|
ribbeck
06-05-2009, 21:33
De flesta av oss ha ju sina ros - favoriter....men....då borde man ju också ha "hatobjekt" Här kommer tråden om ANTI-ROSEN!!!!! Min anti ros är: The Fairy (den rosa varianten)Jag avskyr den och har grävt upp varenda en  Grannen blev dock glad och planterade dom små fulingarna på sitt landställe (så slipper jag se dom merhihi)
annika wall
07-05-2009, 06:10
Här är en riktigt rälig en som jag hade förträngt, Nina Weibull. Fick nog av henne när jag sommarjobbade på kyrkogården i Landskrona i min ungdom. Försök kratta upp tusentals rosenblad på singel så fattar ni.
Aqvakul
07-05-2009, 06:30
Jag tycker att alla rosor är fina...
Det finns en hel del rosor jag väljer bort, men det är inte för att de är fula och hemska, utan för att jag inte tycker att de passar in, eller att jag inte känner så starkt för dem, eller att de verkar sjukdomsbenägna.
En ros jag i princip tycker är vacker är Compassion. Jag drömde om att skaffa en och såg ett fint exemplar på Bosjökloster. Men när jag hade sett den i verkligheten tyckte jag inte längre att den passade in hos mig med formen på blommorna. Så jag avvaktar med den så länge.
Inser att jag inte har svarat på frågan... hmm... nej, jag har nog inga "hatrosor". Men jag föredrar nog rosor med gammaldags utseende framför sådana man köper i blomsteraffären, som ser nästan konstgjorda ut. Med det sagt har jag ändå skaffat mig ett par tehybrider, och det blir säkert fler. Chopin, kanske.
emmalofo
07-05-2009, 08:07
Jag tycker inte heller om de moderna, stela rosorna som ser helt konstgjorda ut. Dom kommer inte in i min trädgård. Sen gillar jag inte röda heller, men vi har en 30 år gammal Flammentanz som får stå kvar som ett minne av förra ägaren. Trots detta tycker jag ändå att det svåraste inte är att välja, utan att välja bort
Även här....
The Fairy
Som total nybörjare inhandlade jag 3 st till extrapris efter att ha fått muntligen beskriven hur den skulle se ut (det var innan jag insåg mångfalden av rosor). Lät ju rätt bra det där.... Ja, så jag planterade, vattnade och väntade. Sedan såg jag det blommande resultatet och insåg att det där var ju helt fel för mig. Ja, så jag grävde upp direkt och gav bort.
Lustigt att alla säger The Fairy. Jag såg en hel del i somras när jag sommarjobbade som brevbärare (utmärkt tillfälle att spana in trädgårdar, kan jag säga, och olika växter. Man ser hur de förändras allt eftersom tiden går) och jag skulle nog karakterisera den som en blommande buske snarare än som en ros.
Och jag har köpt 10 st The Fairy i vår, alldeles ljuvligt söt och krånglar aldrig ! Att rosor är vanliga gör dom inte sämre ! Nej, jag har inga hatobjekt av rosor ! Om dom växer, blommar och trivs hos mig gillar jag dom alla oavsett rosgrupper Austinrosor, Rugosor eller Pimpineller eller vanliga rabattrosor, alla kan var lika ljuvliga.
CITAT (Kajsa @ 07-05-2009, 16:56)  Att rosor är vanliga gör dom inte sämre ! Nej, jag har inga hatobjekt av rosor Hm... jag ogillar inte The Fairy pga att den är vanlig. New Dawn är vanlig - tycker mycket om den. Ja, och tråden handlar väl inte om att hata, utan "absolut inte vilja ha"... Jag ogillar o vill inte ha The Fairy, men jag går ju knappast omkring och hatar den... Tycker det är kul att smaken kan vara olika... De som tog emot mina The Fairy blev jätteglada! Jag har tacksamt tagit emot annat från andra på samma vis. Nema problema!
Kanske att The Fairy inte gillas för den är doftlös. Rosenpostens ägare har en sida med sina egna personliga ros favoriter och vad hittar man där om inte The Fairy
lemonie
07-05-2009, 18:14
håller med on the fairy och nina weibull. Har också ganska svårt för ljusröda småblommiga pimpinellrosor. Men värst av alla är nejlikrosorna=Grotendorst-rosorna! Alltid mjöldaggiga och jäkliga, tappar bladen och nejnejnej... på nära håll då busken ännu är frisk är rosorna söta (fast de ljusröda är det knappt då heller) men ack o ve... suck.
Några hatobjekt har jag inte, men väl rosor som jag inte vill ha i min trädgård därför att jag inte tycker att de är snygga och tilltalande. Alla rosor med blanka blad göre sig ej besvär, ej heller glesväxande el doftlösa. Dock har vi många The Fairy. De inramar vår uteplats, och det får de göra tills vidare. Det var naturligtvis inte jag, utan förre ägaren som planterade dem. Men väl fungerande välväxta rosor tar man inte bort i första taget när man har massor med andra ställen i trädgården som behöver fyllas ut.
Sjuka pesthärdar till rosor har jag inget förbarmande över. Dock, den ros som jag kommer närmast att "hata" är vår New Dawn. Varje gång jag går förbi och ser de motbjudande blanka plastiga bladen så känner jag... att jag verkligen inte vill ha den rosen där, el någon annanstans för den delen. Men, men, men, det är min blommas val, och det är den tanken som gör att jag ändå kan fördra den, ja tom sköta om den efter bästa förmåga.
/S
CITAT (lemonie @ 07-05-2009, 19:14)  håller med on the fairy och nina weibull. Har också ganska svårt för ljusröda småblommiga pimpinellrosor. Men värst av alla är nejlikrosorna=Grotendorst-rosorna! Alltid mjöldaggiga och jäkliga, tappar bladen och nejnejnej... på nära håll då busken ännu är frisk är rosorna söta (fast de ljusröda är det knappt då heller) men ack o ve... suck.  Jag som planterade en White Grootendorst i höstas...
The, lugn jag har alla de tre Grootendorst rosorna och dom är hur friska som helst. Och enligt LÅG/friska ! Jag tycker dom där rosorna med blommor som nejlikor är så fint. Taggar till tusen men på rätt ställe så går det bra, fryser aldrig, tillhör mina basrosor här, inte minst efter denna vinter.
Rosor är nog de mest personliga av alla växter! Man får en särskild bindning till dom. Och hur är det nästan alla gör när en ros blommar? Jo, man böjer sig ner och sniffar! Och suckar och njuter av doften. Alltså: rosor jag väljer bort är doftlösa rosor. Det är som att köpa karameller som inte har någon smak. Sen vill jag heller inte ha rosor där jag redan från början vet att dom är mottagliga för olika sjukdomar.
Ezereht
08-05-2009, 14:55
Hmm jag har nog haft lite motstånd mot rosor med skrynkliga vresrosblad. Tror det är för planteringar a la skolgård, lite vanskött sådär. Men jag tycker trots det att Hansa doftar ljuvligt och är nyfiken på Austins rugosa som Kajsa gillar.
CITAT (lemonie @ 07-05-2009, 19:14)  håller med on the fairy och nina weibull. Har också ganska svårt för ljusröda småblommiga pimpinellrosor. Men värst av alla är nejlikrosorna=Grotendorst-rosorna! Alltid mjöldaggiga och jäkliga, tappar bladen och nejnejnej... på nära håll då busken ännu är frisk är rosorna söta (fast de ljusröda är det knappt då heller) men ack o ve... suck. Nej hatar rosor gör inte jag heller,jag ogillar de pga växtsättet,ingen doft och de små blommor som bleknar,Kom på att jag inte heller tycker om nejlikrosorna typ Grothendorst.Turligt nog har vi olika smak.Nina Weibull?njaej fast jag har en som sambon planterade ut med vägen men nu står de framför växthuset och blir rådjursmat nästan alltid.i år gräver jag upp henne och ger till min vännina som gärna vill ha henne.Jag vill helst har rosor med doft.
gulmåra
08-05-2009, 22:16
Nej, inget hat här heller. Mer ett allmännt ointresse för rosor med blanka blad och stelt växtsätt. Länge tyckte jag att rosor var ett överskattat släkte tills jag ramlade över en stor buske Drottningen av Danmark i full blom som doftade!!!?? Då var jag fast! Överrumplad över att det fanns en sådan ros-skatt jag inte haft en aning om.. Albertine har åkt ut från trädgården pga nedfrusna grenar som aldrig blommade...och blanka blad... Eden rose 88 ligger pyrt till...Trots makalöst stora knasiga blommor... Har dessutom frusit ner rejält efter vintern.
AnnammA
09-05-2009, 08:04
CITAT (Kajsa @ 07-05-2009, 17:39)  Kanske att The Fairy inte gillas för den är doftlös. Rosenpostens ägare har en sida med sina egna personliga ros favoriter och vad hittar man där om inte The Fairy  Det som jag tycker är lite synd, när det gäller rosen "Fairy", är att den ofta planteras tätt i grupper på solstekta torra platser, och föjden blir att rosenknopparna blir fort tråkigt bruna. Att den är doftlös är också en av de negativa aspekterna. I vår trädgård finns en "Fairy" - köpt -92, alltså i början på min "trädgårdskarriär" - och den växer och breder ut sig i ett litet stenparti med hallonbuskar och lite vildvuxet runt i kring, och där trivs den och pryder sin plats. Faktum är också, att rosen "Fairy" som snitt- och bukettros fyller upp bra. Dessutom blommar den lite senare under säsongen , när det kanske inte finns så många andra rosor kvar i trädgården att plocka in. Lite historia kring rosen "Fairy" är att den skapades 1932, i England av Ann Bentall, som bl a introducerade myskroshybriden "Buff Beauty" och förvaltade rostestamentet från Pembertons. Jag har även rosen "Fairy" som stamros, och som stamros, är den också söt, tycker jag. Jag vet egentligen inte om jag har ngn direkt "hatros". Däremot, köper jag inte så många rabattrosor, och hör(läs) och häpna: ibland kan jag tycka att Austinrosor är för glassiga i färgen - vissa kan kännas för "framodlade"... Slutligen ett rosarr, där "Fairy" fått vara med att fylla upp:
Vilken underbar bild Anna, vad fina foto du tar  The Fairy som stamros, om jag springer på någon kommer den med hem. Undrar hur många av dagens rosor som är kvar om 70 år ? Roligt att det var en kvinna som tog fram rosen 1932.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|