lokatten
07-05-2009, 09:13
Hej, Jag är nybörjare på rosor. Planterade en New Dawn i höstas som sett fin ut tills nu. De nya bladen som kommit har redan gulnat! Jättetrist är det. Kan det beror på att jag gett den för mycket gödsel vid fel tidpunkt, (la rosjord i planteringsgropen i höstas). Hur mycket kväve tål en ros egentligen? Rosen är planterad mot ett stängsel på min kolonilott där det är vandrande skugga, sol-halvsol cirka 3-5 timmar om dagen. Jorden verkar inte uttorkad heller. Planterade den helt enligt anvisning i trädgårdsbok i höstas.
Det låter konstigt, en nyplanterad ros ska man egentligen inte behöva göra något med det första året, efter vad jag har förstått. En snabb blick i rosbibeln ger kvävebrist som enda förklaringen till gulnade blad, men om du planterade med rosjord bör den innehålla kväve och så fort borde den väl inte ta slut.
Vad har du för jord? I sandjord lakas näringsämnena snabbare ur. Men ändå... Vi får se om någon mer kunnig svarar, men jag skulle ge den en spade kogödsel (köpt på påse).
Är du säker på att jorden inte är torr? Nu har ju hela landet inte haft samma väder, men där jag bor har det inte regnat på en månad (första regnet kom i förrgår) och jag har vattnat mina nyplanterade rosor i flera veckor.
lokatten
07-05-2009, 17:21
Tack för svar. Jag är lite osäker på om den verkligen är sjuk eller om den ska se ut så- har inget att jämföra med. De nya, små bladen är gula eller gul/gröna, det ser inte så friskt ut iallafall. Har vattnat den rejält idag. Den jord jag har är sandig lerjord. Ska ev ge den en spade kogödsel.
strandskatan
07-05-2009, 18:33
Jag har en lichtkönigin lucia som också har fått "för ljusa" blad som drar åt gult. När jag sökte på nätet hittade jag ett inlägg om att det kunde vara näringsbrist pga för högt ph-värde, som gjorde att rosen inte kunde tillgodogöra sig näring, så jag myllade ner lite torv runt. Tycker det hjälpt, men det har regnat mycket nu också, så svårt säga vilket som hjälpt egentligen.
Har en häck med The Fairy som står lite dåligt på gammal gårdsplan, dvs hård packad dålig jord/grus/sten. De brukar emellanåt få gula blad på våren. Jag har tolkat det som näringsbrist av något slag och skyfflat på hästdynga. Det och vatten har gjort susen.
Tycker dock att det låter märkligt att en liten nyplanterad ros som har fått lyxbehandling i form av rosjord skulle lida näringsbrist redan första våren. Men allt tyder på det, och vad har du att förlora? Om du inte gör något så kan den dö. Alltså, på med pås-ko och vattna, och fortsätt att vattna rikligt om inte vädret gör det.
/S
Tryck ner bananskal runt rosen, det kan hjälpa. Prova hela sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.