mammamia
06-05-2009, 10:45
Hej Hopp!
Planterade en New Dawn igår i min rabatt, där det redan finns en nyponros, björnbärsbuske m.m. Tycker det är så fint med lavendel i kombination med rosor så jag tror jag skall plantera det. Har ni tips på ytterligare en perenn som kan funka tillsammans med ros och lavendeln?! Vill ha gammaldags/romatisk stil, lättskött och skall klara ett soligt läge Bor i GBG.
Tacksam för era experters tips ;-)
Bondpion, löjtnantshjärta, kanske stormhatt?
mammamia
06-05-2009, 10:59
*googlar bilder*
Pionen var jättefin. Mer föslag?
Vitpytta. Någon sorts malva, exempelvis rosenmalva. Nävor är också vackert. Jolly Bee ska vara väldigt fin (har just planterat fem stycken), eller kanske en rosa spansknäva. Astrantia (stjärnflocka) är annars en av mina stora favoriter. Isop om du tycker om blålila.
Riddarsporre om du vill ha höjd, och fingerborgsblommor.
mammamia
06-05-2009, 19:42
Tackar. Dessa soter ni nämner, är det fröplantering eller färdig växt att sätta ner? Kan man plantera dem nu?
Namnsorter av nävor, som Jolly Bee, har jag inte lyckats hitta fröer till, utan får köpa plantor. Sådant som går bra att så är väl riddarsporre, vitpytta, isop, fingerborgsblommor och malva. Det blir väldigt mycket billigare att så, men det tar mer tid och arbete och man vet inte på förhand hur det kommer att gå.
Är din rabatt liten eller stor? Till en liten rabatt hade jag köpt färdiga plantor eftersom det är bekvämare och ger snabbare resultat. Köp några olika sorter, man vet aldrig vad som trivs.
Till en större rabatt kan man så. Du ska helst börja nu, i så fall. Det du sår nu kommer att blomma först nästa år, köpta plantor blommar i år.
Du kan plantera köpta perenner nu om du bor i de varmare delarna av Sverige. Norrland är väl tveksamt, då får du nog vänta en månad till (tror jag?).
Jag inhandlade 5 nävor Jolly Bee, 4 astrantior, en grå frossört, en vitpytta, en hässleklocka, två nävor Rosemoor och fick betala 615 kronor. Så det drar iväg lätt.
mammamia
07-05-2009, 08:20
det är en mindre rabatt, va bra för jg vill helst plantera färdiga plantor.Jag vill ha snabbt resultat :-D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.