Full version: Vem bor här?
Azur
Har lite här och var på tomten sett att det finns runda hål ner i marken. Hålen är cirka 12 mm i diameter, och går rakt ner minst 5 cm, det ser ut som om nån tryckt ett hål med lillfingret. Jag ser dem där det är ganska torrt, det är lite vegetation, och marken är hårdpackad.

Jag har inte tidigare brytt mig så mycket om dem, jag har trott det är märken av att nåt stuckits ner i marken, men idag fick jag en snabbglimt av nånting svart, stort som en humledrottning, som snabbt dök ner i ett av hålen när jag gick förbi.

Bild på ett av hålen:
[attachment=34303:it_lives...DSC_4396.jpg]

För att få en uppfattning om storleken, notera tallbarret till höger om hålet.

När jag tittade ned i hålet var det blockerat med jord cirka 3-4 cm ned. Jag satt på pass vid hålet med kameran i ungefär en timme, men ägaren visade sig inte igen.

Min första tanke var att det var nåt solitärbi, men de brukar väl inte bo eller gömma sig i hålen de gör?
Jag ser inget nät kring hålet, men skulle det kunna vara en tapetserarspindel?
Eller kan det rentav vara mullvadssyrsa, trots att stugan ligger i Uppland?
Gossen Ruda
Inte mullvadsyrsa, den gräver gångar under jorden bara. Kommer upp vid parningstid. Solitärbin brukar sitta i boöppningen eller längre ner när dom inte är ute och samlar nektar och pollen. Måste skydda boet mot plundrare. Fast så här tidigt på året finns det i stort sett bara sandbin men inget som gör så här stora hål. En humla möjligen men dom brukar flyga iväg med det dom gräver ut för att inte röja boingången. Skalbagge kanske, tordyvel?
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 06-05-2009, 22:36) *
Skalbagge kanske, tordyvel?
Ja, det låter rimligt, vi har gott om tordyvlar. Jag googlade och hittade "sprängskiss" på Geotrupes stercorarius' bohåla, och den gör just ett vertikalt rör med en jordplugg nån centimeter under ytan.
Jag såg ingen dynga i närheten, men den kanske redan har kånkat iväg allt som fanns.

Hade inte en aning om att de grävde gångar, men jag tror du löst mysteriet! thanks.gif
Myosotis
CITAT (Azur @ 07-05-2009, 01:51) *
Hade inte en aning om att de grävde gångar...

Hade inte jag heller! Jag har aldrig sett såna gångar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon