hemmafixarn
06-05-2009, 17:58
Jag har för första gången planterat dahliaknölar.
Planterade de i krukor och har haft de ute då det varit så varmt,
men så tycker jag att det blivit svalare så nu har jag tagit in dessa.
Jag hade tänkt att plantera ut dom i mina rabatter senare, men
det händer ju inget.
Har jag gjort fel?
Tar det så här lång tid, planterade dessa för ja snart 3 veckor sedan.
Om de nu börjar växa när och hur ska jag plantera ut dessa?
Frågorna är många hoppas att någon kan hjälpa mig.....
Dahliorna brukar komma upp inom ungefär två veckor hos mig men då låter jag dom stå inne tills jag ser lite grönt. De behöver inget ljus förrän de har kommit upp.
Jag tror att endera har du vattnat för mycket så knölarna ruttnat……man måste vara jätteförsiktig med vatten eftersom de inte har några sugrötter i början. Mina nyplanterade knölar brukar få 2-3 matskedar vatten i veckan tills jag ser att de börjar komma upp då ökar jag vattningen.
Andra alternativet kan vara att det har varit för svalt ute så att de tar lite längre tid på sig.
När/om de kommer upp så kan du sätta ut dom när risken för nattfrost är över. Hos mig i är det runt den 6 juni.
Avståndet mellan plantorna är beroende på hur stora de ska bli men det brukar stå på påsen.
/Anki
Maggan H
06-05-2009, 18:15
Tålamod, det tar tid med dahlior! Nätterna är kalla och det känner de av, de kommer att vakna snart. Jag har redan grävt ner mina men de har inte skjutit skott än.
Under den tid du hade dem ute, tog du in dem på kvällarna då? Annars kan det vara bra att göra, om man ids.
De ska stå ganska grunt under ytan om det är knölar som inte har stjälk kvar sen förra året, (ca 1 dm) de ska i så fall vara ovan jord.
Jag tog fram mina sparade Dahlior och Underblomster - knölar förra helgen...
då hade de börjat gro av sig själva...så ned i jord i krukor, och de har fått stå ute...
de växer men, eftersom det blivit lite svalare har de lugnat ned sig lite...
Zon 2
hemmafixarn
09-05-2009, 07:15
Nu har det börjat komma upp lite grönt =)
Jag tog in krukorna och har dom inne nu på nätterna och ute på dagarna.
Kanske är lite för kallt ännu på nätterna.
Längtar tills det är dags att plantera ut dessa i trädgården =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.