Full version: Tips på krukor
April
Vill gärna ha tips på krukor till mina plantor i växthuset?

Använder ni hinkar/krukor?

Är ny på området och vet inte vad jag ska köpa.
inglis
Jag köper 20 liters murarhinkar på Biltema,är både billiga och tål sol.
April
Tack. Borrar du hål i hinkarna? Ställer du dom direkt på marken/marksten eller har du "fat" till?

CITAT (inglis @ 07-05-2009, 12:26) *
Jag köper 20 liters murarhinkar på Biltema,är både billiga och tål sol.

inglis
Det måste vara hål i hinkarna,ungefär 1-2 cm från botten.Biltema har även hinkar som är 12 l,det räcker till mindre plantor.
April
Ok, tack.

Finns det fler tips? rolleyes.gif
tantGröön
Hej
Jag ber pizzabagaren runt hörnet om jag kan få hans största konservburkar, sen spikar jag en massa hål i botten och planterar i dem.

Alldeles gratis är det, en del har jag målat o lackat ställt ut i trädgården.

[attachment=34352:DSC02071_791510.JPG]
34an
Hej, vi har inte Biltema i närheten, så jag har köpt 20-litershinkar på ÖoB. De är svarta med röda handtag och en hästbild på (från hästavd.)men det har inte tomaterna något emot flirting.gif . 29:-styck. Borra lite försiktigt hål i botten, jag tryckte lite för hårt och min ena sprack lite. Tycker annars att hinkar är bra som krukor, de är tåliga och lätta att flytta, åtmonstone när plantorna är små.
Till småsaker och att lägga grönsaker i när jag "skördar" har jag 2 cykelkorgar från biltema (de med de stora maskorna) de är jättebra. Jord rasar igenom och så är de lätta att hänga upp.
*Ulrica*
Jag har också murarhinkar. Finns mycket billigt i en massa olika storlekar på Harald Nyborg, se "murbrukshink". Borrat hål i botten men en liten bit upp på sidan är smartare, tillsammans med leca eller sten blir det en liten vattenreserv längst ned.
linda84
nu talar en som inte ens har ett växthus ännu .. .men ett litet tips har jag iaf wink.gif. för de växter som vill ha djupa krukor funkar ikeas papperskorgar i plast utmärkt finns ju i några olika färger om man inte bara vill ha svart i växthuset wink.gif. borra hål i botten eller en bit upp på sidan. ta de dock lite försiktigt... en av mina sprack.
April
tummenupp.gif Tack för alla tips. Låter billigt och bra.

Ställer ni hinkarna direkt på golvet eller har ni nå fat till?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon