AnnaQ
Jag ska anlägga två stora perennrabatter och för att ha råd med detta har jag nu sått en massa olika sorters perennfrö. Majoriteten av dem behöver kyla för att gro. Och jodå, jag har kommit över ett gammalt kylskåp gratis och nu står sådderna där, helt enligt instruktionerna.

Men jag undrar: Vad tusan gör jag när de börjar gro? Ska de ut ur kylskåpet då? Detta är lite otydligt i beskrivningen, där kan det t ex stå att de ska vara 20 dagar i rumstemperatur och därefter 3-6 veckor i kylskåp.

Och vad i hela världen gör jag när något enstaka frö börjar gro? Jag har sått i sådana här block med många småkrukor, så jag skulle kanske kunna klippa loss just den krukan där frön gror, så att jag kan ställa dem någon annanstans. Eller är det fel?

Jösses, det är ju ett enda jätteexperiment det här.
Eva 33c
De flesta fröer gror inte under kylperioden (fast undantag finns) utan de väntar på "våren" och värmen. Dvs de kommer att gro när du avslutat kylbehandlingen. Och det bör du göra ganska snart så du inte kommer "i otakt" med årstiderna. De ska ju helst hinna växa till sig under sommaren så man kan plantera ut dem till hösten, helst. Och de kan ju ta några veckor på sig att gro after kylperioden också. Det är väldigt olika på olika arter.
Skulle de inte gro denna sommar så spar sådderna ute en vinter till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon