Full version: inomhusträd
bjohnnie
Har länge velat ha ett ståtligt träd inomhus i kruka,
Kan man odla upp ett sådant själv?
Eller hur gör man ?
tack
/ Johan
ingrids
Enklast är väl att välja ett tropiskt träd som tål att stå inne året runt. En hel del krukväxter är träd där de växer vilt, så du kan välja ett sådant och sedan genom att sköta det som det mår bäst och skaffa större kruka sisådär vartannat - vart tredje år (eller oftare om det växer mycket) se hur det efter ett tag blir ett stort träd.

Ibland har företag som "hyr ut" träd till företag utförsäljning och då kan man få tag på riktigt stora växter. Fick tag på en jättepalm på det sättet.

Sedan finns det fröfirmor, som tex Impecta, som säljer frö till "inomhusträd" men då tar det tid.
Alexander-VG-zon3
köp Trädtomat eller Tamarillofrukt på mataffären, så fröna som finns i, så dom i ett varmt och soligt läge och håll jorden lätt fuktigt. snart så gror fröna. när plantan har fått ca 2-4 ''riktiga'' blad så planterar du om den i större kruka med näringsrik jord. under mars-okt håller du den lätt fuktig och ger normalt dos näring (under april-aug ge dubbeldos). under vintern placera den ljust och i rumstemp eller något svalare och håll den lite torrare och ge inte någon näring. i feb planterar du om den i ny jord och större kruka.

sår du denna växt och sköter den som jag skrev så kommer du få ett inomhusträd på väldigt korttid plus blommor och frukt under andra eller tredje året. du kan toppa den och beskära den så att den får en krona.

den får stora och vackra blad, dock EN nackdel är att om du luktar noga och nära vid bladet och samtidigt gnuggar så kan den lukta illa, men det är inget jätte störande tycker jag. du kan läsa mer om den här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tamarillo
http://en.wikipedia.org/wiki/Tamarillo

en annan växt du kan så som snabbt blir ett ''träd'' och som klarar sig inne åretrunt är avokado sköts på samma sätt som jag skrev ovan men att du kör med normal dos näring under hela tillväxten.
stella08
Mitt råd: ta Hibiscus och stamma upp den. Men välj en gammal sort.
De växer jättefort. Jag fick ett ståtligt träd, 1,5 meter lång efter ca 2,5 år. Mycket tacksam växt!
ängsvädd
Det låter jätteintressant med trädtomat smile.gif Ger den frukt om den står inomhus?

Hur ser man att det är en trädtomat i mataffären?
Alexander-VG-zon3
CITAT (MimmiH @ 07-05-2009, 07:37) *
Det låter jätteintressant med trädtomat smile.gif Ger den frukt om den står inomhus?

Hur ser man att det är en trädtomat i mataffären?

frukterna ser ut så här, brukar finnas att köpa frukter.

http://www.victoriananursery.co.uk/vegetab...l/tamarillo.jpg

ja den ger frukt även om den står inne åretrunt, dock hur kvaliteten blir vet jag inte. annars så trivs den väldigt bra att också skötas som en urnväxt eller va i växthus. min tar jag ut vid +5c +10c (tas in vid frost) och tar sedan in inann höstfrosten och sedan övervintrar den som en krukväxt inne.

kan verkligen rekommendera den, då den har stora och vackra blad och är extremt lätt skött.
ängsvädd
Aha - då vet jag vad jag ska leta efter. tack för tipset smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon