Full version: Näckros?
Niangi

Jag hittade tre skott som flöt löst precis vid stranden (troligen har de slitits loss från moderplantan när folk fiskat där) som börjat bilda egna små rötter. Tog med dem hem och tänkte sätta dem på min balkong.
Just nu ligger de och flyter i en liten bytta med jord och vatten men jag har funderingar att sätta dem i ett träfat.
Frågan är vad de mår bäst av? Gärna något som inte kräver att jag köper dyr näckroslera, utan kanske snarare om jag kan ta lite bottensediment från sjön och lägga i botten på tunnan?
Hur ska jag göra för att de ska trivas?
Katten maja
Lägg lerjord i botten och plantera näckrosen där i men på vintern lär du vinterförvara den frostfritt om du vill ha den kvar till nästa år. Byt vatten ibland också annars luktar det illa men inte allt vatten på en gång. Gärna lite näring finns speciell näring att köpa för näckrososr då man inte vill ha för mycket kväve i dammen/tunnan det blir så mycket alger då
GME
hej !

va spännande smile.gif tänkte bara fråga...det är inte en sådan här du hittat ?!
[attachment=34282:sj_n_t.jpg]
knappast troligt men om ut ifall att är det helt otoligt smile.gif
(sjönöt)
Niangi
CITAT (Katten maja @ 06-05-2009, 07:38) *
Lägg lerjord i botten och plantera näckrosen där i men på vintern lär du vinterförvara den frostfritt om du vill ha den kvar till nästa år. Byt vatten ibland också annars luktar det illa men inte allt vatten på en gång. Gärna lite näring finns speciell näring att köpa för näckrososr då man inte vill ha för mycket kväve i dammen/tunnan det blir så mycket alger då

Oh tack för hjälpen! smile.gif

CITAT (GME @ 06-05-2009, 07:56) *
hej !

va spännande smile.gif tänkte bara fråga...det är inte en sådan här du hittat ?!
[attachment=34282:sj_n_t.jpg]
knappast troligt men om ut ifall att är det helt otoligt smile.gif
(sjönöt)

Nää det äör nog en vanlig sjönäcksros jag har smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon