Frida Sandman
05-05-2009, 20:37
Jag har planterat en del växter i rabatten och det vore roligt att veta vad de heter.
Dessa behöver jag hjälp med:
1. Gissar på en ettåring men hoppas på perenn:
[attachment=34249:1.JPG]
2. Perenn men minns inte namnet
[attachment=34250:2.JPG]
Tacksam för hjälp :-)
Monarda
05-05-2009, 20:43
Nummer 2 kan vara cikoria. I värsta fall är det parksallat som är ett ogräs.
Aqvakul
05-05-2009, 20:57
Ettan liknar lavendel lite, men det är nog fel blad (svårt att se) - kanske salvia
Tvåan kändes spontant som cikoria, men jag tycker att färgen är ovanligt blek och är dessutom osäker på stjälk och blad
(Såg att du bor i Älvsbyn. Du känner inte en äldre man som heter Ralf Forsberg, som var kommundirektör när jag träffade honom sist?)
Frida Sandman
05-05-2009, 21:08
1:an tror jag kan vara daggsalvia men minns inte säkert. Vet att det inte är lavendel i alla fall. Någon typ av salvia är det, den blev cirka 30-35cm hög om jag minns rätt. Kanske lite högre.
2:an har ljusgröna låga blad som är cirka 10-20 cm höga om jag minns rätt. Tycker den är vacker och det gör inget om den sprider sig ohämmat, men bra att veta i så fall. :-D Blommornas stjälkar mätte ungefär en meter eller mer.
En bild rakt från sidan på nr 2:
[attachment=34253:3.JPG]
Hmm... Tror inte att jag så här på rak arm vet vem den mannen är. Men så är jag ju av en yngre generation, född -83 som jag är :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.