emmalofo
Undrar om någon klematisexpert kan hjälpa mig reda ut begreppen.

Är "Clematis fargesii Summer snow" samma som "Summer snow Paul Farges". Den senare är den enda jag hittar på Clematis on the web, men man får träffar på bägge när man söker på nätet (googlar). På bild ser de likadana eller i alla fall liknande ut.

Jag har även sett namnen stjärnklematis respektvie sidenklematis på dom.

Finns det någon som har koll?
Finn Klematis
CITAT (emmalofo @ 07-05-2009, 09:04) *
Undrar om någon klematisexpert kan hjälpa mig reda ut begreppen.

Är "Clematis fargesii Summer snow" samma som "Summer snow Paul Farges". Den senare är den enda jag hittar på Clematis on the web, men man får träffar på bägge när man söker på nätet (googlar). På bild ser de likadana eller i alla fall liknande ut.

Jag har även sett namnen stjärnklematis respektvie sidenklematis på dom.

Finns det någon som har koll?

Hej!

Det är samma klematis. Den är registerad under namnet Paul Farges.
Om alla kunde lära sig att bara använda dom registrade namnen, skulle
allt bli mycket enklare. Fantasinamn som stjärnklematis sidenklematis
mm. borde helt förbjudas.

Mvh.
Finn
emmalofo
Tack, snälla Finn! Jag hoppades på svar från dig smile.gif

Jag köpte klematisen Paul Farges efter att ha sett den på bild hos slottsträdgårdsmästarens blogg, men upptäckte sen att kan kallade den för något annat. Damen på handelsträdgården förvirrade mig ytterligare genom att säga att inte alla Summer snow doftade. Men då köpte jag rätt i alla fall, tur!

Är det sant att hon kan vara lite långsam att komma igång? (Kallar alla mina klematis (och rosor) för hon, även om dom heter Paul...)
Finn Klematis
CITAT (emmalofo @ 07-05-2009, 18:56) *
Tack, snälla Finn! Jag hoppades på svar från dig smile.gif

Jag köpte klematisen Paul Farges efter att ha sett den på bild hos slottsträdgårdsmästarens blogg, men upptäckte sen att kan kallade den för något annat. Damen på handelsträdgården förvirrade mig ytterligare genom att säga att inte alla Summer snow doftade. Men då köpte jag rätt i alla fall, tur!

Är det sant att hon kan vara lite långsam att komma igång? (Kallar alla mina klematis (och rosor) för hon, även om dom heter Paul...)

Hej!

Den som är långsam att komma igång är Vitalba, som också säljes
under namnet Summer snow. Undra på att det blir missförstånd.

Mvh.
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon