Full version: Behöver Er hjälp!
ingrid fuxwall

På fredag ska husse komma hem efter några månader på sjukhus och jag tänkte visa min tacksamhet mot personalen på något sätt.

Till avdelningen hör en fin inglasad balkong så först tänkte jag mig någon växt men så pratade jag med en vän som arbetar inom vården och hon föreslog att jag istället skulle ge choklad eller tårta – Vilken är Er åsikt? och hur ska man beräkna när det gäller choklad? Och vad ska man köpa för sorts chokladkartong? Eller vad för tårta?
Många frågor så jag hoppas någon kan ge mig något tips – vill verkligen visa uppskattning men är tveksam hur.

Aqvakul
Jag tror att en tårta skulle uppskattas... Köp så stor du tycker du har råd med...

Tårtor skapar alltid glädje på en arbetplats..
Anki V
Det behöver inte vara en tårta….det räcker gott med några vetekranskar. Vi som jobbar i vården blir så himla glada när vi får lite uppskattning men det behöver absolut inte vara något tokdyrt.

På mitt jobb så blir vi allra gladast över morgonfika….dvs något gott bröd, lite ost , gurka, paprika, kanske lite marmelad.

/Anki
Alba
En tårta uppskattas alltid......gräddtårta, prinsesstårta .......vilken stort det är spelar mindre roll....alla uppskattas lika mycket tror jag. Sen är det ju tanken som räknas. De ser att du uppskattar vad de gjort för husse.

Småfranska och en bit ost var alltid välkommet när vi fick fika på jobbet.
Meriona
På sätt och vis är ju tårta lite tokigt, för den är ju slut ganska snabbt och den personal som kanske stått husse närmast kanske inte alls jobbar den dagen. Å andra sidan ska du inte lyssna på mig Ingrid, jag är inte någon tårt-människa. Kan gott låta bli tårta, men mumsiga mackor är svårare....

Oavsett vad du hittar på så är jag övertygad att personalen kommer att uppskatta det. Det finns väl inte någon vänligare yrkeskår än sjukvårdspersonal tror jag! wub.gif

När min pappa skrevs ut så gav jag chokladaskar, jag tycker inte om att baka, och som sagt de går att spara. Om många skrivs ut den fredagen finns ju risken att de dränks i tårtor... tongue.gif
ingrid fuxwall
Dottern tyckte att Daimtårta borde passa och visst är det gott - Er åsikt?

Räcker en till fyra eller sex bitar?

Ska åka dit och studera tjänstgöringschemat i morgon flirting.gif så att jag får en uppfattning om hur många de är - ganska många har jag en känsla av och jag är så glad över dem att jag inte bryr mig om det blir tio eller fler tårtor - de är värda en uppskatting och eftersom jag bråkat så mycket med dem måste jag visa min uppskattning - man måste både "rosa och risa" för de gör ett enormt arbete, de som arbetar i vården.

ingrid
Aqvakul
Fördelen med tårta gentemot choklad är att det blir lite "fest"...
Meriona
Dajmtårta är ju perfekt Ingrid! Det är jättegott och går ju att frysa om det skulle bli mycket över! Ge dottern en kram!

Man äter inte så jättestora bitar av den, för den är ganska mäktig.... Slurp!

yahoo.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Meriona @ 06-05-2009, 21:02) *
På sätt och vis är ju tårta lite tokigt, för den är ju slut ganska snabbt och den personal som kanske stått husse närmast kanske inte alls jobbar den dagen. Å andra sidan ska du inte lyssna på mig Ingrid, jag är inte någon tårt-människa. Kan gott låta bli tårta, men mumsiga mackor är svårare....

Oavsett vad du hittar på så är jag övertygad att personalen kommer att uppskatta det. Det finns väl inte någon vänligare yrkeskår än sjukvårdspersonal tror jag! wub.gif

När min pappa skrevs ut så gav jag chokladaskar, jag tycker inte om att baka, och som sagt de går att spara. Om många skrivs ut den fredagen finns ju risken att de dränks i tårtor... tongue.gif

Håller med dig om att tårta är lite dumt, men hitta det optimala! Har dränkt personalen med mina vänliga ord i dag och eftersom jag varit så kritisk tidigare blev de nästan rädda, speciellt stackars doktorn som tydligen trodde att jag var hin håle själv, är ju bara kusin naughty.gif
Meriona
Hihi OJ, ja de kanske tror att du går på nån form av droger? laugh.gif
Hoppar du fortfarande på kryckor förresten, du vet väl att man inte ska vifta med dem, det kan upplevas som lite skrämmande.... giggle.gif shy.gif
anne-li i olofstorp
Oavsett vad alla som jobbat i vården tycker, -jag hade köpt någon form av blommor med ett tack-kort i, det håller länge, alla skift kan se det och det lyser upp tillvaron, -bara det inte är något som är allergiframkallande,.....
Ville jag köpa en tårta el dyl hade jag köp en djupfryst, typ almondys mandeltårta som man kan ta fram en stund innan fikat.
Härligt att "guben" kommer hem, men hur går det för dig nu? Klarar ni er? med ditt gipsade ben och hans sjukdom? Glöm nu inte att ta emot all den hjälp som du kan få

Kram
A-Li
Monaxe
Säger som alla andra tidigare sagt i tråden, vi som jobbar i vården blir så glada när någon visar uppskattning att det egentligen inte spelar någon roll vad det är, man blir så tacksam över att uppskattas...
Annars är det väl känt att mer eller mindre alla som jobbar i vården älskar sötsaker, tårtor/kakor/choklad/sockerkaka/ osv osv.... Min egna favorit är frukostfika, en god morgonmacka slår det mesta.

Men oavsett vilket du väljer Ingrid, så kan du vara säker på att det blir uppskattat av personalen!
Myosotis
Jag är kanske "skadad" för att jag har bott ihop med en allergiker, men min första tanke var att det säkert är någon som inte tål tårtan. Antingen är det mandelmassa i eller mandlar på eller så kan konditoriet bara inte garanterar att det inte är nötter eller mandlar i. Det finns så många allergiker idag så risken är att någon blir utan tårta. Jag minns att sambon ofta berättade hur utanför man känner sig på en arbetsplats när alla andra äter tårta och ingen tar ens allergi på allvar... Bara en liten tanke...
Du skulle ju kunna höra med någon ifall där finns några allergier.
Annars tycker jag faktiskt en växt är roligare.
ängsvädd
Smörgåstårta tror jag skulle uppskattas. Eller en söt tårta utan nötter då för allergikernas skull som myosotis skrev.

Något som ger lite guldkant på tillvaron - lite festligt smile.gif
Biggan_
Det är nog bäst att fråga om allergier först! Det finns ju glutenalergiker också.
smörblomma
Smörgåstårta föreslår jag. Inte med skaldjur och lax eftersom många inte tål just dessa.
Jag gav stor smörgåstårta till personalen efter min strålningsperiod. Den var uppskattad av alla.
elleave
Smörgåstårta är jättebra! Det är inte så svårt att göra själv som man kan tro smile.gif

Här är ett förslag: http://web.telia.com/~u54902407/recept/recept.htm#ovrigt (scrolla nedåt)
Alba
Mjölkallergiker, nötallergiker......nu tycker jag att ni gör det svårt för Ingrid.
Det går inte att ordna något som passar till alla.
Jag skulle bli jättenöjd med en daimtårta.....supergott. Visst räcker en vanlig tårta till 4-6 personer....inga problem.
Aqvakul
CITAT (Alba @ 07-05-2009, 09:55) *
Jag skulle bli jättenöjd med en daimtårta.....supergott. Visst räcker en vanlig tårta till 4-6 personer....inga problem.

tummenupp.gif
Irene_L
Ja jag tycker också det passar jättebra med en daimtårta. tummenupp.gif
Det ska ju inte bli för jobbigt för dig Ingrid....att fixa en smörgåstårta blir ju lite för jobbigt (tycker jag ) och dyrt om man köper färdigt!
Rosmarin
Morgonfika med olika goda frukostbullar, ost, marmelad... är väl jättetrevligt! Det tror jag uppskattas av alla. Och en blomma att ställa på bordet.

Daimtårta, ja varför inte?

Smörgåstårta tycker jag personligen är jätteäckligt... sick.gif tungt och fett... men det är ju en smaksak.

Ett annat alternativ kan ju vara en stor fruktkorg (+blomma? +choklad?...)som de ställer i sitt fikarum och alla anställda kan gå och plocka ur. Om de arbetar samma dag eller de följande spelar ju mindre roll då eftersom den kan hålla ett tag beroende på vilka frukter du väljer...
Myosotis
CITAT (Rosmarin @ 07-05-2009, 10:12) *
Morgonfika med olika goda frukostbullar, ost, marmelad... är väl jättetrevligt! Det tror jag uppskattas av alla. Och en blomma att ställa på bordet.

Det är en mycket trevlig idé, så skulle jag göra! Fruktkorgar är också fina men kan bli rätt dyra, jag har också varit med och fått korgar med vin, ost, kex osv. där alla tog med sig hem lite sen.
kasam
Oj, det som i början verkade rätt enkelt blev plötsligt väldigt svårt... Att hitta något som passar absolut alla vad gäller allergier, smaker osv samt att de också ska nås även om de inte jobbar just den dagen.... oj, blev ju inte så lätt då, nästintill omöjligt. Ja, och frågan är vad du själv tycker är rimligt i egen insats vad gäller tid o pengar.

Ta något enkelt, ex vis Daimtårta. (Har de frysmöjlighet i personlrummet kan du ju välja glass, olika sorter....) Fixa ett vackert kort, där du beskriver din uppskattning. Ja, och de som då inte kan/vill ta del av tårtan/glassen/vad det nu än blir får ändå ta del av din välvilja o tacksamhet beskriven i kortet. Gott nog så. Tycker jag.

Meriona
CITAT (kasam @ 07-05-2009, 11:01) *
Oj, det som i början verkade rätt enkelt blev plötsligt väldigt svårt... Att hitta något som passar absolut alla vad gäller allergier, smaker osv samt att de också ska nås även om de inte jobbar just den dagen.... oj, blev ju inte så lätt då, nästintill omöjligt. Ja, och frågan är vad du själv tycker är rimligt i egen insats vad gäller tid o pengar.

Ta något enkelt, ex vis Daimtårta. (Har de frysmöjlighet i personlrummet kan du ju välja glass, olika sorter....) Fixa ett vackert kort, där du beskriver din uppskattning. Ja, och de som då inte kan/vill ta del av tårtan/glassen/vad det nu än blir får ändå ta del av din välvilja o tacksamhet beskriven i kortet. Gott nog så. Tycker jag.

Håller med! Det finns så många olika allergier att ta hänsyn till gluten/ägg/laktos/mjölkprotein/nötter osv osv så om man skulle ta hänsyn till allt det så bleve det ju inget att bjuda på, det går bara inte. Det är skillnad när man känner alla (typ sina egna närmaste), då kan man ju lättare förbereda och ta hänsyn till bara sådant som är fakta.
tummenupp.gif
ingrid fuxwall
Vet att det är väldigt mycket att ta hänsyn till och man kan aldrig tillfredställa alla så nu har jag köpt 12 Daimtårtor och ska göra ett fint kort från Xera där hon tackar för att de tagit så väl hand om hennes husse, plockar några blommor och tar med också.
Husse tyckte det var en bra grej, då skulle han kanske bli bra mottagen om han kom in en gång till kompiskram.gif

Det är lite min grej att göra tårtor, både smörgås och vanliga - tycker det är roligt men nu blir det färdigköpt, glöm inte att jag hoppar fram med mitt brutna ben som nu saknar gips men som har svårt sargade senor - tyvärr är andra foten lika dålig, den "nya" hälsenan spökar fortfarande och så har jag en hundmarodör som gör livet till ett konstant äventyr smiley_small_hug.gif

Hoppas tårtorna ska uppskattas, om inte annat borde tanken göra det blomma.gif Man kan inte mer än att visa sin uppskattning för ett bra jobb
ängsvädd
Toppen - det blir de säkert glada för smile.gif
Meriona
De kommer att bli jätteglada Ingrid! Hoppas nu att de inte skämt bort din gubbe alltför mycket, för då kommer du snart önska honom dit igen! giggle.gif
Irene_L
Det kommer bli jättebra Ingrid! tummenupp.gif
Monaxe
Bra val Ingrid! tummenupp.gif
Aqvakul
Bra jobbat Ingrid! kompiskram.gif
Rosmarin
Det blir säkert bra! De kommer att uppskatta din omtanke tror jag nog!
ystadhelen
Bra val!
Gott med dajmtårta.
/ Helen
anne-li i olofstorp
tummenupp.gif smiley_small_hug.gif Klarar ni er nu då?????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon