|
Grannens katter förstör med förtjusning min trädgård. De krafsar upp och bajsar i mina odlingar. Jag har hägnat med högt hönsnät, men de hoppar över. Har hund, som gärna jagar katter, men det struntar katterna i. De bara retas. Det värsta är att hunden gärna äter kattskit och hur kul är det??? Jag blir snart desperat. Grannarna tycker det är ok, men klagar när hunden skäller, eftersom katterna går framför altandörren och retas. Har fått tips att prova med chilipeppar och cayennpeppar som man ska hälla ut. (Undrar hur det känns i hundens nos?) Gärna fler tips! Helt desperat och ledsen.
johanna_zon3
07-05-2009, 06:13
Hej!
Först och främst måste jag säga att jag tycker att dina grannar verkar ha en tråkig attityd. Flertalet kattägare verkar vara freeminded och tycker att katten är ett djur som har rätt att ströva fritt i naturen och innerst inne tycker vi nog alla det, egentligen.
Sambon är väldigt allergisk mot katter och det vi har kommit fram till genom åren är att man får freda sig för att få det "kattfritt". Vi "bygger in" det vi vill ha ifred och allt ätbart och kastar vatten, väser och viftar med armarna när vi ser en katt på tomten.
Tips jag läst om; Pinnar i rabatter. Hönsnät på öppen jord. Citrusskal Kattskrämmor som tydligen kan lånas av kommunen. Kasta vatten/spruta vatten på katten.
Chili har vi kryddat snövallen med på vintern för att slippa alla hundmarkeringarna på den vita snön. Det funkar!
Problemet för oss som inte vill ha katter i våra trädgårdar av någon anlednng är att kattägare väljer att ha utekatter i bostadsområden där det inte finns tillräckligt med natur på kattägarens tomt eller en allmäning att ströva på och att värdet att ha en katt är större än grannsämjan vilket jag kan förstå.
Det finns ingen lag som jämställer kattägarens ansvar med hundägarens.
Johanna
Whiskuchi
07-05-2009, 08:18
Trist med kattägare som inte tar sitt ansvar (själv har jag innekatter, mina grannar har ju valt att inte skaffa katt och då ska de slippa få in mina) Det finns rörelsesensorer som kopplas till vattenslangen, fast din hund lär ju åka på sig ett gäng duschar då också. Hönsnät liggande i rabatterna gör det svårt att krafsa där. Nerpetade grillspett ganska tätt gör det obehagligt för katten att gå i rabatterna. Trådar spända kors och tvärs likaså. Problemet är att många lösningar gör det svårt för er själva att t.ex. rensa i rabatterna...
Gossen Ruda
07-05-2009, 09:30
Ett evigt problem, det finns hur många och långa trådar som helst om saken här. Enda lösningen på sikt är att lagen ändras så att även kattägare får strikt ägaransvar kopplat till möjligheten att infånga och/eller på något sätt avlägsna katter från sin egen tomt.
Racemosa
07-05-2009, 18:12
Jag bor i ett radhusområde med flera kattägande familjer. 5-6 katter verkar gilla min trädgård. Närmsta grannens katt är värst. Jag har försökt prata med grannarna men de är helt oförstående. Idag upptäckte jag stora hål i tre av fem ramar på pallkragar. Det är stor skam att det inte ställs krav på kattägare att de ska ta ansvar för sina djur.
Förresten, är det någon som provat kattskrämmorna med ljud? Det låter lite tveksamt, men snart gör jag vad som helst.
lillvilda
07-05-2009, 18:23
jobbigt med katter som skiter och gräver upp i rabatterna. Vi slipper sånt eftersom vi har tomten inhägnad med trästaket och innanför patrullerar vår jack russel terrier. Inte ens när han är inne vågar sig katterna över staketet för de vet att han när som helst kan komma farande. Mycket effektivt :-D
Jan af Lisö
08-05-2009, 10:58
En mörk natt, en stor fiskehåv och en vass yxa !!
Grymt, ja; men man har väl rätt att ha sin trädgård i fred !!! (nej, jag har inte testat metoden sjäv på någon katt, grannarna har inga).
kan du inte låna nån argare hund. Katterna verkar tuffa och det verkar inte bita mycket på dom... :-) En högre bättre inhängnad skulle jag satsa på för närvarande som en första åtgärd, inte som nåt befintligt. Egentligen är det ju inte du som ska hängna in ditt i sånt här fall, det är ju grannen som får bekosta en stor rastgård när inte ens hund fungerar. Likaså att det finns andra alternativ till toabesök för katterna. Besvärligt när hundar, katter ska göra toabesök hos grannen..... stackars dig lider med dig, vet så väl vad det betyder, fast jag ej har problemet, men man har bekanta och vänner.
linda84
08-05-2009, 12:37
jag förstår absolut alla er som tycker de är hemskt jobbigt med katter i rabatterna och jag vill bara säga att alla kattägare är inte lika elaka å låter bli å ta sitt ansvar. Jag är själv katt ägare (vilket jag inser att jag skriver med risk för å få skit men den smällen tar jag) och har även katt som går ute.
å givetvis skulle ja bli ruskigt upprörd om någon yxmördade min katt för att han varit i rabatten så långt tycker ja inte att man ska gå det kan dessutom få stora konsekvenser i form av polisanmälningar och liknande.
Däremot tycker ja att du ska spruta massor av vatten på den där nedrans katten om du får möjlighet... något du kan prova är att riva apelsin skal eller citron skal. Även skvätta ättika i rabatten kan fungera.
Jag har varit inne hos våran granne där vi tidigare bodde på landet flera gånger å hämtat min katt eller ska ja säga kastat ut min katt från deras tomt, ett rejält nack ryck och flygtur över häcken. Men de är ju inte säkert att du vill eller kan ta i din grannes katt men kan du det så ge den en rejäl flygtur. Eller varför inte doppa ner katten i en tunna me vatten då kommer han nog inte vilja komma tillbaka.
Jag har nu skaffat mig ett hus mitt ute i ingenstans där mina katter inte komemr att störa någon så vida dom inte vandrar 1 km vilket dom iaf inte har gjort hittills där vi bott. Å sen tycker jag att man som granne borde respektera sina grannar å om grannen upplever det vädigt besvärligt med katt i sin trädgård göra så mycket man kan för att avvärja problemet även om man kanske får hjälpas åt.
Picea abies
08-05-2009, 22:38
Hej! Jag hade precis samma problem med kattkräken tills för några dagar sedan. Jag verkar ha löst problemet med att lägga ut grankvistar (torkade från utslängda julgranar) Jag lägger dom så tätt bredvid och ovanpå varandra att kattkräken inte längre har lust att gå dit. Samtidigt släpper grenarna genom luft, sol och regn. Hade jag satt nät över finns det alltid en risk att fåglar fastnar. Just nu så är min odlingslott ingen snygg syn med alla grangrenar. Kan försöka ta en bild så ser du hur jag menar. Vänligen Micke
Skotta ihop bajs och kissig jord = släng på grannens trapp.
En sån där "turbovattensprut" grej som aktiveras vid rörelse funkar ganska bra, inte så många kissar kommer på besök mer, det gäller dock att flytta runt dessa lite då de snart lär sig undvika vattnet. Kan vara på när man ej själv är i trädgården.
Anmäl till din kommun, en olägenhet så kallat.
Själv har jag en granne som låter sin hund pissa på vår uppfart/våra buskar. Jag kommer nu sätta upp ett elstängsel då alla försök till kontakt/samtal/vädjan/skäll inte funkat! Idiotgranne, synd om hunden ,men jag tror bara det krävs en kyss så håller sig grannen borta. Grannen koppelpissar* nämligen sin hund. Den kommer aldrig själv..
Men bäst funkar nog gällande katter, för oss iaf ; Amerikansk hagtorn =) Håller det mesta borta från gården!
Glad_amatör2
30-05-2009, 20:06
mollys_matte
02-06-2009, 21:24
Yx metoden fick mig att se rött *morrar* Är det kattens fel att den har en idiot till ägare?!!!!! Men lagen ÄR lika vad det gäller katt och hund. Det gäller samma regler för kattägare som hundägare vad det gäller tillsyn, skador, koppling osv. Men den tillämpas tyvärr olika. Men anmäl grannen, det skulle jag göra. För det är samma regler som för en lösspringande hund! Har själv två innekatter, som får vara ute kopplade. Bor i hus i en liten by. Grannar och vänner säger "men stackare varför får de inte vara ute" Men jag kan inte ha ständig uppsyn på dem och följa efter dem överallt. Och det är nog med lösa katter som ränner omkring här ändå så det behövs inte två till. De mår absolut inte dåligt av att vara inne... är två bortskämda små töser vill jag lova
Gossen Ruda
03-06-2009, 06:49
CITAT (mollys_matte @ 02-06-2009, 22:24)  Har själv två innekatter, som får vara ute kopplade. Bor i hus i en liten by. Grannar och vänner säger "men stackare varför får de inte vara ute" Men jag kan inte ha ständig uppsyn på dem och följa efter dem överallt. Och det är nog med lösa katter som ränner omkring här ändå så det behövs inte två till. De mår absolut inte dåligt av att vara inne... är två bortskämda små töser vill jag lova  Sådana tankar borde få mer spridning. Många kattägare hävdar att katter måste få springa fritt men det går alldeles utmärkt att ha innekatter bara dom har ordentligt utrymme. Då är problemet med lösdrivande katter snart löst.
jag har sett att ansvarskännande kattägare byggt gallerinhägnader åt sina små kelgrisar i anslutning till huset. med klätterställningar, sovbås mm mm mm. det kan ju vara en lösning om man har litet hem. katter har ju ett behov av att få motionera (har vi ju alla iofs.  ) vi trakkas av en pissfrass som parar sej med allt som inte hinner undan, med den påföljd att kvarteret blir ännu mer nerpissat av avkomman, ägarna vägrar kastrera eländet, de hävdar att "den blir en sämre jägare då"!!!! man kan inte bli sämre jägare då man aldrig hinner jaga annat än brudar!!!!! yxmordsförslaget börjar bli aktuellt men det finns ju annat som inte är så....kladdigt....
mollys_matte
04-06-2009, 14:45
Vilken gräslig kattägare du har i trakten tomba. Kattens jakinstinkter påverkas ju inte alls av om den är kastrerad eller inte. Men däremot så ser man till att det inte blir en massa fler oönskade kattungar och illaluktande hankattsurin överallt... *suck, varför kan inte folk ta ansvar*
Det är sånna människor som ger andra kattägare och framförallt katter dåligt rykte...
Gossen Ruda
04-06-2009, 17:13
Det kanske snart blir rättning i ledet beträffande vildkatter, åtminstone enligt SVT. Herrelösa katter kan komma att skjutas.
LAgen säger att man har djurägaransvar, det är bara att anmäla till miljö och hälsa! Om ingen anmäler kommer inget att hända.
Att börja skjuta "herrelösa" katter kommer inte heller lösa problemet! Det är först när katterna status höjs och bonnkatterna kommer kosta pengar, istället för att skänkas bort hej vilt. Det är först då, folk kommer ta ansvar för sina katter. För det är inte raskatterna för tiotusentals kronor som är ute och härjar i grannarnas rabatter!
smuleborg
07-06-2009, 19:44
CITAT (MariaS @ 04-06-2009, 19:26)  LAgen säger att man har djurägaransvar, det är bara att anmäla till miljö och hälsa! Om ingen anmäler kommer inget att hända.
Att börja skjuta "herrelösa" katter kommer inte heller lösa problemet! Det är först när katterna status höjs och bonnkatterna kommer kosta pengar, istället för att skänkas bort hej vilt. Det är först då, folk kommer ta ansvar för sina katter. För det är inte raskatterna för tiotusentals kronor som är ute och härjar i grannarnas rabatter! Moraliskt har, som jag ser det, kattägaren (jag är själv kattägare) ansvaret, men hur ser rättsläget ut? Det var en gång (typ 4-5 år sedan, modern tid alltså) - En fastighetsägare klagar hos Miljö- och hälsoskyddsnämnden över att en grannes katt vistas på tomten, förorenar rabatter och är för övrigt hälsovådlig p.g.a. allergi i (den klagandes) familjen. Kalla handen. Grannen till kattägaren överklagade. Länsstyrelsen avslog överklagandet med motiveringen, om jag minns rätt, att kattens natur går före kattägarens ansvar (hålla djuret under uppsikt o.s.v.) och att kattens fria vistelse utomhus är accepterat (i och med: ingen rätt till jakt). Håller med Maria för övrigt. Och - Sälj aldrig en katt under (åtminstone) 2 000 kronor. Köp aldrig en katt under (åtminstone) 2 000 kronor. Kastrera katten (om den inte används i avel). En katt kan bli över 20 år. Är du beredd att ta ansvar i över 20 år. Är svaret - Vet inte, nja eller nej. Köp inte en katt.
Bea_Skåne
08-06-2009, 21:10
Hejsan alla!
Jag har själv 3 katter som både är inne och ute. Och visst finns det något så äckligt som kattbajs i rabatten..
Jag fick ett bra tips förra sommaren nämligen att bygga en utelåda till katterna. Låter helt tokigt tyckte jag men vad gör det om det inte funkar var min inställning.
Så det blev en enkel träram med sand i, den fick stå i ena hörnan av trädgården. För säkerhetsskull satte jag en kattmynta sidan om - så de hittade ditt tänkte jag.
Helt superbra tips! Jag har inte haft mera bajs i rabatterna sedan dess.
Ingen granne har sagt något heller om det så jag tror att de inte har några besök av katterna heller.
Enkelt och bra. Något att tipsa kattägarna med trädgårdar om
/Bea i Skåne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|