Full version: Anlägga damm i grop?
Sarasl
Hej!

Jag har nyligen blivit med tomt som förhoppningsvis snart ska ha något som kan kallas trädgård också. Ena hörnet av tomten skärs av av ett skogsdike som rinner ut i ett större dike som ligger mellan vår tomt och en åker. Nu undrar jag om man kan använda detta skogsdike (eller "bäck" som låter lite trevligare) till något intressant? En tanke jag har är att gräva ut en damm längst ner innan den rinner ut i åkerdiket, skulle detta fungera tror ni? Måste man i så fall ha dammduk i botten eller klarar man sig med att bara gräva... ? Jag funderar också på om man kan plantera t.ex. kabbeleka, svärdslilja m.fl. växter (gärna tips!!! Zon 5 halvskugga) längs med bäcken? Måste jag bottna med jord eller går det att bara gräva ner de i kanten på diket som det är nu? Det är ju skogsmark (lingonris, blåbärsris, mossa, gräs) idag, kanske blir för näringsfattigt?

Som ni märker är jag verkligen helt "grön" på det här med trädgård och ffa vatten i trädgård! Jag behöver all hjälp jag kan få om inte det bara ska sluta med en gyttjepöl i min trädgård crying.gif !

Vänliga hälsningar,
Sara
GME
Hej

Låter som om du har en spännade miljö att göra något kul med, om du behöver duk eller inte beror ju på jordmånen, finns det någon form av lera i marken som kan fungera som bariär så kan du fixa till det eller så kan man skaffa lera och använda som tätskickt, inget jag prövat själv dock och tänker mig att det kan bli en ganska stor historia för att få tag på o.s.v beroende på om det finns att tillgå lokatl eller inte. Så någon form av duk kanske är allternativet här.

Först tycker jag att du ska fundera på om du ska ha fisk, dammuslor eller likande i eller om du bara vill ha en vatten spegel med växtlighet runt, tänk på att mygg och knott gillar fuktiga ställen och dom bits wink.gif
Nu har du ju ett vattendrag i och med bäcken ändå så du kanske får dras med lite otyg hur du än gör beroende på hur skugigt/soligt det är o.s.v

Vad jag syftar på är att du har ett vattendrag och inblantering av fisk, vissa växter m.m. inte är tillåtet av den anledningen att parasiter m.m. kan överföras till det inhemska vattenlivet men tråkiga konsekvenser.
Personligen ger jag mig attan på att fåglar genom sin spillning sprider betydligt mer men regler e juh regler och samvete en annan sak wink.gif

Beslutar du dig för en sluten damm kommer ju filter anläggning in i bilden, inget svårt men det suger i plånboken en del men kul e de *ler*.

Lite att fundera på smile.gif

Lycka till
ingrids
En fundering, inspierarad av vad som gjorts för Botniabanan - du kanske kan satsa på ett översvämningsområde. Då svämmar det över ibland, främst vår och höst, och då kan du ha kabbeleka och sånt. Tydligen är det miljövänlilgt också eftersom det som annars rinner iväg "landar" på backe och går åt för växterna där. Vet på tok för lite för att ge handfasta råd, men jag har läst att man börjat göra så även med diken för att minska utrinningen av övergödsling i havet.
Hoppas någon vet mer om du tycker det är en intressant idé.
Sarasl
[attachment=34287:B_cken.jpg]
Till höger om granen längst till vänster vill jag ha min damm smile.gif "Trädgården" är work in progress som ni ser!!!

Hej och tack för era svar!

GME: Jag vet tyvärr inte hur jordmånen ser ut där jag tänkte mig att dammen skulle ligga, just nu är marken täckt av ris och stammar från alla små träd och sly som vi fällt för att öppna upp lite i mörkret där nere så jag kommer inte riktigt åt att gräva. Om det är till någon hjälp så växer där mest björk, salix, rönn, några granar och tallar, låter väl inte som lerjord eller? Tomten ligger längst ner i en skogsbacke. Nej, det behövs väl dammduk antar jag, om det inte är berggrund direkt under ytskiktet... då blir det svårt att gräva wink.gif
Vad gäller åkerdiket så slutar det blint en bit bort, det går nästan som vallgrav längs hela vår östra tomtgräns, har ingen förbindelse med ån på andra sidan åkern. Men jag är ändå inte säker på om jag vill ha fisk, som det är nu har vi så otroligt mycket grodor och paddor i bäcken och de vill vi gärna ha kvar smile.gif Förhoppningsvis äter de lite mygglarver också...

Ingrids: Det där med översvämningsområde låter väldigt lockande tycker jag. Jag vill ju ändå inte hålla på och fylla i vatten och ha pump, filter osv eftersom bäcken är ca 70 m lång och höjdskillnaden är ca 5 meter mellan början och slut. Den torkar ju mer eller mindre under högsommaren och även om den inte blir helt torr
kommer den nog inte att kunna hålla vattenståndet i dammen så jättehögt när det är som torrast. Jag ska leta lite info om översvämningsområden känner jag!

Återigen, tack!
/Sara
GME
Uj uj uj jag får nästan ryggskott när jag ser hur mycke jobb de e laugh.gif

Men roligt jobb !

Det ser ut som om tomten ligger 50-80cm ovan bäcken så du får nog ta och sänka hörnet en aning så att kanteran till dammen blir lite flackare, har ni avvägnings instrument och en grävskopa ?
sen skulle ju en avledning av bäcken in på tomten i en form av damm och sedan ut igen kunna fixas, själva damm delen görs lite djupare än bäcken och in och utlopp i nivå med den nuvarande bäck botten nivån, på så vis skulle vattnet bli kvar under tork perioderna i dammen och vid flood så strömmar vattnet igenom dammen.

Passa på och ta vara på en del stenar med fin form, de kommer väl till pass som dekoration i och kring dammen sedan smile.gif

Det ser väll ut att bli en duk här ja, läs damskolan på vattenlivs hemsida om du inte redan gjort detta, ett tips.
Salixens rötter vill jag minas e lite tuffa att hålla styr på skulle av den anledningen hinta om 1 mm gumiduk, den tål en heldel utmaningar smile.gif

När du gräver så kommer du säkert nu att få vatten i hålet för damen så en länspump kan komma till nytta, gällande växter och zon 5 e jag helt lost hoppas att någon kan tipsa dig. kolla lite i vattendragen runt i kring smile.gif
Sarasl
Tack så jättemycket för bra tips GME!

Ja, lyckligtvis har vi en granne med både traktor och grävskopa och allt annat som behövs och dessutom villig att ställa upp och gräva, annars hade inte det här projektet blivit av... Han ska hjälpa med att ta av lite på kanterna längs bäcken som du sa (det hade jag inte ens tänkt på, har bara gått här och tyckt det är synd den ligger så djupt att man knappt ser den, man blir hemmablind!), gräva dammen och högre upp också leda om bäcken. Om jag får som jag vill kommer vi inte att ha kvar några Salix på den delen av tomten, men grov dammduk är nog ändå klokt.

Mycket jobb ja, minst sagt! Då syns ändå inte den stenigaste delen på fotot!!! Jag har börjat spana lite på stenarna som ligger där nere, några ska jag nog kunna hitta som duger kring dammen. En hel del är för stora att flytta på. Många ska användas att läggas runt husgrunden, de har jag börjat bära upp nu. Sedan har jag nog så det räcker till rabattkanter, terassering och runt surjordsbäddar inne i Woodlandet och det blir säkert över en massa ändå biggrin.gif !!! Sten råder det absolut ingen brist på!!! Det är ju synd att de är så tunga... Men jag är ju så pass realist att jag inser att den här trädgården är ett långtids projekt, inget man fixar över en helg direkt wink.gif

Nästa stopp "Vattenliv" smile.gif

Tack igen och ha det gott!
/Sara
Fågelvägen
Hej Sara! Vilken lycka att ha en granne med grävskopa! Och en enorm tur att du har stenar som du tror att grävskopegranne inte klarar av att lyfta. Han klarar säkert mer än du tror! Och just de största stenarna kommer att ge hela bäckprojektet en praktfull karaktär. "Ju större dess bättre!" (Så tänker en stengalen trädgårdsägare som jag.) Ett tips: låt grävskopemannen gräva bäcken lite ringlande, inte rakt som ett dike!
Lycka till! smile.gif
Sarasl
Hej "Fågelvägen"!

Ha, ha! Ja, jag är nog lite stentokig jag också. Vi lägger sten runt husgrunden (snart klart), har stora stenar i skogen där mitt "woodland" ska vara (kommer att bli toppen för Rododendron mm att luta sig mot), samlar stenar att ha stenar runt rabatter, har en storklipphäll på framsidan som ska få lavendel (härdiga i zon 5???) längs söderkanten och backtimjan i skrevorna... sten överallt och jag är överlycklig biggrin.gif !

Just nu är jag dock lite orolig att jag inte ska hinna få undan alla stenar som jag vill spara innan matjordslassen kommer... Jag kan ju inte be grannen plocka alla "kattskallar" mm med grävskopan wink.gif så det får jag fixa själv med muskelkraft, spade, spett och skottkärra och det tar lite tid. De stenar som är så stora att jag el min man inte orkar dem får grannen hjälpa oss med. En annan av de saker han ska fixa är just att få bäcken lite mer slingrande. Och, ja, vi har en himla tur som har så fina grannar och det inte bara för grävmaskinens skull biggrin.gif

Vänliga hälsn.
Sara

PS såg de fina bilderna på din hemsida! Mkt inspirerande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon