Snigelhatare
Personalen kände till misshandeln av den 13 åriga flickan men stoppade den inte. Efter misshandeln rymde flickan och tog livet av sig. Åklagaren lägger ner utredningen, flickan är ju ändå redan död.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5086830.ab

Vad är en 13årings liv och lidande värt? Vilka brott ska utredas? Vad blir straffet för personalen eller har de ett ansvarslöst jobb istället för ett ansvarsfullt?
Azur
Många vårdhem sköts säkert mycket illa och oprofessionellt. Rent spontant kan man ju fråga sig om det verkligen är klokt att trasiga unga tjejer och äldre våldsamma killar hålls gemensamt.

Att utredningen läggs ned misstänker jag beror på att det inte finns andra bevis än hennes ord, och hon kan inte längre vittna.
Bee
CITAT (Azur @ 07-05-2009, 12:11) *
Att utredningen läggs ned misstänker jag beror på att det inte finns andra bevis än hennes ord, och hon kan inte längre vittna.

Det håller inte! Med ett sånt synsätt - som tex en del åklagare tycks ha - skulle inte en enda mördare kunna ställas inför skranket. Det förvånar mig att man kan se det så. Hur var det nu tex med gubben som mördade, vad hette hon, den där tjejen norrut. Han fick ju till sist livstid. Men inga vittnen och offret var som sagt död.
För inte kan det vara skillnad på att mörda och att vara direkt ansvarig för att någon tar sitt liv? Det borde inte finnas det i alla fall. Tycker jag.
Ralf
Företaget har ju själva erkänt att dom visste om missförhållandena på platsen och ändå låtit det fortgå. Dom har antagligen sett på vad den nuvarande situatuionen genererade för ekonomiskt resultat och hur mkt dyrare det skulle bli att ge denna 13-åriga kvinna andra förhållanden.
Aqvakul
Unga kvinnor är oerhört utsatta i dagens samhälle. Tydligen är de inte ens fredade när de befinner sig under "samhällets tillsyn". Människor är det viktigaste vi har. Vi måste på allvar börja att prioritera omsorgen om människorna framför ökad materiell konsumtion.
Blomstertanten
CITAT (Ralf @ 07-05-2009, 15:38) *
Företaget har ju själva erkänt att dom visste om missförhållandena på platsen och ändå låtit det fortgå. Dom har antagligen sett på vad den nuvarande situatuionen genererade för ekonomiskt resultat och hur mkt dyrare det skulle bli att ge denna 13-åriga kvinna andra förhållanden.

Måste opponera mig emot att du skriver 13-årig kvinna !!!
En 13 åring ÄR ingen kvinna , utan ett barn !
ängsvädd
För djävligt - stackars tjej - hörde intervju med vårdhemschefen - äcklig, likgiltig typ !

Stackars Elin - jag hoppas du kommit till en bättre värld rose.gif

Elin var tydligen ensam tjej bland killarna.

Så himla tragiskt sad.gif

Självklart måste de ansvariga ställas till svars!!!!!!

Solstorm
Hon hade rymt därifrån tidigare och sagt att hon inte ville vara där. Hennes kropp har spår av knytnävsslag så visst finns det bevis för misshandel.
Azur
CITAT (Solstorm @ 08-05-2009, 10:17) *
Hon hade rymt därifrån tidigare och sagt att hon inte ville vara där. Hennes kropp har spår av knytnävsslag så visst finns det bevis för misshandel.

Hon har blåmärken som kan ha orsakats av knytnävsslag. Även om man kan bevisa att hon blivit misshandlad måste man dessutom ha bevis - t.ex. vittnen, eller nån form av teknisk bevisning - som binder en viss gärningsman till brottet för att kunna åtala. Man kan inte utan bevis döma folk, oavsett hur synd man tycker om offret.

Däremot kan och bör man ta en närmare titt på det här och alla andra vårdhems rutiner, det verkar onekligen som om vårdhemmet skött sig illa. Plus att, som jag sa, det känns som att be om problem att blanda yngre trasiga flickor med äldre våldsamma pojkar.
Huggorm
Gärningsmannen har erkänt i förhör, och berättat om hur han slog henne. Men det räckte inte tyckte åklagaren, och la ner åtalet...
Alphaville
CITAT (Huggorm @ 08-05-2009, 20:08) *
Gärningsmannen har erkänt i förhör, och berättat om hur han slog henne. Men det räckte inte tyckte åklagaren, och la ner åtalet...

Helt sjukt... ranting.gif duh.gif
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 08-05-2009, 20:08) *

Vart kan man protestera mot detta beslut? Någon som vet?
Solstorm
Jag har inte lyssnat på radio själv men hört av andra att en flera privatpersoner har berättat på radio att de har polisanmält föreståndaren och vet inte om det var polis eller åklagare. Kanske någon annan här som har hört det på radion?
zaaritha
Det är så hemskt!
Gita
CITAT (Solstorm @ 08-05-2009, 21:20) *
Jag har inte lyssnat på radio själv men hört av andra att en flera privatpersoner har berättat på radio att de har polisanmält föreståndaren och vet inte om det var polis eller åklagare. Kanske någon annan här som har hört det på radion?

Fast jag vet inte om största ansvaret skall läggas på föreståndaren, tycker nog den eller de socialsekreterare som fattade det vansinniga beslutet att placera en trasig liten 13-årig tjej tillsammans med ett gäng lika trasiga tonårskillar har större skuld.
Gita
ängsvädd
Jag hörde att det innan detta behandlingshem startade var protester mot att både tjejer o killar i olika åldrar skulle vistas på samma hem - tror det var föreståndaren som ansökte om det.
pejori
CITAT (Gita @ 09-05-2009, 20:04) *
Fast jag vet inte om största ansvaret skall läggas på föreståndaren, tycker nog den eller de socialsekreterare som fattade det vansinniga beslutet att placera en trasig liten 13-årig tjej tillsammans med ett gäng lika trasiga tonårskillar har större skuld.
Gita

Håller med fullständigt.
Det finns hem, där man enbart placerar tjejer, så någon borde tänkt längre, än att sätta en ensam tjej med killar som är våldsbenägna. nono.gif slap.gif
pejori
Det värsta jag upplevt är hem där föreståndare sagt att "ni kan väl begränsa era besök, för det finns ungdommar som aldrig får besök, och dom känner sig utanför"... crying.gif

Jaha tyckte föräldrarna, men detta är vårat barn, så mamma kommer lördag och pappa söndag.... rolleyes.gif Har ni problem, är det er sak att reda ut det, "tyckte föräldrarna och fortsatte besöka sin son varje helg". Det blev en bra unge med tiden...(har kontakt fortfarande) yahoo.gif
ängsvädd
På nyheterna sa de att föreståndaren stängt hemmet i Mönsterås efter att ekot gått igenom flickans journaler och visat på missförhållanden. Bl a hade hon blivit misshandlad upprepade gånger, hade ett självskadebeteende och uttryckt självmordstankar. Hon hade även blivit utnyttjad sexuellt av en av pojkarna. Hon hade sovit utomhus en gång i april men hade inte av föreståndaren anmälts som försvunnen - han gick o la sig o sov. Föreståndaren är en ledande moderat kommunpolitiker som nu avsagt sig sina politiska uppdrag o stängt hemmet.
Wilmer
Skrämmande. Stackars flicka.
Solstorm
Socialtjänsten måste ju också vara medskyldig. De borde ju haft kontakt med flickan och hört vad hon sagt och de måste ju känt till att där bara fanns äldre våldsamma killar. Det räcker ju inte att ansvariga säger Ojsan, det var inte meningen, de måste ställas till ansvar ju på ett sådant sätt att människor i deras befattning tar sitt ansvar på allvar.
KURT
CITAT (Solstorm @ 12-05-2009, 23:56) *
Socialtjänsten måste ju också vara medskyldig. De borde ju haft kontakt med flickan och hört vad hon sagt och de måste ju känt till att där bara fanns äldre våldsamma killar. Det räcker ju inte att ansvariga säger Ojsan, det var inte meningen, de måste ställas till ansvar ju på ett sådant sätt att människor i deras befattning tar sitt ansvar på allvar.

När det gäller socialtjänsten i Mönsterås, så lär ju inte de rota i något där en ledande politiker i kommunen är inblandad!
Miro
Tyvärr bara ännu ett exempel på hur lågt värde barn har i rättsväsendets ögon.
Jag menar, det var ju itne alltför länge sedan som det inte räknades som mord att ha ihjäl små barn.

Det görs i allmänhet på tok för mkt eftergifter för människor som skadar barn, ett brott som ska straffas omedelbart och hårt.

oförlåtligt.
Aqvakul
Ett problem är att behanslingshem idag ofta drivs som vilket vinstgivande företag som helst. Möjligheterna att göra mycket stora förtjänster är säkert lockande för mindre seriösa aktörer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon