Full version: Lavendel i kruka...
Whiskuchi
Jag har en rabatt med tre lavendelplantor. De har stått där i flera år och är alltså fullt härdiga. Nu ska rabatten bort (eftersom ingen ändå orkar sköta den) men jag vill rädda lavendeln och funderar på att sätta dem i krukor på trappan istället. Hur ska de övervintras om de står i kruka? Räcker det om jag ställer in dem under trappan (dvs i skydd från väta) och låter dem vara? Eller måste jag krångla med att slå in krukorna i mattor eller bubbelplast eller liknande? Och OM de är lätta att övervintra (är det för krångligt bryr jag mig inte om att kruka dem, då får de stryka med när rabatten ryker), vad vill de ha för förhållanden i krukan? Sandblandad jord? Gödning? Något annat att tänka på?
Aqvakul
Mitt recept är:
+ en stor kruka till alla tre
+ sandig jord
+ skydda mot regn

egentligen det du själv var inne på - möjligen kan Linus/Flaxss ge ytterligare tips
ingrids
Med risk för att göra reklam - Lindesbergskrukan är förisolerad av sig själv och då behövs inte bubbelplast runt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 07-05-2009, 08:19) *
Mitt recept är:
+ en stor kruka till alla tre
+ sandig jord
+ skydda mot regn

egentligen det du själv var inne på - möjligen kan Linus/Flaxss ge ytterligare tips

kunde inte skrivit det bättre själv. lavendel tål mycket frost och tjäle men är känslig mot regnet under vintern.

annars om man bor kallt kan man ju placera krukan nära husväggen eller ta in den svalt max +5c (tas in efter första frostnätterna) eller gräv ner allt med krukan i jorden.
Whiskuchi
Perfekt, den verkar inte kräva så stor arbetsinsats för att övervintra. Sval vinterförvaring inne har jag inte och gräva ner den orkar jag inte, så den ställs in under trappan i skydd för nederbörd istället smile.gif

Tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon