netaave
05-05-2009, 21:49
När det gäller persika, vad ska jag se efter när jag köper trädet? Bor i zon 3 men har ett lugnt läge i söder där jag ska försöka mig på ett persikoträd. Finns det andra sorter än Frost som är lite tåligare?
Hur djupt ska man gräva ner det, tänkte ha duk i botten av planteringsgropen eftersom jag haft silverbuske där innan. Går det i vanlig jord?
Vill gärna ha amerikanska blåbär, i Tinas trädgårdsprogram sa dom dock att dom bara är härdiga till zon 2. Har någon erfarenhet av odling av dom i zon 3 eller 4, vilka sorter är isf bäst? Kan man plantera i ren rhodedenronjord och sen fylla på det när det behövs? Bor ju i den uppländska kalkrika leran.
Persikan vill gärna stå i kalkrik lera. Den ska planteras lika djupt som den står i krukan, men jordförbättra 4ggr så brett och 10cm djupare, så trädet får en bra start. Riga är nog den som är härdigast i dag.
De flesta blåbärssorterna klarar sig upp till zon 4-5. Det är få som bara är härdiga till zon 2. De sorter som säljs på din handelsträdgård är garanterat härdiga där du bor!
Blåbär ska stå i sol till halvskugga och planteras i rododendronjord. En säck till 2 plantor är minimikrav.
netaave
07-05-2009, 00:11
Tack Maria, kikade lite på blåbär på hortogreens sida o där fanns "Emil" och "Putte" kanske ska leta efter dom här.
Jan af Lisö
07-05-2009, 10:22
Enstaka Blåbärssortr klarar mer än zon IV-V, kolla gärna med Blomqvists (deras zoner är finska, addea 1½ extra för Sverige):
http://www.blomqvistplantskola.com/katalog...skar.php?typ=19(dessa är egentligen inte rena "amerikanska blåbär" utan sk "hybridblåbär").
Själv har jag både Emil och Northblue, av desa två är Northblue att föredra. Mera smak (även om Emil är sötare), större och högre buske som ger mer skörd.