Liten77
06-05-2009, 14:58
Hej!
Jag är lite sugen på att planera lingon, och undrar om någon har erfarenhet av det? Och då menar jag inte egenplockade från skogen. Har också hört att det finns vitbrokiga lingon? Var får man tag på det tro? Och hur mycket bär kan man förvänta sig från en odlad lingonbuske?
MvH
Lena
Liten77
06-05-2009, 15:41
Och jag menar ju så klart PLANTERA, inte planera. Sånt larv håller jag ju inte på med!
Jag har visserligen ingen praktisk erfarenhet av odlade lingon, men om man i skogen plockar ca 15 liter/h, så har ju en trädgårdsodling svårt att konkurrera.
Däremot kan jag ju tänka mig att de estetiskt kan vara mycket användbara i trädgården, en liten variant av boxbom!
Liten77
07-05-2009, 09:30
Tror du då att lingonen går att formklippa som buxbom, eller ska det vara friväxande? Och om man klipper, hur blir skörden? Det låter ju kul att ha något lite ovanligare, buxbom har vi verkligen tillräckligt av i trädgården.
Men är det verkligen ingen som har provat köp-lingon? Finns tydligen flera sorter, typ Sanna och Sussi.
MvH
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.