Full version: Sättlök
Mystan
Hej
Jag heter Eva och har precis köpt hus och håller nu på och ställer iordning några pallkragar där jag tänkte odla bla lök, plocksallad, rädisor och morötter. Har köpt sättlök av röd, gul och charlottenlök och undrar när det är dags att plantera dessa. Kommer att täcka med fiberduk och har ett soligt läge i zon 4. Som nybörjare så är det så svårt att veta när man ska sätta igång och nu när det är soligt så blir man ju så sugen på att få börja plantera smile.gif
katah
Allt du nämnde kan sås och sättas nu. Det är liksom dax smile.gif

Det är senaste laget med gullöken, den brukar man sätta så tidigt som möjligt på våren.
Något år har jag satt några lökar in i juni också, det blev något men inte så stora och fina som av dom som man sätter tidigt.
Sallat är det bra att så i omgångar ( 2 veckors mellanrum) men de gror inte om det är över 20 grader.
Fru DC
Så farligt sent med löken är det inte. Jag brukar sätta mina i slutet av april-början av maj med gott resultat. Men det är sant att man skall ut tidigt med löken eftersom de vill ha långa dagar för att bilda mycket blast= stora fina lökar frampå sensommaren/hösten.
Mystan
Då åker de i jorden ögonaböj =) Tack så mycket för hjälpen
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det är ganska lagom att sätta lök nu det är inte alls bra att sätta ut kepalök (sättlökar) tidigt, vid låga temperaturer riskerar man att de stocklöper och då får man ju inget att skörda. Små sättlökar ger störst nya lökar. Vill man sätta ut sättlök tidigt kan man dock numera köpa värmebehandlade sättlökar och de stocklöper inte lika lätt.
blomkronan
Här kommer jag med några fler frågor...
Jag har heller aldrig satt lök tidigare och undrar hur dom vill stå?
Måste dom ha soligt eller kan dom klara skugga oxå?
Vilken typ av jord använder ni?

Jag ska i helgen fixa en plats för lite lök och annat ätbart...smile.gif
Frågan är bara var jag ska börja gräva... i sol eller skugga?
Kan man plantera in lite blommor blad löken... så det blir lite roligare att titta på i sommar.

// Mari
Åsa, mälardalen zon 2
Lök vill ha solig och näringsrik jord gärna lucker och mullrik men de brukar funka bra i lerjord med. +Man får inte glömma att vattna.

Och ja det borde gå bra att plantera lite sommarblommor också med löken, men kanske inte någon sort som hör till ärt eller bönfamiljen eftersom de och lök inte brukar trivas så bra ihop..
netaave
Bor p ågränsen till zon4 i zon 3 och jag brukar inte sätta min lök i pallkragarna förrän i miten av maj o det går utmärkt här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon