Sussie F-Flower
Idag har Blomsterlandet kommit ut med ett flygblad i Sundsvall med omnejd där det står att: "Rosjord, rätt jord för klematis"...

Men då undrar jag om det verkligen är så? Hur? Vilka är era erfarenheter?

Anledningen till att jag frågar är att ifjolvinter-vår så vräkte jag på aska i alla mina rabatter. Det verkade inte ha gjort någon större skada totalt, trots allt crying.gif , mer än att min klematis nästan dog... (klätterrosen växte nog som bara den...)

Jag fick då till svar här på odla att klematisarna gärna vill ha lite lägre pH i sin jord medans rosorna mycket väl kunde få lite aska.

Hur stämmer då Blomsterlandets påstående? Är det gödningsmässigt dom menar?

Hur resonerar ni andra som har både rosor och klematisar?

Sussie F-Flower
Puffar upp...

Någon som har lust att tycka till..?
tepa
Hej Sussi

Jag frågade min kollega, som jag vet att har flera Klematis, hur hon brukar göra. Hon sa att hon planterat dem i rosjord. Jag däremot har två Klematisar, planterade i helt vanlig trädgårdsmylla ifjolsomras. Båda har kommit upp och vuxit till sig. Vet inte hur nödvändigt det är att följa alla råd till punkt och pricka. Kanske det finns något i rosjorden som Klematisarna också vill ha. Ska nog mylla ner lite sådant vid mina, för säkerhets skull.

Mvh Tepa
Aqvakul
De som producerar och säljer jord i påse (samma med gödsel), vill gärna få oss att handla en massa specialvarianter som man kan sälja lite dyrare. När det gäller Ph så klarar sig i princip alla växter bra i svagt sur (ca 6,5) jord. Vad avserr jordens struktur så innehåller de flesta påsjordar en massa mer eller mindre dåligt fungerande torv. När det gäller aska så bör det ej tillföras surjordsväxter och annars i begränsad mängd.
Min "poäng" är att en svagt sur jord med bra textur och mullhalt kan användas i princip till alla växter. Gödsel kan tillföras separat och inte heller här behövs en massa specialsorter.
Sussie F-Flower
Tack till er båda för era svar!

Ja, jag får väl också tolka det som att det är som du skriver, Aq. Att i stort sätt alla växter klarar att växa i detta pHvärde... Även om rosorna oftast har lite högre än klematisarna.
Jag har för mig att jag lärde mig i 20årsåldern att rosorna ville ha lite lerig jord, är det inte så längre?

Det är nog sammansättningen i den tillsatta gödningen som de vill ha likadan.

Jag ska gräva bort lite jord runt min klematis, bara den kommit upp något sånär, så att jag ser vart den är, sedan ska jag ersätta den med torv och blanda upp.
Aqvakul
En allmän princip är att klematis gärna vill ha svalt och torr kring rothalsen. Sand de översta 5-7 cm och något lågt framför som skuggar gör susen. Det där med sand och lera handlar ju mest om vattentillförsel och dränering när det gäller blommande växter. (för rotgrönsaker är det en annan sak)
tepa
Hej

Tack, A, för rådet med sand och skugga framför rothalsen. Ska absolut följa det.

Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
Ja, perenner har jag framför men sand har jag aldrig hört...
Låter vettigt så då ska jag också komplettera med det.
Tack-tack!
tepa
Hej

Här finns en, som redan har kompletterat. Både med rosjord runtikring och sand. Tick tack för rådet !

Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon