eken2008
var i helsike kan man köpa dessa. letat på bakkers och hära också men hittar inte denna roliga blomma som blommar så tidigt. så snälla hjälp VAR kan jag köpa dessa frön/lökar
Aqvakul
De säljs normalt från sensommaren, då de planteras på hösten.
HelenJ
Det enda du kan hoppas på så här års är att köpa dem "in green", dvs blommande plantor i kruka. Annars kommer de inte att finnas någonstans att köpa förrän framåt höstkanten.
Ingrid Zon3
Dom sprider sig så det gränsar till ogräs båda sorterna. Fråga nån som har om du kan få lite.
Har du vägarna förbi Sollentuna så fixar jag.
Boxer
CITAT (eken2008 @ 06-05-2009, 21:38) *
var i helsike kan man köpa dessa. letat på bakkers och hära också men hittar inte denna roliga blomma som blommar så tidigt. så snälla hjälp VAR kan jag köpa dessa frön/lökar

Var bor du?
eken2008
CITAT (Boxer @ 07-05-2009, 06:03) *
Var bor du?

bor ovan sundsvall och häruppe ser man dom inte så mycket. har kollat butiker och internet hemsidor men ingenstans kan man få tag på dom små.
annars brukar man ju kunna köpa allt på internet ^^ men rysk blåstjärna då blev det genast svårare ^^
Betty
Till hösten när de börjar sälja tulpanlökar, krokus m.m. kommer du att hitta dem ute i handeln.
Hos mig sprider sig scilla ohämmat men de ryska blåstjärnor jag köpt och grävt ner lite varstans i gräsmattan står som små buketter där de är satta, sprider sig inte just alls.
Åsa, mälardalen zon 2
Rysk blåstärna finns både hos Lilla fiskaregatan och Verberghe så visst kan man köpa dem via nätet utan problem rysk blåstjärna hör ju till de vanligaste + billigaste löksorterna i handeln, MEN denna växt säljs bara på hösten ifall man vill ha torkade lökar i påse.

(undvik Bakker det finns bättre firmor)
Azur
Rysk Blåstjärna är Scilla siberica, vilken art är det ni menar med 'scilla' som sprider sig bättre?
eken2008
just scilla sibirica e den jag e ute efter som mest då den sprider sig som en löpeld. men man får väl hålla utskick emot hösten då smile.gif
Betty
CITAT (Azur @ 07-05-2009, 11:24) *
Rysk Blåstjärna är Scilla siberica, vilken art är det ni menar med 'scilla' som sprider sig bättre?

De Scilla siberica och Scilla siberica 'Alba' som jag köpt sprider sig inte, de står som små fina buketter där jag grävt ner lökarna för flera år sedan.
[attachment=34336:k_pt_alba.jpg] [attachment=34337:k_pt_bl_.jpg]
[attachment=34338:k_pt1.jpg] [attachment=34339:k_pt2.jpg]

Den som sprider sig ohämmat fanns här i trädgården när vi flyttade hit, en mer vild scilla tydligen, som finns spridd i gräsmattor och rabatter i många trädgårdar här omkring.
[attachment=34340:vild1.jpg] [attachment=34341:vild2.jpg]
linda84
hemma hos mina föräldrar där jag bor just nu så har vi ett helt hav utav scilla som just nu då blommat över .... men ja antar att de är den vilda sorten då den sprider sig nåt otroligt blir bara mer å mer för varje år.

Och om så önskas så kan ja gräva upp ett gäng å skicka till dig mot porto kostnad ... vet dock inte om de är så bra att gräva upp nu å skicka... kanske är bättre å vänta till hösten !?
Gossen Ruda
Sen finns det också vårstjärna, Chionodoxa, för att krångla till det.
linda84
CITAT (Gossen Ruda @ 07-05-2009, 15:50) *

hihi ja kanske krånglar du till det lite å gör miglite osäker på vad det är jag har egentligen.... korkat av mig att itne ta nån bild... ska rusa hem å se om de är någon som blommar fortfarnade eller om dom gett upp smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (eken2008 @ 07-05-2009, 13:45) *
just scilla sibirica e den jag e ute efter som mest då den sprider sig som en löpeld. men man får väl hålla utskick emot hösten då smile.gif

Jag går ut och gör i ordning en kruka till dig nu yes.gif så får den stå tills du har tid att hämta den...
Antar att efs du nämner "ovan Sundsvall" så bor du väl inte så himla långt ifrån att du inte åker dit och shoppar ibland???

Pma mig när det är dags eller om du tycker att det är en dum idé... dunno.gif
linda84
se där ja .. en vänlig själ på närmre håll då slipper vi krångla me posten wink.gif... pm:a mig annars om du vill ha fler giggle.gif
Sussie F-Flower
Så där! Nu är det klart! Ett femton-tjugotal lökar... Ser det OK ut?

En tanke som slog mej var att du kanske skulle ha velat haft flera hundra lökar....? Till hela gräsmattan? dunno.gif shy.gif

(Men DÅ kan jag inte hjälpa dig no.gif för såå många har jag inte själv. Det var bara så precis... just nu, idag, att jag håller på och flyttar om lite i mina rabatter... biggrin.gif )

edit: stavfel
Betty

Fast det är inte så värst krångligt om man vet att scillans blommor nickar och vårstjärnan vänder upp sitt ansikte mot solen... flirting.gif
Azur
CITAT (Betty @ 07-05-2009, 14:45) *
De Scilla siberica och Scilla siberica 'Alba' som jag köpt sprider sig inte, de står som små fina buketter där jag grävt ner lökarna för flera år sedan.
[attachment=34337:k_pt_bl_.jpg]

Det där skulle kunna vara Tuvig Blåstjärna, Scilla amoena. Den skall ha 4-5 blad från varje lök och växa i tuvor, medan siberica har 1-3 och växer enskilt. Tuvig Blåstjärnas blommor skall tydligen inte nicka lika mycket som Rysk Blåstjärnas blommor heller.
CITAT
Den som sprider sig ohämmat fanns här i trädgården när vi flyttade hit, en mer vild scilla tydligen, som finns spridd i gräsmattor och rabatter i många trädgårdar här omkring.
[attachment=34341:vild2.jpg]

...Där har vi helt klart Scilla siberica i alla fall.

Jag får intrycket man inte kan lita så mycket på vad det står på påsen - min Engelska Klockhyacint visade sig vara Rysk Blåstjärna, och min vita Ryska Blåstjärna visade sig vara Porslinshyacint.
Betty
CITAT (Azur @ 07-05-2009, 22:20) *
Det där skulle kunna vara Tuvig Blåstjärna, Scilla amoena. Den skall ha 4-5 blad från varje lök och växa i tuvor, medan siberica har 1-3 och växer enskilt. Tuvig Blåstjärnas blommor skall tydligen inte nicka lika mycket som Rysk Blåstjärnas blommor heller. /........

..../ Jag får intrycket man inte kan lita så mycket på vad det står på påsen - min Engelska Klockhyacint visade sig vara Rysk Blåstjärna, och min vita Ryska Blåstjärna visade sig vara Porslinshyacint.

Om Scilla amoena - Tuvig blåstjärna ska ha 4-5 blad från varje lök så blir jag tveksam till om det verkligen är det jag har i gräsmattan, denna t.ex. har nämligen hela 12 blad.
[attachment=34355:k_pt_bl_.jpg]
Och min vita har också många fler blad än 4-5/lök:
[attachment=34356:k_pt_alba.jpg]
den ser ju likadan ut som den övre, förutom färgen då. Båda är inköpta som Scilla siberica. Det är knepigt det här med scillor... g.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Betty @ 07-05-2009, 23:11) *
Om Scilla amoena - Tuvig blåstjärna ska ha 4-5 blad från varje lök så blir jag tveksam till om det verkligen är det jag har i gräsmattan, denna t.ex. har nämligen hela 12 blad.
[attachment=34355:k_pt_bl_.jpg]
Och min vita har också många fler blad än 4-5/lök:
[attachment=34356:k_pt_alba.jpg]
den ser ju likadan ut som den övre, förutom färgen då. Båda är inköpta som Scilla siberica. Det är knepigt det här med scillor... g.gif

Hej Betty!
Kan inte lökarna har förökat sig då? Är dom alldeles nyplanterade?
I mina "småtorvor" trodde jag att det bara var en enda men det var flera små lökar på varje ställe som jag grävde...
Betty
CITAT (Sussie F-Flower @ 07-05-2009, 23:26) *
Hej Betty!
Kan inte lökarna har förökat sig då? Är dom alldeles nyplanterade?
I mina "småtorvor" trodde jag att det bara var en enda men det var flera små lökar på varje ställe som jag grävde...

Ja så skulle det ju kunna vara förståss... Jag planterade lökarna för kanske frm år sedan. Jag får ta en närmare titt i morgon - i dagsljus. smile.gif
HelenJ

För att krångla till det ännu mer har Chionodoxan bytt namn och heter numera Scilla den också...

Scilla sibericia = rysk blåstjärna (den som vänder ansiktet mot marken)
Scilla forbesii = vårstjärna (den som vänder ansiktet mot solen)

Sen finns det då också stor vårstjärna, liten vårstjärna, tidig blåstjärna, tuvig blåstjärna och en hel massa fler....
Betty
CITAT (HelenJ @ 08-05-2009, 10:18) *
För att krångla till det ännu mer har Chionodoxan bytt namn och heter numera Scilla den också...

Scilla sibericia = rysk blåstjärna (den som vänder ansiktet mot marken)
Scilla forbesii = vårstjärna (den som vänder ansiktet mot solen)

Sen finns det då också stor vårstjärna, liten vårstjärna, tidig blåstjärna, tuvig blåstjärna och en hel massa fler....

Nej men så bra att de heter Scilla allihop nu, mindre krångel om alla heter likadant! biggrin.gif Då är det ju inget att fundera på längre, om man har den ena eller den andra eller kanske rent av ännu flera... tongue.gif
Gossen Ruda
Jaha, då har man lärt sig ännu mera nytt. Förenklat eller tillkrånglat det är frågan? Rysk blåstjärna, vårstjärna, rysk vårstjärna, vår ryska stjärna osv. laugh.gif
Azur
CITAT (HelenJ @ 08-05-2009, 10:18) *

Fast vad baserar du det på? Både virtuella floran och ITIS listar Chionodoxa som giltigt namn. Enligt Wikipedia synonymiserade en österrikare Scilla och Chionodoxa 1971, men det har uppenbarligen inte blivit accepterat av övriga växtforskare.
HelenJ
CITAT (Azur @ 08-05-2009, 11:20) *
Fast vad baserar du det på? Både virtuella floran och ITIS listar Chionodoxa som giltigt namn. Enligt Wikipedia synonymiserade en österrikare Scilla och Chionodoxa 1971, men det har uppenbarligen inte blivit accepterat av övriga växtforskare.

Det är SKUD som är det rätta, de andra har förmodligen inte uppdaterat sina listor än.

"Svensk Kulturväxtdatabas (SKUD) är ett nationellt referensverktyg och en standard för verk, myndigheter, företag, forskare, skribenter, konsumenter och andra som arbetar med eller nyttjar kulturväxter.

Databasen har utvecklats inom Programmet för Odlad Mångfald (POM) som leds av Jordbruksverket. Ekonomiskt stöd har även erhållits från SJFR/Formas, Erna och Victor Hasselblads stiftelse och Stiftelsen Lantbruksforskning. Botanister med mångårig erfarenhet av tillämpad botanik och en erfaren databas­konstruktör har gemensamt utvecklat den. Huvudansvaret för SKUD har Centrum för Biologisk Mångfald (CBM)."

Azur
Inte för att förringa SKUD, men det verkar som sagt långt ifrån accepterat. Söker man på google scholar ser man att förutom Speta själv verkar den ende som accepterar att Chionodoxa är en synonym till Scilla vara Dr Karlsson vid Naturhistoriska Riksmuseet, alla andra har behållit släktnamnet Chionodoxa.

Det kan hända Speta & Karlsson har rätt, jag kommer inte åt någon av hans artiklar och kan inte bedöma det, men resten av världen håller helt klart inte med.

Speta har också (1999) publicerat en senare artikel där han hävdar att Scilla (sensu Speta) är en onaturligt grupp, och att de enda som egentligen borde heta Scilla är en liten grupp medelhavsarter. Tyvärr kommer jag bara åt abstract, så jag vet inte om den artikeln har nån betydelse för våra trädgårdsarter.

Intressant sak jag inte visste som kom fram i min sökning: Scilla och närstående släkten har frön som sprids av myror.
Biggan_
Jag har italiensk blåstjärna Scilla italica som hör till klockhyacinterna.

[attachment=34386:IMG_1276.jpg]
HelenJ
CITAT (Azur @ 08-05-2009, 12:27) *
Inte för att förringa SKUD, men det verkar som sagt långt ifrån accepterat. Söker man på google scholar ser man att förutom Speta själv verkar den ende som accepterar att Chionodoxa är en synonym till Scilla vara Dr Karlsson vid Naturhistoriska Riksmuseet, alla andra har behållit släktnamnet Chionodoxa.

Det kan hända Speta & Karlsson har rätt, jag kommer inte åt någon av hans artiklar och kan inte bedöma det, men resten av världen håller helt klart inte med.

Speta har också (1999) publicerat en senare artikel där han hävdar att Scilla (sensu Speta) är en onaturligt grupp, och att de enda som egentligen borde heta Scilla är en liten grupp medelhavsarter. Tyvärr kommer jag bara åt abstract, så jag vet inte om den artikeln har nån betydelse för våra trädgårdsarter.

Intressant sak jag inte visste som kom fram i min sökning: Scilla och närstående släkten har frön som sprids av myror.

Det brukar ta lite tid innan det slår igenom. Det är t ex flera år sedan Löjtnantshjärtat ändrades från Dicentra till Lamprocapnos, men fortfarande trycks det nya böcker med fel namn, och skyltar på Botan m fl platser är inte ändrade.
Allt för att göra det riktigt krångligt för oss användare...
Fågelvägen
Vad de än heter EGENTLIGEN så verkar det som om Chionodoxa, både den blå och den vita (de som tittar uppåt) sprider sig mycket flitigare än Scilla (som nickar).
Att deras vetenskapliga namn bytts ut är ju inte ovanligt. Däremot verkar de svenska namnen alldeles hopplösa att hålla reda på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon