Anna of Vallentuna
Hej

Maken har snickrat en fin trälåda med en spaljé till vår altan som jag haft ett flertal planteringsvarianter i.
Nu letar jag efter en perenn lösning som kan passa.
Altanen ligger i gassande söderläge, men lådan är vänd så att den har skugga ca halva dagen.
Måtten är ca 1,3 m lång, 60 cm bred och 50 cm djup och lådan är isolerad med frigolit

Kan jag plantera en (två?) klätterrosor här - klarar de att övervintra i lådan? (Bor i Sthlm)
Vilken klätterros skulle ni i så fall rekommendera?
Gödsling och jord till klätterros i låda?

Tanken är dessa rosor i kombination med lavendel i framkant, men tar gärna emot förslag på andra roliga kombo:sar

mvh
Anna
Kajsa
Även om lådan är isolerad kommer det vara mera utsatt än om rosen är nergrävd, välj lite tuffare rosor från zon 4 så du har en bra frysmarginal, en ros som inte blir för stor, en räcker !

Anna Balsgårdsros, rotäkta och blir ca 2 x 1.5 m, zon 5 - 6. Blommar hela sommaren.

Etude, 2-3 m x 1.5 0ch zon 4, blommar hela sommaren.

Bonica Cl. blir ca 2-3 m och växte fort, samma blomma som Bonica rabattros, zon 5 så den är tuff.

Du kan också kika i mitt Album/Kanadarosor där finns flera klätterrosor
Och fler i Album/Klätterrosor

Det finns vinterväv som du kan snurra in hela rosen med sena hösten och krukan måste kanske ha ett lager bubbelplast runt på vintern, och ställ krukan på frigolit, så ska det nog gå.

Bor en zon kallare än dig men Lavendel kan vara svårt i en kruka, fryser lätt bort. Ta tex någon blå näva, eller Alunrot Palace Purple. Eller ett par dagliljor, bara dom är köldtåliga.
Stiffe
Stäppsalvia, Kantnepeta och Isop är väl alla snäppet härdigare än Lavendel?
/S
Anna of Vallentuna
CITAT (Kajsa @ 07-05-2009, 17:21) *
Även om lådan är isolerad kommer det vara mera utsatt än om rosen är nergrävd, välj lite tuffare rosor från zon 4 så du har en bra frysmarginal, en ros som inte blir för stor, en räcker !

Anna Balsgårdsros, rotäkta och blir ca 2 x 1.5 m, zon 5 - 6. Blommar hela sommaren.

Etude, 2-3 m x 1.5 0ch zon 4, blommar hela sommaren.

Bonica Cl. blir ca 2-3 m och växte fort, samma blomma som Bonica rabattros, zon 5 så den är tuff.

Du kan också kika i mitt Album/Kanadarosor där finns flera klätterrosor
Och fler i Album/Klätterrosor

Det finns vinterväv som du kan snurra in hela rosen med sena hösten och krukan måste kanske ha ett lager bubbelplast runt på vintern, och ställ krukan på frigolit, så ska det nog gå.

Bor en zon kallare än dig men Lavendel kan vara svårt i en kruka, fryser lätt bort. Ta tex någon blå näva, eller Alunrot Palace Purple. Eller ett par dagliljor, bara dom är köldtåliga.

Tack Kajsa, för utförligt svar! yes.gif
Bra idé att välja en ros från zon 4 eller 5, som ju bör vara tåligare.
Kommer garanterat att göra en visit in på din sida tummenupp.gif

Krukan är placerad på ben, så alternativet med frigolit under går bort, men jag får väl linda krukan med väv eller plast för att hålla kylan borta.
En fundering - kan man ta upp rosen ur lådan och rotslå i jord över vintern?

Tänkte att man i framkant kan plantera nån ett åring, där finns mycket fint att välja på och man kan ändra utseende från år till år
Ezereht
Jag har en lavendel som jag med mycket öm omvårdnad fått att överleva i 3 år nu här i Umeå (zon 5). Alla är förvånade. Men i fjol satte jag Stäppsalvia och den är verkligen JÄTTEFIN biggrin.gif Den är också finare än lavendeln så här tidigt på sesongen, tar ganska länge innan lavendeln slutar se ut som en rishög.
Stiffe
Det blir nog inte så bra att försöka ta upp rosen ur den stora lådan för att rotslå den, även om tänket är helt rätt. Rosen är/blir helt enkelt för stor.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon