Kajsa i Arvika
05-05-2009, 20:29
Nu var det ju det här med lappar igen.. den här gången är det tjälen som har flyttat runt dem.. de två första bilderna är samma växt, någon som har nåt förslag?
[attachment=34248:sjuttonde_069a.jpg]
[attachment=34247:sjuttonde_068a.jpg]
tredje bilden hoppas jag är Höstsilverax Brunetta" ?
[attachment=34246:sjuttonde_066a.jpg]
KAN det här möjligtvis vara en Digitalis?
[attachment=34245:sjuttonde_071a.jpg]
Silverax verkar en av växterna vara iaf. Är det från fröerna du fick av mig kanske? För då har du i så fall lyckats bättre än vad jag gjort
smuleborg
05-05-2009, 20:49
Som jag skrev i en annan tråd, så svårt att se på bild. Är det Cimifuga simplex 'Brunette' är det bara att gratulera. Den sista växten ha jag svårt att se som Digitalis. Den första ger mig ingen hint. Jag är förresten nybörjare, det finns andra här i forumet som kan mycket, väldigt mycket.
Jag känner igen det där med lapparna. I år har jag varit extremt noggrann. Tror jag.
Och i höst - jag har lovat mig själv att dokumentera på papper inomhus (typ rita upp vad som finns i bebislådan). Vi får se hur det går. I år har jag bara en vag aning om...
Kajsa i Arvika
05-05-2009, 20:51
nej det är isf en köpeplanta från ifjol.. fröna jag fick av dej har jag inte sett till nåt av ännu men mina har ju stått ute.. de har inte kommit så längt ännu...
blev osäker på om det här var Brunettan eller hundkexet Ravenswing.. den som lever lär väl få se..
Red Top
05-05-2009, 21:26
Den sista bilden kan absolut vara digitalis
Kajsa i Arvika
05-05-2009, 21:29
CITAT (Red Top @ 05-05-2009, 22:26)

Den sista bilden kan absolut vara digitalis

Va glad jag blir!! håller tummarna!!!
Monica B
06-05-2009, 07:35
Den första bilden är lite svår att komma fram till vad det kan vara.
Andra bilden ser verkligen ut som (Cimicifuga) Actea simplex atropurpurea, dvs Höstsilverax. Om du kan kalla den för 'Brunette' är kanske lite vanskligt eftersom 'Brunette' är en speciell sort. I allmänhet brukar man inte lägga till sortnamnet på frösådder utan får därför kalla den för A. simplex atropurpurea.
Bild tre är en digitalis. Vilken av dom det är är svårare att säga, det finns flera stycken med ganska lika blad.
stennie
06-05-2009, 08:01
Den första tycker jag liknar mina självsådda Hostor, men det är bara en gissning, det första jag tänkte när jag såg bilden.
Irene_L
06-05-2009, 08:31
CITAT (Monica B @ 06-05-2009, 08:35)

Andra bilden ser verkligen ut som (Cimicifuga) Actea simplex atropurpurea, dvs Höstsilverax. Om du kan kalla den för 'Brunette' är kanske lite vanskligt eftersom 'Brunette' är en speciell sort. I allmänhet brukar man inte lägga till sortnamnet på frösådder utan får därför kalla den för A. simplex atropurpurea.
Fast jag fattade det som att just den var en köpeplanta.....
Monica B
06-05-2009, 08:38
OK Irene. Där får man för att man inte läser ordentligt

. Jag var så helt inne på att det var frösådder.
En annan sak: Hur i hela fridens namn gör jag får att lägga in sådana citat som t ex du har gjort? Man kan ju inte hålla på att skriva av texten hela tiden om man vill poängtera någonting som någon annan sagt.
Irene_L
06-05-2009, 08:45
CITAT (Monica B @ 06-05-2009, 09:38)

En annan sak: Hur i hela fridens namn gör jag får att lägga in sådana citat som t ex du har gjort? Man kan ju inte hålla på att skriva av texten hela tiden om man vill poängtera någonting som någon annan sagt.
Jag klickar på citera.Sen sparar jag det jag vill svara på i citatet.Det är viktigt att spara det som står i början och slutet av citatet....där det står quete.(Allt som är innanför tecknen.) Hoppas jag kunde förklara så du förstod.

Lycka till!
Kan det första vara någon form av lilja? Mina småblad som sticker upp ser ut ungjefär så...
Kajsa i Arvika
06-05-2009, 14:33
Ettan skulle iofs kunna vara både hosta och lilja, sådde båda ifjol.. mitt förslag isf är röd krollilja? bara 3 år kvar till blomning då?

Tålamod är inte en av mina dygder..
Irene_L
06-05-2009, 15:14
Jag var ute och tog kort på min krolliljesådd. Så här ser dom ut:
[attachment=34291:krolliljes_dd.JPG]
Jag tror jag sådde dom förra året.....eller året innan

Hittade en burk som jag helt glömt bort.
Kajsa i Arvika
06-05-2009, 15:36
Hur ska man förklara ettan...

Bladen ni ser kom liksom ut från små vita "kapslar (ovan jord), de kom inte från rot"knölar"...

tänk om man kunde förklara på ett vettigt sätt så folk förstod vad man menade...
Ser något vitt på Irenes bild.. Samma sorten?
*Stintan*
07-05-2009, 13:16
Är det inte små pyttiga lökar då?
Kajsa i Arvika
07-05-2009, 18:16
Det skulle det nog kunna vara Stintan, jag har aldrig lyckats med krolliljesådd förut så jag har ingen aning...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.