|
Nu blommar min röda epiphyllum med en röd blomma på 15cm mellan de yttersta bladen. Jag har försökt googla för att hitta vad den kan råka heta men inte hittat nån som ser i närheten av sån här ut. Nån som har något tips på vad det kan vara?
Sussie F-Flower
05-05-2009, 22:48
Åhh, vilken snygg!  Grattis!!! (Är det den som jag fått blad ifrån?) Kan inget namn, hoppas någon annan vet...
CITAT (Sussie F-Flower @ 05-05-2009, 23:48)  Åhh, vilken snygg!  Grattis!!! (Är det den som jag fått blad ifrån?) Kan inget namn, hoppas någon annan vet... Yes, det är den du fick blad av! Bara att vänta ett tag för dig då... I min rosa epiphyllum har jag räknat till 40 st blommor+knoppar, men de är bara 11-12cm i diameter. Denna röda är ju hela 15cm, så jag är lite mer nöjd med den. (och så gillar jag ju inte riktigt rosa heller). Sen är det ju alltid lite roligare om man vet vad det är för sort man har.
stella08
06-05-2009, 18:48
Ser ut som Ackermanii..
Monarda
07-05-2009, 16:35
Den liknar faktiskt min, men jag har heller ingen aning om namnet. 
Jag har också en sådan. Har alltid bara kallat den för blomsterkaktus. Men något som däremot är kul är att om man tittar på tavlor av Carl Larsson - tavlor från hans hem, så finn det sådana här kaktusar med på en del av dem. tex på den här.  Bild från scandinaviantreasures.com Och den här. (från samma adress)
Ulf Eliasson
10-05-2009, 21:23
Detta är en bladkaktus-hybrid som på vetenskapliska heter Disocactus ×hybridus och är en hybrid mellan drottningkaktus (D. phyllanthoides) och solkaktus (D. speciosus). Den kallas ofta, felaktigt, för "Ackermannii" i olika kombinationer men det är det inte. Ackermannii-härvan är kanske den mest utbredda förväxlingshistorien i hela kaktusvärlden. I början av 1800-talet (tar ut minnet nu) infördes en rödblommande kaktus med platta stammar från Mexico. Den fick då namnet Epiphyllum ackermannii, numera Disocactus ackermannii. Det visade sig att arten var svår att odla och den försvann relativt snabbt ur kultur. Tyvärr förväxlades den med en hybrid som uppstått i England och som i många år fick ta över namnet, tills man på 1940-talet hittade den äkta varan igen. Det har dock varit nästan omöjligt att få bort namnet Ackermannii från hybriden. Hybriden och arten är relativt lätt att skilja från varandra: Hybriden har en klocklik till trattlik krona och typiskt är det vita märket. Det finns några olika kloner som skiljer sig något från varandra. Stammarna kan någon gång vara trekantiga. Disocactus ×hybridusDisocactus ackermannii har en mer öppen krona och typiskt är det lila märket. Stammarna är aldrig trekantiga. Disocactus ackermannii
Intresssant. Vilken av det tror du fanns hos Carl Larsson 1904? Det ser ut att vara väldigt platta stammar.
CITAT (Ulf Eliasson @ 10-05-2009, 22:23)  Detta är en bladkaktus-hybrid som på vetenskapliska heter Disocactus ×hybridus och är en hybrid mellan drottningkaktus (D. phyllanthoides) och solkaktus (D. speciosus). Den kallas ofta, felaktigt, för "Ackermannii" i olika kombinationer men det är det inte. Ackermannii-härvan är kanske den mest utbredda förväxlingshistorien i hela kaktusvärlden. I början av 1800-talet (tar ut minnet nu) infördes en rödblommande kaktus med platta stammar från Mexico. Den fick då namnet Epiphyllum ackermannii, numera Disocactus ackermannii. Det visade sig att arten var svår att odla och den försvann relativt snabbt ur kultur. Tyvärr förväxlades den med en hybrid som uppstått i England och som i många år fick ta över namnet, tills man på 1940-talet hittade den äkta varan igen. Det har dock varit nästan omöjligt att få bort namnet Ackermannii från hybriden. Hybriden och arten är relativt lätt att skilja från varandra: Hybriden har en klocklik till trattlik krona och typiskt är det vita märket. Det finns några olika kloner som skiljer sig något från varandra. Stammarna kan någon gång vara trekantiga. Disocactus ×hybridusDisocactus ackermannii har en mer öppen krona och typiskt är det lila märket. Stammarna är aldrig trekantiga. Disocactus ackermanniiIntressant! Min stämmer helt klart in på din beskrivning av "Disocactus x hybridus". Stammarna blir ibland bitvis trekantiga blomman har lite drag av tratt, pistillen är definitivt vit. Den som populärt verkar kallas "ackermannii". Men den här hybriden måste väl ha ett roligare namn än "hybridus"? Alla sorter brukar ha ett fint namn man kan imponera med. Man kan ju inte säga "Den här kaktusen är en hybridus" när folk frågar vad det är för sort. Nåt annat namn måste det väl finnas. Eller är det bara ackermannii som finns? Finns det mer än en hybrid-sort som går att förväxla med varandra. eller är det bara denna "hybridus" som brukar kallas ackermanni?
Det finns en uppsjö av epiphyllumhybrider, så det är näst intill omöjligt att namna dom om man inte har certifikat eller DNA att tillgå. För att försvåra det ytterligare, har försäljarna olika namn på dom också. Nu finns det en som saluförs i Sverige, som heter Carl Larsson sundborn och ser ut som din. Det är en gammal sort,
Ulf Eliasson
13-05-2009, 22:31
Det finns som skrivet flera kloner av korsningen. Jag har några av namnen uppskrivna någonstans, men det är tveksamt om det går att bestämma sorter. Dessutom finns det andra röda hybrider, som är framtagna med andra föräldrar eller är vidarekorsande från "hybridusen".
Det enda jag kan säga säkert är att om man har en äkta Disocactus ackermannii så vet man om det, det är inget man stöter på hur som helst utan då har man fått söka ordentligt och troligen fått blivit kompis med en botanist. Den fanns i Göteborgs Botaniska en tid, men tror plantan gav upp. Den är inte helt lättodlad och drabbas lätt av virus.
CITAT (Ulf Eliasson @ 13-05-2009, 23:31)  Det finns som skrivet flera kloner av korsningen. Jag har några av namnen uppskrivna någonstans, men det är tveksamt om det går att bestämma sorter. Dessutom finns det andra röda hybrider, som är framtagna med andra föräldrar eller är vidarekorsande från "hybridusen".
Det enda jag kan säga säkert är att om man har en äkta Disocactus ackermannii så vet man om det, det är inget man stöter på hur som helst utan då har man fått söka ordentligt och troligen fått blivit kompis med en botanist. Den fanns i Göteborgs Botaniska en tid, men tror plantan gav upp. Den är inte helt lättodlad och drabbas lätt av virus. Håller med...Upplevde den som riktigt grinig och besvärlig, (när det begav sig) till skillnad från hybriderna, som är mera lätta att ha att göra med.
Ulf Eliasson
14-05-2009, 08:17
....Carl Larssons kaktus, eller mer troligt, Karin Larssons kaktus verkar inte vara "hybridusen", utan liknar mer en sort med mer öppna blommor som jag ser odlad ibland. Den har också lila pistill och KAN vara en Disocactus ackermannii eller kanske hybriden Disocactus ×violaceus som är hybriden mellan D. ackermanni och D. speciosus. MEN detta är rena spekulationer från min sida. Jag har aldrig sett plantan kopplat till ett sortnamn..... Larssons kaktus?Larssons kaktus?
Ulf ja den kan det vara. Och det är helt riktigt fruns kaktus. Den andra tavlan heter just Karins kaktus. Jag såg den första gången på en helt annan tavla, men hittade inte den bilden just nu. Det är lite kul att hitta en växt man har (eller en liknande) på en bild som visar att den (eller någon liknande) faktiskt varit en krukväxt i Sverige under minst hundra år.
Om man googla på, epiphyllum carl larsson, så hittar man länken: http://www.wermlanddesertplants.se/sortiment.html om man skrollar ner så hittar man: Carl Larsson, Sundborn - röd med bilder: http://www.wermlanddesertplants.se/Ph28.htmDen ser mycket mer lik ut min blomma och ulfs beskrivning av hybriden. och inte alls lik den äkta ackermannii. sen är väl frågan om de som har den sidan har koll på sina grejor, och det vet jag ju förvisso inte...
CITAT (Scout @ 17-05-2009, 01:58)  Om man googla på, epiphyllum carl larsson, så hittar man länken: http://www.wermlanddesertplants.se/sortiment.html om man skrollar ner så hittar man: Carl Larsson, Sundborn - röd med bilder: http://www.wermlanddesertplants.se/Ph28.htmDen ser mycket mer lik ut min blomma och ulfs beskrivning av hybriden. och inte alls lik den äkta ackermannii. sen är väl frågan om de som har den sidan har koll på sina grejor, och det vet jag ju förvisso inte... Det var just din epiphyllum jag avsåg när jag skrev om "Carl Larssons sundborn"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|