Full version: Ek i häggmispelhäck
katrin
Hej!

Har en uppvuxen (ca 180cm, och 8-10 år gammal) häggmispelhäck som det finns två ganska stora "luckor" i (dvs helt utan häckplantor). En är ca 1,5 m, och den andra ca 5-6 m. Där var tyvärr häcken tvungen att grävas bort när vi byggde vårt hus för några år sedan.

Nu ska jag sätta nya plantor i "luckorna", planen är förstås att de så småningom ska komma ikapp och vi ska ha en hel häck.

Mitt problem är att det står en ung ek mitt i den stora luckan. Eken är ca 2,5-3 m hög, och stammen ca 5-6 cm i diameter. Min man är ganska ointresserad av trädgård, men just eken är hans skötebarn, då han alltid önskat sig en ek i trädgården. Nu när det faktiskt råkar finnas en som kommit en bit på väg, så vill vi gärna spara den. Jag vet att den blir väldigt stor så småningom, men räknar med att det tar ett antal år...

Frågan är väl egentligen om häggmispeln och eken kan samsas, och hur nära eken jag kan sätta mina häckplantor. Vill ha en så liten glugg som möjligt ut mot gatan.

Hur tätt skulle ni plantera?
Liten77
Det går inte att flytta eken? Jag har absolut ingen aning om hur rotsystemet ser ut på ekar, men jag skulle nog gett mig på att gräva upp och flytta till ett bättre ställe. Tänker att det kanske kan se konstigt ut med en ek mitt i en häck.

MvH

Lena
Huggorm
CITAT (Liten77 @ 07-05-2009, 19:26) *
Det går inte att flytta eken? Jag har absolut ingen aning om hur rotsystemet ser ut på ekar, men jag skulle nog gett mig på att gräva upp och flytta till ett bättre ställe. Tänker att det kanske kan se konstigt ut med en ek mitt i en häck.

MvH

Lena

Nope, ekar går inte att flytta. Dom har pålrot som går rakt ner, är eken tre meter hög och jorden djup nog kan roten vara ett par meter djup.

Ekar har relativt djupa rotsystem, även de andra rötterna än pålroten. Därför är det lättare för andra växter att växa intill en ek än intill vissa andra träd. Jag tror en ek i häcken skulle se helt okay ut, men man bör vara försiktig vid planteringen av häckplantorna så man trots allt inte gräver sönder ekens rötter för mycket
Aqvakul
Jag skulle absolut spara eken. Det kommer att se fräckt ut! Som Huggorm säger, de kan nog samsas ganska bra och eken växer ju inte så jättefort.
Huggorm
Relativt ofta ser man ju ett träd som avslutning på en häck, exempelvis vid bilinfarten och det brukar funka utmärkt. Och det är inte sällan hamlade almar eller lindar som jag skulle tro konkurrerar mer om häckens rotutrymme än ekar
katrin
Tack för era svar!
Hörde just även från annat håll att eken har ett djupt rotsystem, så vi kör på. Planterar häck och sparar eken! (och gräver försiktigt för att spara rötterna förstås!) Skulle det bli jättekonstigt om x antal år eller att eken blir för stor får vi ta ställning till det då.

Men hur nära tror ni man kan plantera? Räknar med ca 30 cm mellan häggmispelplantorna i häcken. Tror ni att man kan tänka 30 cm mellan eken och häcken också? Dvs 30 cm på vardera sida, tot 60 cm runt eken.
Eller blir det för tajt?
Aqvakul
CITAT (katrin @ 07-05-2009, 20:40) *
Men hur nära tror ni man kan plantera? Räknar med ca 30 cm mellan häggmispelplantorna i häcken. Tror ni att man kan tänka 30 cm mellan eken och häcken också? Dvs 30 cm på vardera sida, tot 60 cm runt eken.
Eller blir det för tajt?

Spontant känns det dubbla mer rimligt. Ni får väl måtta ut lite på plats. Tänk på att stammen på eken så småningom blir betydligt grövre. Avståndet är som jag ser det mest en estetisk fråga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon