Full version: Mörkröd klematis?
Nina K
Jag är på jakt efter en mörkröd klematis, gärna klippgrupp 3 men inget måste och inte alltför kraftigväxande. Häromdagen var jag på plantagen och stod säkert 20 minuter och velade mellan två olika, varav den ena var en viticella 'södertälje' har jag för mig. Det stod uttryckligen RÖD på beskrivningen och på bilden var de röda, men jag vet från tidigare erfarenhet med perenner att ordet kan betyda lite vad som helst smile.gif Och färgen på bilden ska man aldrig lita på! Jag vill nämligen INTE ha en purpurröd (antar att det går åt det lila/mörkrosa hållet - som purpurklätt?). Kanske inte heller en tomteröd...utan en djupt mörkröd.

Är det någon som har tips på namn som jag kan hålla utkik efter? Och som är vanliga i handeln förstås. Och härdig i kruka i sthlm (zon 3?)

Ja, ni har gissat rätt. Jag velade 20 minuter, pratade i 10 minuter med en helt okunnig anställd, och gick hem utan klematis tongue.gif (fast med vagnen full av annat förstås!! biggrin.gif )
Pernilla & Lars
Vad sägs om Rubra?
Finn Klematis
CITAT (Nina K @ 06-05-2009, 22:16) *
Jag är på jakt efter en mörkröd klematis, gärna klippgrupp 3 men inget måste och inte alltför kraftigväxande. Häromdagen var jag på plantagen och stod säkert 20 minuter och velade mellan två olika, varav den ena var en viticella 'södertälje' har jag för mig. Det stod uttryckligen RÖD på beskrivningen och på bilden var de röda, men jag vet från tidigare erfarenhet med perenner att ordet kan betyda lite vad som helst smile.gif Och färgen på bilden ska man aldrig lita på! Jag vill nämligen INTE ha en purpurröd (antar att det går åt det lila/mörkrosa hållet - som purpurklätt?). Kanske inte heller en tomteröd...utan en djupt mörkröd.

Är det någon som har tips på namn som jag kan hålla utkik efter? Och som är vanliga i handeln förstås. Och härdig i kruka i sthlm (zon 3?)

Ja, ni har gissat rätt. Jag velade 20 minuter, pratade i 10 minuter med en helt okunnig anställd, och gick hem utan klematis tongue.gif (fast med vagnen full av annat förstås!! biggrin.gif )

Hej!
Stasik. Rödbetröd. 1,5 M. hög. Klippgrupp 3. Finns på Trädgårdshuset Skarpnäcks lista.

Mvh.
Finn
Nina K
Tack för era tips!

Pernilla & Lars: Rubra var ett bra förslag! Den har jag helt missat. Men jag är lite osäker på blomformen. Fast kanske... g.gif smile.gif

Finn: Stasik ser jättefin ut! Perfekt höjd och blomform dessutom. Den benämns i och för sig som rödviolett och jag anar att det inte riktigt är den färg jag var ute efter - tror att det jag menar snarare är något i stil med 'rubinrött'. MEN färgen på Stasik verkar så otroligt fin att jag faktiskt funderar om inte DETTA är precis den färg som skulle passa bäst där jag tänkt mig den. Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig laugh.gif Ska se om jag har vägarna förbi Skarpnäck någon gång (fast jag håller ju mest till norr om stan). Är den väldigt ovanlig? Det kanske inte är lönt att hoppas att den dyker upp i någon plantskola norröver?
Finn Klematis

Hej!

Stasik är nog den bästa röda för kruka. Den är väl inte den vanligaste.
Det är alla Ni som är intreserade av den som måste fråga efter den.
Efterfrågan skapar tillgång.

Mvh.
Finn
Nina K
Ok, tack! Jag ska gå och tjata på alla plantskolor i närheten. Eller så åker jag helt enkelt till Skarpnäck smile.gif
Hortonomen
Clematis viticella 'Carmencita' E, Italiens klematis - lär vara karminröd.
Kan det vara något?? http://www.eplanta.com/Clematis_viticella_..._E_-_bild_1.asp
Finn Klematis
CITAT (Hortonomen @ 11-05-2009, 00:51) *
Clematis viticella 'Carmencita' E, Italiens klematis - lär vara karminröd.
Kan det vara något?? http://www.eplanta.com/Clematis_viticella_..._E_-_bild_1.asp

Hej!

Blir 4 m. hög.

Mvh
Finn
Nina K
Oj, lite stor :-)

Finn, vad säger du om Klematis 'Rosemoor' Clematis x hybrida

som säljs på odla just nu? Ser fin ut på bild i alla fall?!
Om något blommar maj-september så kanske det är en klippgrupp 1, men det kanske fungerar det med.

Har du (eller någon annan) erfarenhet av 'Rosemoor'?
Finn Klematis
CITAT (Nina K @ 12-05-2009, 16:43) *
Oj, lite stor :-)

Finn, vad säger du om Klematis 'Rosemoor' Clematis x hybrida

som säljs på odla just nu? Ser fin ut på bild i alla fall?!
Om något blommar maj-september så kanske det är en klippgrupp 1, men det kanske fungerar det med.

Har du (eller någon annan) erfarenhet av 'Rosemoor'?

Ny från Evisons clematisfabrik. Klippgrupp 2. Jag plantrar bara klippgrupp 3 i kruka.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon