Full version: Min första balkong!
TheLan
Hejsan alla! Hittade det här forumet och blev super glad!
Äntligen någonstans att bolla sina idéer rolleyes.gif

Blir i juni lycklig "ägare" av en inglasad balkong på 5½m2 som jag hade tänkt (fråga mig inte hur g.gif ) att göra till en liten grönskande och blommande oas.

Vad jag har läst här så verkar dom flesta ha icke inglasade balkonger vilket naturligtvis ger en andra grundförutsättningar med värme, ljus, väder o vind.

Någon här som har någon erfarenhet av inglasade balkonger och vad som går bra att odla på dom?
Alexander-VG-zon3
det finns ju en del riktlinjer som är bra att veta innan man kan ge dig råd om vad du kan odla där, så här kommer några följd frågor till dig

1 - vad är det för läge ( öst, väst, syd eller norr?) ?

2 - hur kallt kommer det bli på balkongen ? hade du tänkt att det blir frost eller ha du tänkt att ha det uppvärmt ?

3 - vill du odla flerårigt eller ettårigt ?

4 - vill du ha blandat typ frukt och grönt och bladväxter och blommande växter ? eller bara nåt av det ?

5 - vilka blomfärger gillar du ?
TheLan
Läget är Väst, det är sol från ungefär kl 13:00 tills den går ner för kvällen. balkongen ligger på andra våningen och har en balkong över sig så den är lite "inbyggd".
Det kan nog bli frost men jag har i största möjliga mån tänkt att undvika det så ja den kommer bli uppvärmd vintertid.
Jag hade nog tänkt att ha en grund med fleråriga växter o komplettera med ettåriga utefter säsong och tillgång. Det är ju ganska roligt att se fröna gro o komma upp som små späda plantor. wub.gif Sedan hade jag väldigt väldigt gärna velat ha ett citrusträd av någon sort. Har i nuläget köpt mig en bok om citrusträd som jag lusläst 3 gånger redan. "Citrus i kruka" av Eva Rönnblom.
Vad jag vet är att jag hade tänkt ha 1 eller 2 sorters kryddväxter och jag har redan idag några jordgubbsplantor som jag ärligt stal från mina föräldrar whistling.gif
Jag kan tänka mig att ha några gröna växter ex ett olivträd ( om det går att ha på en inglasad balkong ) men främst är jag ute efter blommande sorter och gärna några som doftar gott.
Favoritfärger hmm ja det var klurigare.
Skulle nog säga, lila, rött, vitt, rosa, blått och orange men absolut inte gult.
Alexander-VG-zon3
lite frost är bra för en del växter som man övervintrar svalt, om det var min balkong hade jag haft en vintertemp på +1c +5c. vilket blir att du får en balkong som håller precis frostfritt.

Ettårigt/säsongsblommor kan du ju välja det mesta av. och vill du ha grönsaker så kan du ju testa paprika, tomat, physalis, chili m.m.

men här är förslag på Flerårigt som du kan ha

Citrus - kan du ha dom flesta vanliga, utom dom som är helt tropiska dom trivs bättre med en varmare vintertemp.
men som sagt ändå så funkar dom flesta citrusar på en inglasad balkong.

Oliv - kan du ha, lika så fikon. dock mår dessa två bra av att det fryser till lite på hösten får dom lite frost så brukar dom dels invintra helt plus blomma lite mer och bättre på våren. men dock inget nödvändigt att det blir frost en vinter temp på +1c +10c räcker.

Passiflora - klätterävxt med vackra blommor som finns i många färger. en del doftar. samma som citrus välj inte tropiska arter. men den vanlig blåa som man hittar lättast här i sverige trivs med sval vintertemp och trivs ockås bra i ett inglasat utrymme.

Vippjasmin eller Doftjasmin - får vita doftande blommor på hösten-vintern-vårvintern och trivs också på en inglasad balkong.

Paradisträd - tål att torka ut och blommar efter en sval vintervila med vit/rosa blommor på våren-sommaren, kan också blomma lite på hösten.

Palmer som Dvärgpalm, Väderkvarnspalm, Kanariepalm - trivs också bra på en inglasad balkong. och kan ge en fin grön bas.

det finns ju mycket blommande och som är flerårigt som går ha på en balkong som din, men här är några som du kan ha och en del av dom skrev du ju också att du ville ha.

vill du ha en kryddväxt till så kan du testa Rosmarin eller Lager.

TheLan
Låter suveränt!!! thanks.gif skall iväg o kolla priser redan idag! yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon