Sussgirl
Hej!

Nu blommar auriklarna som allra bäst -synd bara att man inte når ner nu för att lukta på dom..
Fick tag på en ny planta i år men de verkar vara svåra att få tag på. Har en sort som är lite brunröd och den är en gammal sort vi fått planta på.

Hoppas ni också tycker om dom.

/Susanne
linda84
åå så fint du har det... trevligt me nåt som blommar så färgglatt så tidigt smile.gif
Sussgirl
CITAT (linda84 @ 07-05-2009, 12:55) *
åå så fint du har det... trevligt me nåt som blommar så färgglatt så tidigt smile.gif

Hej!
Ja det är ett trevligt inslag i trädgården när de blommar, ibland kan det komma en vindpust som doftar honung av dom. Finns ju många vackra sorter av auriklar men de är nog mest populära i England där de även har egna utställningar med aurikar.

/Susanne
linda84
där ser man ja har inte sett sånna förut smile.gif men nån gång ska ju vara den första... å så underbart me honungsdoften. Är dom härdiga så dom står där i din rabatt året runt eller måste du möblera om dom för frosten? (känner mig lite korkad)
Alba
Visst är de fina. Jag har den vinröda i stugan och visste inte tills för 1 år sedan att utbudet var så stort.
Jag hittade då en svensk hemsida där man sålde Aurikler av alla de slag.
Sussgirl
CITAT (Alba @ 07-05-2009, 15:41) *
Visst är de fina. Jag har den vinröda i stugan och visste inte tills för 1 år sedan att utbudet var så stort.
Jag hittade då en svensk hemsida där man sålde Aurikler av alla de slag.

Hej!
Vad har du hittat den svenska hemsidan? jag har letat efter någon som säljer auriklar men ingen i sverige..

Hälsning Susanne

CITAT (linda84 @ 07-05-2009, 15:35) *
där ser man ja har inte sett sånna förut smile.gif men nån gång ska ju vara den första... å så underbart me honungsdoften. Är dom härdiga så dom står där i din rabatt året runt eller måste du möblera om dom för frosten? (känner mig lite korkad)

Hej!
Ja auriklar är härdiga ,är släkt med gullvivan. men med större blommor.

/Susanne
Ingrid Zon3
Är det inte aurikel samma sak som viva (på svenska) eller Primula?
Då kanske du får fler träffar på google.
Sussgirl
CITAT (Ingrid Zon3 @ 07-05-2009, 21:02) *
Är det inte aurikel samma sak som viva (på svenska) eller Primula?
Då kanske du får fler träffar på google.

Hej!
Jo det stämmer att den heter primula men hittar ingen på sökning.. hoppas på hemside adressen =)

/Susanne
Ingrid Zon3
Aha, sorry! blush.gif
Alba
Jag har PM:at Sussgirl men lägger in en länk om någon annan är intresserad.
Raysperennials
Eva 33c
Den rena arten av aurikel, vildaurikel, heter primula auricula. Och den ska vara helt härdig. Men betydligt vanligare i odling är olika hybrider som går under namnet primula x pubescens, trädgårdsaurikel. Och där finns det nog både superhärdigt och mindre härdigt. De är lätta att så, kan t o m visa någon blomma redan första säsongen. Och de har grott i vanlig rumstemperatur de gånger jag sått dem, med frön från Impecta.
i England (och på andra ställen ) finns särskilda föreningar som ägnar sig åt att odla och ställa ut aurikler och andra primulor.
Tex THE NATIONAL AURICULA & PRIMULA SOCIETY NORTHERN SECTION Det finns bilder från olika utställningar, snacka om entusiaster smile.gif
wibemo
[attachment=34353:primula_2.jpg][attachment=34354:primula.jpg]
Helen i Piteå Zon 5
Ja, dom är verkligen superfina och som Eva säger... superlätta att fröså... så nu har jag flera olika smile.gif

http://www.odla.nu/forums/uploads/12309082...3021_183425.jpg
http://www.odla.nu/forums/uploads/12309082...3021_201718.jpg

så här frösår jag:
Primula auricula mix.
Dessa vårblommande skönheter vill jag inte heller vara utan, har skickat efter vildinsamlande frön för några år sedan och det blev en härlig mix i färger.
Fukta jordytan, fröså, inne ett dygn sedan svalt +-0,0-+5gr. i ca. 8v. Fröna kan även gro inne utan kylperiod men om det inte har grott på 4v. ställ ut. Enklast är ju att fröså och ställa ut krukan och fröna gror ute under våren. Skola om en och en.
mojan
Vi hade aurikel i min barndomsträdgård och nu har jag en (bara en sort) i min egen. Tycker jättemycket om den lilla växten.
renate
Jag har en enda Aurikel som jag köpte förra våren på Liseberg,den har övervintrat ute och blommar nu med sammetsröda blommor att den doftar visste jag inte.Hoppas den frösår sig.
Gunilla T
[attachment=34475:DSCN07040001.JPG]

Primula pubescens "Gizabroon" - trädgårdsaurikel - jag gillar dem också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon