Hej!
Har nyligen "blivit med hus" och tillhörande trädgård. Tidigare ägarna har inte varit särskilt intresserade utan allt är väldig vildvuxet...
Mitt på tomten står ett äppelträd som tyvärr skuggas av en sälg. Jag skulle vilja ta bort sälgen och istället plantera bärbuskar.
Hur kan man snabbast ta bort ett träd? Helst skulle jag vilja plantera buskarna i år, gärna nu i vår.
Ska man såga stubben i marknivå eller försöka få upp rötterna?
Tacksam för svar!
Katten maja
06-05-2009, 12:59
Sälgen har den vanan eller ovana att skjuta masssor av rotskott om man såger rakt av den men om du ringbarkar först så kan du förhoppningsvis slippa det problemet men eftersom du vill plantera buskar i år vet jag inte riktigt hur du skall göra för att slippa rotskotten.
Huggorm
06-05-2009, 13:13
Sälgar skjuter bara rotskott från rötter som ligger ovan mark eller väldigt ytligt. Sådana skott samt stubbskott skjuts dock i extremt riklig mängd. Det finns få träd som är så svåra att bli av med som sälg, helst skall man gräva upp stubben och så mycket som möjligt av rotsystemet. Kanske ringbarkning funkar, men risken är stor att den bara skjuter nya skott under ringbarkningen
Huggorm
23-07-2010, 17:10
Här är en sälg som jag ringbarkade förra vintern, den har alltså haft två växtperioder på sig att dö. Men den lever fortfarande, har löv och försöker laga barkskadan, framför allt så växer den ju ovanför skadan. Löven är visserligen lite gulare än på andra sälgar, men det är ändå prima liv. Den försöker skjuta lite skott på stammen under ringbarkningen, men dom tar jag bort och den skjuter inte väldigt aggressivt med skott. Hur länge kommer den överleva?
Hej
Du kan köpa pennar material från trädgård butiken som du kan lägga dem i stjälk så de kan döda rötter.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.