Unn
Så där! Medelst grävskopa och en mycket skeptisk och huvudskakande grävmaskinist, har jag nu flyttat en c.a 3,5 m. hög Lönn som stod i vägen för en väg (-?!) till mitt nya "skogsbryn". Det såg ut som om rötterna klarade sig ganska intakt från uppgrävningen o den fick en jättestor ny grop och vattnet har jag låtit rinna från slangen c.a en timme morgon o kväll på dess nya plats. I går såg den piggelin ut men idag har den liksom deppat ihop med slokande blad (som inte beror på det allmänna höstläget) o ser ut som den inte alls vill bo där.
Ska den ha mer/mindre vatten månne, eller kommer den att hämta sig när den vant sig lite grann? vad tror ni?
/Grunnar en undrande Unn
Micke
Svårt att säga, beror mycket på hur väl genomsläpplig marken under lönnen är. Att låta vattnet rinna en timme morgon och kväll tycker i alla fall jag att låter som i det mesta laget, risken finns att trädet drunknar.

Micke
Ranno
Hej Unna!

Det är viktigt att få med så mycket av rotsystemet som möjligt.
Cilla
Det är naturligt att den slokar. Många finrötter, som trädet tar upp näring med, går av när man gräver upp ett träd. Det tar en tid för trädet att utveckla nya, och för att slippa avdunstning och energiambändning till bladen släpper den dessa för att använda reservenergierna till att utveckla finrötter.

Bevattning behövs nog inte mer, som skrevs innan är det drunkningsrisk och köldchocksrisk också... Alltid en svår balans det här med bevattning!

När man gräver upp ett träd är det bra att renskära de lite grövre rötterna efter uppgrävning, så att snitten blir skarpa. Därifrån utvecklas läkning och nya finrötter.
Unn
Tack snälla!
då vattnar jag inte mer och håller hoppet uppe. rolleyes.gif
Tror jag frågar er alla kunniga _innan_ jag gör något drastiskt nästa gång
biggrin.gif unn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon