Full version: Identifieringshjälp
Pia L
En kompis till mig har den här växten på sin tomt, hon undrar om det är en perenn eller ett ogräs, och VAD det i sådana fall kan vara.

Ja....även jag undrar ju. blush.gif

Okänd blomma.JPG

okänd blommas blad.JPG

ogräs eller prydnadsväxt.JPG

MariaS
Blåsippan ute i backarna står...
Pia L
blush.gif det är nu man ska skämmas va??
Att båda två så helt kunde vara ovetandes om hur dom ser ut....och jag som är uppfödd stockholmare blush.gif
Jag tror att det var den enda tuvan mitt på tomten som gjorde att vi inte tänkte i dom banorna, hade det varit i skogsbrynet eller så då hade vi nog inte tänkt på den alls....eller om det ialla fall hade växt lite varstans på tomten.....men en enda tuva?? unsure.gif
MariaS
de går ju att köpa och plantera som perenner också!
Pia L
Hon är relativt nyinflyttad på tomten så förra ägarna kan ju ha planterat dit dom, för jag tvivlar på att dom vildväxer så snällt i en oskött rabatt (det VAR nog en rabatt en gång i tiden)

Men tack för svaret wub.gif det glömde jag ju att säga
MariaS
CITAT (Pia L @ 06-05-2009, 17:24) *
Hon är relativt nyinflyttad på tomten så förra ägarna kan ju ha planterat dit dom, för jag tvivlar på att dom vildväxer så snällt i en oskött rabatt (det VAR nog en rabatt en gång i tiden)

Men tack för svaret wub.gif det glömde jag ju att säga

smiley_small_hug.gif
Fågelvägen
Det finns säkert flera plantor än de som syns på dina bilder, fast de unga plantorna inte blommar. Myror sprider deras frön. Blåsippsplantor är lätta att flytta, så din kompis kan samla ihop dem och plantera dem i något soligt hörn, där de kan få växa i fred för gräsklippning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon