sammy78
Hej !
Någon som vet var och när (vilken månad) man kan köpa följande perenner !?
Ska helst vara i eller omkring malmö.

Dem jag letar efter är:

Slottsmalört
Gamander
Röd solhatt
Trädgårdsmalva
Stäppsalvia
Alunrot
Silverax

Tacksam för alla svar ! help.gif smile.gif

MariaS
Ingen av de sorterna borde vara några problem på en välsorterad handelsträdgård. De ska finnas i sortimentet redan nu. Det har i alla fall vi sen en månad tillbaka!
Mariette
Tirups örtagård utanför Staffanstorp har alldeles säkert, fast det är ganska dyrt där.

Sedan finns Trädgårdspaletten på Kulladal. Har de inte dina växter så får du i alla fall en härlig upplevelse, kan jag garantera. smile.gif
embees
Vellingeblomman http://www.vellingeblomman.se/

Skåneplantor i Staffanstorp http://www.skaneplantor.se/
kasam
Plantagen (o kanske Bauhaus) - båda ute vid Svågetorp.

Rätt fint - men inte jättestort - är Trädgårdshandeln i Limhamn (Västanvägen, rätt långt ner nära Limhamnsvägen). Ett litet ställe, med varierat utbud, är Mattsons Handelsträdgård (Kalkbrottsgatan), men här hittar man ibland en del och ibland inget alls... Gjort fynd här, då de rear perenner etc ibland.

Bästa ställe är, fast en bit från Malmö, Åbergs trädgård. tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif Du kan gå in på nätet o se deras växtlista. Dock, åker du dit, kommer du säkert hem med fler växter än du har på din lista...

Dessutom, kan du kanske - ifall du är intresserad o road - hitta en del på växtloppisar, ex vis ska det vara en på Alnarp den 23 maj. (Fler loppisar/arrangemang finns i forumet "Resor o Evenemang".)

Ja, Tirup är verkligen jättefint. Bäst att handla "rariteter" här. Tirup är toppen som utflyktsmål för alla åldrar - bra lunch/fika, vackert o sevärt samt rolig lekplats.

Ett annat ställe... Löddeköpinge plantskola - har inte varit där på många år. Någon som har koll på hur det är där nuförtiden???

Lycka till!

Aqvakul
Om du är beredd att åka en bit så är Flyinge plantshop ochöspab i Hjärup jättebra - stort sortiment och kunnig personal.
I Staffanstorp finns också väldigt mycket. Växterna är fina och prisvärda. Däremot så får man inte mycket hjälp.
Lavin
Satsa på en resa till Åbergs, verkligen värt besväret. De har typ ALLT och flera sorter av allt också. Sen när när plantorna kommer i jorden så är det energizer bunny direkt. Har tex handlat lavendel i hela skåne, Åbergs tar sig klart bäst. De kanske är små i krukan men de är små minikolonialister som bara ska ta över världen.

Sen så tycker jag att du ska till tirups, flyinge och löddeköpinge iaf, för det är så himla trevliga utflykter! Löddeköpinge har de goaste katterna tex, och superfina buxbom. Tirups har bästa lasagnen och en söt liten shop där man kan köpa snurre-bin att sätta i örtagården =)

Kan man inte ha det som jobb? Att åka runt och fika på plantskolor. Jag har Mandelmanns och ensamma trädet, roskraft och massa annat trevligt kvar på listan. Grönt är skönt!
Monica B
Du har fått himla massa tips ser jag. Som sagt i tidigare inlägg så finns de växter du listat i de flesta välsorterade plantskolor. Vill du åka en bit från Malmö så finns ju Horsabäcks Perenner som har ett väldigt bra sortiment. Åbergs har redan nämnts liksom Flyinge Plantshop. Jag vet inte om Landsbergs Perenner fortfarande har sin försäljning eller om dom "gått i graven" men annars är det också ett alternativ.
Söker du verkligen speciella sorter så är Borealis på Alnarp ett alternativ. Visserligen inte så stor ännu men dom har en del kul saker. Lite dyrt kanske.
kasam
CITAT (Lavin @ 07-05-2009, 11:18) *
Kan man inte ha det som jobb? Att åka runt och fika på plantskolor. Jag har Mandelmanns och ensamma trädet, roskraft och massa annat trevligt kvar på listan. Grönt är skönt!

Vilket underbart jobb det vore!!!!

Mandelmanns rekommenderas varmt, var där förra sommaren - Väldigt fint o mycket god lunch!!!!
Är man ändå ute på Österlen och i rosentankar så är ju Raskarum (S:t Olof) ett väldigt trevligt ställe att kolla/köpa rosor på.

Växter i Malmö, glömde ju att Slottsträdgården i Malmö också har växtförsäljning. Dessutom väldigt trevligt café - Slottsträdgården i Malmö - nu i Tarec Taylors regi - han som är med i tv-programmet Trädgårdsfredag.

Mariette
CITAT (Aqvakul @ 07-05-2009, 11:11) *
Om du är beredd att åka en bit så är Flyinge plantshop ochöspab i Hjärup jättebra

Hur kunde jag glömma Flyinge Plantshop, vi är i princip grannar. Fy på mig giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon