Jag har nyligen blivit med tomt som förhoppningsvis snart ska ha något som kan kallas trädgård också. Ena hörnet av tomten skärs av av ett skogsdike som rinner ut i ett större dike som ligger mellan vår tomt och en åker. Nu undrar jag om man kan använda detta skogsdike (eller "bäck" som låter lite trevligare) till något intressant? En tanke jag har är att gräva ut en damm längst ner innan den rinner ut i åkerdiket, skulle detta fungera tror ni? Måste man i så fall ha dammduk i botten eller klarar man sig med att bara gräva... ? Jag funderar också på om man kan plantera t.ex. kabbeleka, svärdslilja m.fl. växter (gärna tips!!! Zon 5 halvskugga) längs med bäcken? Måste jag bottna med jord eller går det att bara gräva ner de i kanten på diket som det är nu? Det är ju skogsmark (lingonris, blåbärsris, mossa, gräs) idag, kanske blir för näringsfattigt?
Som ni märker är jag verkligen helt "grön" på det här med trädgård och ffa vatten i trädgård! Jag behöver all hjälp jag kan få om inte det bara ska sluta med en gyttjepöl i min trädgård

Vänliga hälsningar,
Sara