Regina
Vi har ett persikoträd Frost i kanten av trädgårdslandet brevid en rödvinbärsbuske. Nu har jag sått sparris inne och funderar på var jag ska planera dem. Vi har en spalje norr om trädgårdlandet men där vill ju jag ha tomaterna och resten av landet är mest jordgubbar. Hade sparrisen kunnat vara brevid presikoträdet hade de varit ur vägen. Jag vill att barnen ska kunna plocka både tomater och jordgubbar utan att förstöra sparrisen. De andra delarna av köksträdgården är så skuggiga att jag misstänker att sparrisen inte skule trivad där.

Har ni några råd?
Sparrisen kanske inte är så känslig som jag inbillar mig.

alvastina
Hos oss funkar det bra med sparris under persikoträdet. Vi har ett spaljeträd mot en södervägg och runt trädet säkert 20 plantor sparris och massor av persilja. De verkar trivas i hop. Men som sagt nu har vi ju spaljerat trädet så det är ju inte så yvigt skuggar inte. Vår erfarenhet är att sparrisen är otroligt tålig. Lite gödsling och vattning vid längre torka, men inga djur gillar sparrisen inte ens mördisar. Råddjur och hare låter de stå kvar.
Det är väl de första två åren man får vara lite försiktig med sparrisen tills den etablerat sig ordentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon