|
Full version: Porslinsblomma
hallonrosa
06-05-2009, 20:17
Har en porslinsblomma som är äldre än 10 år och aldrig har blommat. Tog skott från en stor blommande med vita blommor... Varför blommar den inte? Det är stor och ser fin ut tycker jag. Har testat ge mycket vatten, lite vatten, inget händer. En stängel gick av och den satte jag i ny kruka. Växer långsamt och ser fin ut men inte mer med det. Den står ganska ljust, inte i fönster. Den lilla står ljust i fönster. Är det så att det kanske inte går att få blommor från skott?
GunnellF
06-05-2009, 20:46
Joda, det går jättebra att få Hoyor att blomma från stickling - det är ju så man förökar dem till största del. Varför din stora Hoya inte blommar är svårt att säja på rak arm. Ofta kan man behöva "svälta" dem lite tycker jag, för att de ska blomma dvs ingen näring och lite vatten, gärna låta plantan torka upp ordentligt mellan vattningarna.
Jag har en stor Hoya australis (kolla mitt album) som tog några år på sig innan den blommade - kan det vara en sån du har? Kan du ta en bild av din Hoya och lägga in här annars? En del Hoyor vill ha ljust, en del trivs i väster/österfönster.
hallonrosa
07-05-2009, 15:13
Här är en bild på bladen. Har för mig att blommorna var vita eller ljusrosa och mörkare i mitten.
Sussie F-Flower
07-05-2009, 15:33
Kanske så här...? Carnosa?
skånepåg
07-05-2009, 15:37
Tycker oxå det ser ut som en carnosa, har 2 sticklingar på den som e runt 5 år nu  Men hur man får dem att blomma vette tusan
linda84
07-05-2009, 15:54
är lite av en hoya tok å har en hel hög olika hemma.. just min carnosa har inte blommat ännu men ja vet många som får den att blomma mest jämt. Som skrevs tidigare vill dom gärna torka mellan vattningarna och gärna ordentligt... dom gillar inte att stå me rötterna fuktigt någon längre tid. Dock får du hålla utkik för om den sätter knopp så ska man inte låta den torka för mycket mellan vattningarna då torkar knopparna istället... en lite trixig avvägning det där.
det man oxå ska tänka på med carnosan är att den vill (som de flesta hoyor) ha ganska trångt runt fötterna. Har den för stor kruka så växer rötterna och plantan oxå iofs men de tar längre tid för den att blomma.
testa å flytta den till ett annat läge å se om det blir någon skillnad. Men carnosan vill ha mycket ljus å borde trivas bra i söder eller väster läge tycker jag.
Lycka till.
hallonrosa
07-05-2009, 19:05
Carnosa är det nog! Tack Ska försöka flytta på den, lite jobbigt eftersom den är så lång. Torka gör den ordentligt, ger den en skvätt bara ibland... Trångt står den nog, har stått i samma kruka nu i några år. Vart på stängeln ska man hålla koll efter knoppar, hur ser dessa ut?
Ålgryte
07-05-2009, 20:39
CITAT (linda84 @ 07-05-2009, 16:54)  Som skrevs tidigare vill dom gärna torka mellan vattningarna och gärna ordentligt... dom gillar inte att stå me rötterna fuktigt någon längre tid. Dock får du hålla utkik för om den sätter knopp så ska man inte låta den torka för mycket mellan vattningarna då torkar knopparna istället... en lite trixig avvägning det där.
det man oxå ska tänka på med carnosan är att den vill (som de flesta hoyor) ha ganska trångt runt fötterna. Har den för stor kruka så växer rötterna och plantan oxå iofs men de tar längre tid för den att blomma. Min porslinsblomma är mer än 20 år gammal Den blommar kontinuerligt året om och har gjort så i så gott som alla år. Den blev lite ledsen ett par år då jag hade slut på jonbytaren Jag har den i hydrokultur och den har en stor kruka med vatten Så här ser blommorna ut [attachment=34347:Hoja_maj..._022__2_.jpg] [attachment=34348:Hoja_maj_2009_021.jpg] Vet någon vad den heter? Har alltid trott att det är en Carnosa...
CITAT (Ålgryte @ 07-05-2009, 21:39)  Min porslinsblomma är mer än 20 år gammal Den blommar kontinuerligt året om och har gjort så i så gott som alla år. Den blev lite ledsen ett par år då jag hade slut på jonbytaren Jag har den i hydrokultur och den har en stor kruka med vatten Så här ser blommorna ut [attachment=34347:Hoja_maj..._022__2_.jpg] [attachment=34348:Hoja_maj_2009_021.jpg] Vet någon vad den heter? Har alltid trott att det är en Carnosa...  H.Multiflora heter din. Väldigt blomvillig och lättskött
Ålgryte
07-05-2009, 21:01
CITAT (Tosan @ 07-05-2009, 21:42)  H.Multiflora heter din. Väldigt blomvillig och lättskött  Tack! Instämmer helt: blomvillig  och lättskött
Min porslinsblomma blommar också titt som tätt. Och jag håller med dem som säger lite vatten. Min får inte alltid vatten ens en gång i veckan. Men blommar i massor. Trivs de för bra så bildas det bara en massa blad - de behöver ju inte skaffa blommor för att överleva. Riktigt torrt i lite längre perioder tror jag på.
Jag har bara haft några Hoya, stod dom ljust blev de gula men blommade, stod de längre in i rummet blev de vackert gröna men blommade inte. Hur man gör får att få både blommor och gröna blad vet jag inte.
Eva
linda84
08-05-2009, 09:08
CITAT (hallonrosa @ 07-05-2009, 20:05)  Carnosa är det nog! Tack Ska försöka flytta på den, lite jobbigt eftersom den är så lång. Torka gör den ordentligt, ger den en skvätt bara ibland... Trångt står den nog, har stått i samma kruka nu i några år. Vart på stängeln ska man hålla koll efter knoppar, hur ser dessa ut? det kommer något som kallas för pedunklar som blommorna kommer på sedan. ofta så kan samma pedunkel utveckla många omgångar med blommor, dessa kan enligt min erfarenhet komma lite varstans på "skaften" mellan blad eller på änden. Jag har ju tyvärr inte haft någon blommande carnosa men på den här bilden  finns en liten liten pedunkel med lixom ovanför klasen med blommor. ser nästan ut som en liten snopp (ursäkta ordvalet men hittade inget bättre som stämde) som lixom sticker ut rakt ut från själva stammen. Detta är en hoya sheperdii som blommat friskt hemam hos mig. Jag kan kolla när ja komemr hem ikväll om ja kan ta en bättre bild på en pedunkel ifall ni vill se jag har nog några som hänger å lurar
Therese3z
08-05-2009, 09:15
Jag har också en hel drös med hoyor här hemma och förtillfället blommar en hel del av den, däribland carnosa. Det verkar vara väldigt olika när carnosorna väljer att gå i blom, en del blommar nästan omedelbart och konstant oavsett skötsel verkar det som (en del vattnas mycket, en del lite, andra oregelbundet och nästa har snudd på schemalagd bevattning, de står mörkt, ljus och mittemellan, näring och inte näring, osv..). Andra exemplar vägrar - trots en mängd olika varianter av skötsel - att blomma år efter år efter år.. Vet att det finns exemplar som är lång över 20 år och aldrig ens har funderat på att blomma, medan andra satt knopp innan sticklingen ens hunnit komma ner i jorden känns det som..!  Min egen planta är en plågad stackare måste jag nog påstå. Den hänger relativt mörkt, vatten kommer högst sporadiskt och näring har jag inte gett den de två senaste åren iaf.. Men den blommar för fullt, har säkert en 10-15 blombollar på den! (och den är inte så jättestor, är bara ca 5 år än så länge.) Men den blommade lika välvilligt även när jag dessförinnan när jag hade den i söder/västerfönster och vattnade den ofta och mycket och gav den näring.. Så båda sätten verkar "helrätt" för min okräsna planta, men som sagt, det verkar variera något otroligt hur folk sköter dem och vad som får dem i blom. Men en sak brukar vara ganska gemensam: De blommar lättare när de kommit upp lite i ålder och om de väl börjat blomma så har de lättare att fortsätta. hallonrosa, när din carnosa väl börjar sätta knopp så kommer du vid närmare inspektion först att kunna hitta små pedunklar, och det är ifrån dessa som sedan knopparna och blommorna kommer ifrån. Klipp absolut INTE bort dessa, det kommer nya knopp på dessa ställen igen efter efter blomningen! Här finns en bild på en pedunkel: http://www.kullholen.se/vaxter/hoyor/carnosagreen09.JPG(Pendunklarna kan med tiden bli riktigt långa då det bildas en ny "ring" för varje blomning, man kan mao se exakt hur många gånger varje pedunkel blommat!) Och när jag ändå länkat till en bild så kan ni få roa er med att förfäras över mitt hoyaflytt-trassel.. http://www.kullholen.se/vaxter/hoyoroverblick/hoyor02.JPGDetta är dock inte alla mina hoyor (fick inte plats med alla i samma rum..) och bilden är tagen precis när vi har flyttat allihopa till vårt nya hus och inte har hunnit vare sig städa eller placera dem på något mer genomtänkt sätt. Numera är det ett något mer organiserat kaos som råder när de har fått flytta upp på övervåningen..  Men trots denna regelrätta misshandel så blommade/blommar många ändå åt mig! *glad!*
Jag skulle vara rätt glad åt en carnosa som inte blommade, blommorna luktar fruktansvärt. Jag är inte känslig för blomdofter, varken hyacint, asblomma eller andra porslinsblommor bekommer mig ett dugg, men när min carnosa blommar kan jag inte vara i samma rum. Dessutom droppar blommorna klibbig nektar. Jag gör nu mer så att jag klipper bort pedunklarna innan den hinner blomma.
Vad gäller hallonrosas porslinsblomma undrar jag om den inte står för mörkt, carnosa vill ha mycket ljus. En carnosa som står ljust men inte soligt och som får lagom vatten och näring är en mycket snabbväxande växt, och blommar ofta, hårt, och länge.
Therese3z! Din bild har något välbekant över sig. Inte för att jag har belysta och beskynkade blombokhyllor - i och för sig mycket stäminingsskapande. Utan för den djungelartade mängden. Så mycket överallt! Å dessutom så många verkligt trasslande växter. Det vill ju till att få sansevierior att trassla..... Eva
hallonrosa
08-05-2009, 10:21
linda84 är det den lilla snoppen med brunt längst ut? Man kan inte missta det för nytt blad? Får börja kolla mer!
Therese3z tack så mycket, växer dom ut vid ett blad, eller bara vart dom vill?
Azur den står i ett ljust rum, sol i fönstret som inte nuddar blomman. Jag tror inte den kan få det mycket ljusare än vad den har utan att stå i sol. Den lilla har fått stå i fönstret, och haft sol på stängeln men inte på rötterna. Kanske ska ge näring, hur ofta?
linda84
08-05-2009, 11:52
CITAT (hallonrosa @ 08-05-2009, 11:21)  linda84 är det den lilla snoppen med brunt längst ut? Man kan inte missta det för nytt blad? Får börja kolla mer! nja jag tycker iaf inte att man kan missta den för nytt blad men det är ju jag det. å ja de är den lilla med brunt längst ut på sig ... det är små små knoppar påväg på den på min bild där fast de är hemskt svårt att se
Therese3z
08-05-2009, 13:25
CITAT (evaisa @ 08-05-2009, 10:29)  Therese3z! Din bild har något välbekant över sig. Inte för att jag har belysta och beskynkade blombokhyllor - i och för sig mycket stäminingsskapande. Utan för den djungelartade mängden. Så mycket överallt! Å dessutom så många verkligt trasslande växter. Det vill ju till att få sansevierior att trassla..... Eva jag tycker faktiskt att det är helt underbart när det blir sådär totalt överbelamrat med växter (oavsett sort!). Växttrassel gör mig lycklig! Ju mer desto bättre!  Och det låter faktiskt ganska svårt att få sansevierior att trassla sig, men jag är övertygad om att det säkerligen går! Du kanske har någon bild eller två..?)  Jag måste säga att "växtfanatiker/växtidioter" (vilken man vill!) ofta är otroligt trevliga och roliga att ha att göra med! Genom hoyorna har jag träffat jättemycket trevligt folk!
Trassligare än så här kan jag knappst få till det
[attachment=34368:trassel_003.JPG]
De här heter gracilis och Fernwood
[attachment=34369:trassel_006.JPG]
Det här trollet är en ganska vanlig trif futura simplex, fast just denna har en turboliknande växtkraft. Den skjuter nya skott här å där å hit å dit.
fast du kanske ville ha en bild på den trassliga helheten?
Therese3z
08-05-2009, 15:06
CITAT (evaisa @ 08-05-2009, 15:17)  Trassligare än så här kan jag knappst få till det
[attachment=34368:trassel_003.JPG] De här heter gracilis och Fernwood [attachment=34369:trassel_006.JPG]
Det här trollet är en ganska vanlig trif futura simplex, fast just denna har en turboliknande växtkraft. Den skjuter nya skott här å där å hit å dit.
fast du kanske ville ha en bild på den trassliga helheten? Ja! Det också!!  Vad är det med sansevierior som du gillar? *nyfiken* Och hur många har du? Jag har nog fallit för hoyorna pga en mängd orsaker; jag gillar deras utseende och växtsätt, lättskötta/lagom utmanande, "ovanliga/speciella" och så är de så otroligt olika men ändå lika varandra (kan peka ut en hoya på mils avstånd!)!
Therese med z!
[attachment=34370:mer_trassel_001.JPG]
jag har svårt att ta en hel rumsbild för jag får så många pixlar då. Så det får bli två "bordsbilder" På första bilden nyanlända sansevieror från Polen o Holland o Spanien, De får stå så ett tag tills deras rötter vaknat. Sedan får de stå fönstret. De flesta av dessa har inga namn utan endast ett samlarnummer. R1881 är en. Specks 849 en annan.
[attachment=34371:mer_trassel_002.JPG] Dessa bor i sovrummet...dessutom är sovrumsfönstren knökfulla.
Varför jag samlar? Det började med att jag flyttat till en lägenhet med stora fönster och massor av södersol. Mina gamla växter gillade inte riktigt det nya klimatet, så jag skaffade succulenter men jag kom inte riktigt överens med dom. Sedan kom jag på ideen att fylla fönstren med svärmorstungor - fast olika sorter.
Och det finns massor av olika, men inte i sverige. Så för att få tag på några utöver de vanligaste fick jag ge mej ut i den "internationell sansevieriavärlden". De var inte mycket att välja på. Antingen hade jag de vanliga eller så fick jag bli "expert". Det var väldigt konstigt för mej som inte direkt är någon botaniker eller växtmänniska. Men det var så det gick till.
Nu har jag nog ett sextiotal olika sorter och jag borde inte skaffa fler för de blir väldigt stora med tiden. Men kul är det. Och lika helknäppt som det låter........ Eva
hallonrosa
08-05-2009, 18:03
CITAT (linda84 @ 08-05-2009, 12:52)  nja jag tycker iaf inte att man kan missta den för nytt blad men det är ju jag det. å ja de är den lilla med brunt längst ut på sig ... det är små små knoppar påväg på den på min bild där fast de är hemskt svårt att se Tack så mycket, ska hålla utkik! Kul att så många blev glada att få prata om hoyor Men bör jag försöka med växtnäring, hur ofta, är det någon som vet?
GunnellF
09-05-2009, 09:37
CITAT (hallonrosa @ 07-05-2009, 16:13)  Här är en bild på bladen. Har för mig att blommorna var vita eller ljusrosa och mörkare i mitten. Det där är en Hoya carnosa http://www.myhoyas.com/Hoya%20carnosa%20SV.htm
hallonrosa
09-05-2009, 11:04
CITAT (GunnellF @ 09-05-2009, 10:37)  Ja jag håller med, tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|