emzen
CITAT (Emzen @ 05-05-2009, 21:24) *
Som jag fattat det är väl Atrovirens den som är vintergrön och de andra är inte det? Fast jag kan ju ha fel och man tycker ju då att den borde vara dyrare. jag har en bra bok jag kan kolla lite i.

Hm, nej sorry. De sorter som står med i min bok är Atrovirens, Lodense och ovalifolium..
Emzen
Detta hittade jag här på frågor o svar, Verkar som om ni har en bra tanke om härdigheten.

http://www.odla.nu/fs/article/file_10328.html
Ingrid Zon3
Kolla någon annan plantskola också (på Zetas ligger dessa två sorter lika i pris för småplantor i alla fall).
Atrovirens är vintergrön, härdig till zon 2 och därmed tveksam i stockhomstrakten. Tycker jag alltså. Jag har några plantor Atrovirens till en "minihäck", men jag tycker de växer dåligt. Kolla den vanliga Ligustrum vulgare i stället, går till zon 4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon