relativ
05-05-2009, 22:45
Snälla hjälp mig! Jag har växthuset fullt med små blomplantor, men jag har ingen aning om vilka jag kan börja plantera ut. Har ganska stor erfarenhet av grönsaksodling, men det här är mitt första år med snittblommor, och jag har ingen aning om hur tåliga de olika sorterna är. Jag brukar ha en sista frostknäpp i slutet av maj, finns det några av sorterna som kan flytta ut innan dess? Vilka tål mest kyla?
Jag har:
Solboll Craspedia globosa
Gul Sidenört Asclepias curassavica
Lejongap Antirrhinum majus maximuim
Dahlia hortensis
Blodamaranth Amaranthus cruentus
Kamsvingel Wangenheimia lima
Sommaraster Callistephus chinensis
Risp Limonium sinuatum
Äppelsolbrud Helenium aromaticum
Tack på förhand!
//Anders
Eva 33c
06-05-2009, 08:03
Jag har inte erfarenhet av alla sorter du har. Men av de jag odlar själv så skulle jag säga att lejongapet och grästet är härdigast. Gräset är faktiskt perennt och härdigt här i zon 5. Jag har haft några tuvor i rabatten under flera år. Lejongapen är ju också perenna i sig själv och kan visst övervintra i södra Sverige ibland. Dahliorna tål låga temperaturer, men helst inte frost, då blir i allafall bladen fula även om de inte precis dör.
Men trots det skulle jag nog ha en fiberduk över plantorna till att börja med och sen att ta till vid frostvarning..
Alexander-VG-zon3
06-05-2009, 08:36
alla dom växterna kan stå ute under natten utan skydd så länge det inte blir frost ( efter att dom blivit härdade då alltså). blir det frost måste ALLA skyddas eller TAS IN. till hösten däremot kan flera av dom ettåriga klarar någon lätt frostnatt och exempel gräset kan du ju då låta vara kvar ute. oftast är växterna som känsligast på våren men tål frost till hösten av att dom har invintrat, uppdrivan plantor inne eller i växthus har alltså inte invintrat och däremd är det vår-sommar för dom och deras frosttolerans är låg. dock finns det en del som är väldigt tåliga och tål att det blir kallt även på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.