tessan1
06-05-2009, 19:26
Min 2 år gamla ranka upptäckte jag att det finns fullt med små korn på stjälkarna är detta normalt? har även i år fått små blommklasar överallt är det något med detta jag skall tänka på? befruktning, gallring?
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2009, 08:28
Sockerkristaller, helt normalt.
Vinrankor brukar vara självfertila så de fixar det där med fruktsättning själva. Tror inte du behöver bry dig om gallring på en såpass ung planta enligt min erfarenhet brukar inte alla blomklasar på en såpass ung planta ge upphov till bär, plantan vet själv på ett ungefär vad den klarar av att försörja, men skulle det bli många klasar kan man ju klippa bort de klenaste för att hjälpa plantan något.
tessan1
07-05-2009, 18:07
okej! Jag var ute och kollade på den nu och det såg ut som om den börjar få spinn eller något sådant är det vanligt för druvor?
RibesRubusVitis
07-05-2009, 21:03
Man kan ibland få mjöldagg på vinrankorna, i synnerhet om de står kvar inomhus. Känns igen som matta, gulvita fläckar på bladen. Bekämpas lätt med en blandning av vanlig mjölk och vatten (en del mjölk och nio delar vatten, alltså en tioprocentig blandning). Ställ krukorna i badkaret eller utomhus och spruta med blomspruta. Se till att både över- och undersidorna av bladen fuktas helt.
tessan1
08-05-2009, 20:16
Det skall jag testa, den är visserligen i växthuset men i jorden, inte i kruka men det fungerar nog ändå eller kommer det lukta sur mjölk där inne tror du?
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2009, 20:21
Ja det luktar sur mjölk ett tag efter att man sprutat, jag använder dock min mjölkblandning på växter som hör till gurkfamiljen för där brukar gurkmjöldaggen komma runt augusti, vinrankan har jag dock aldrig behövt spruta den har aldrig fått mjöldagg, det är dock den mjöldaggsresistenta sorten Himrod.
tessan1
08-05-2009, 20:44
Jag får väll ta o lufta lite...
RibesRubusVitis
08-05-2009, 22:29
Just på bladen torkar blandningen upp kvickt, och sedan luktar det knappast. Men gör inte om mitt misstag att lämna mjölkblandning i sprutflaskan; efter någon vecka var det den absolut vidrigaste doft man kan tänka sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.