Full version: Vad skall jag välja
pibe02
Hej
Vi har byggt för vår altan och nu har precis byggt en ganska hög "ram" som jag tänkte fylla med jord och plantera något som kan klättra upp för altanen.
Ramen är ca 40 cm bred och 1 med hög och lång. Vad tycker ni jag skall planera?
vildkaprifol, kleamis, vinrankor eller klättervildvin?
Gärna något som kan växa fort och klättra samtidigt som det är vackert!
Finn Klematis
CITAT (pibe02 @ 05-05-2009, 23:20) *
Hej
Vi har byggt för vår altan och nu har precis byggt en ganska hög "ram" som jag tänkte fylla med jord och plantera något som kan klättra upp för altanen.
Ramen är ca 40 cm bred och 1 med hög och lång. Vad tycker ni jag skall planera?
vildkaprifol, kleamis, vinrankor eller klättervildvin?
Gärna något som kan växa fort och klättra samtidigt som det är vackert!

Hej!

Hur höga växrer har Du tänkt Dig?

Mvh.
Finn
Frida Sandman
Jag funderar på precis samma sak och vill gärna ha blommande klätterväxter. Humle är ju ett traditionellt val här hos oss men det vore kul med något annorlunda. Åtminstone lite blommor.

"Gärna något som kan växa fort och klättra samtidigt som det är vackert!"
-Huvudet på spiken!
officinalis
Humle växer fort under sitt andra år i alla fall, så det kan ju vara en idé, jag har aldrig testat själv dock.
Jag skulle satsa på att köpa plantor av Blomman för dagen, dom blir jättevackra och växer som tusan!
pibe02
Hej
Blomman för dagen har jag glömt bort, det hade vi i köket när jag var liten okm jag på. Men de är ett-åriga och man måste så själv eller?
Är det inte för sent att så nu?
Klarar de söderläge, mycket sol och kanske lite torrt?
officinalis
Det är nog inte för sent att så nu, men de kommer nog inte komma igång förens slutet av sommaren. De klarar att stå varmt och soligt, men vill helst inte torka ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon