carin1964
07-05-2009, 12:42
Hej,
Vi ska bygga hus och hade först tänkt oss att ha ett fristående växthus. Men av olika anledningar kommer vi att bygga ihop det med huset istället. Det normala då verkar vara att bygga det som ett uterum/vinterträdgård. Jag skulle vilja fråga er hur man bäst bygger/utformar det för att främja odling. Men vi vill också kunna sitta där. Jag skulle t.ex. gärna vilja ha en vinranka, tomater och kanske ett citrusträd. Hur har ni byggt era uterum? Fördelar/nackdelar med olika utformningar?
Stormhatt
23-05-2009, 22:17
*puffar lite*
Jag skulle också vilja ha förslag och idéer då vi är på väg att bygga hus med uterum eller vinterträdgård, förslag på material, temperaturer, fönster, tak mm är välkommet.
carin1964
25-05-2009, 19:09
Nu har vi bestämt oss för ett växthus från Classicum "Serralux", med ena väggen mot huset. Det innebär väl att vi inte kan ha det som vinterträdgård men man förlänger sommaren i alla fall. Vi var både på Willab Garden och Classicum och det kändes helt enkelt bäst och mer naturnära med ett rent växthus.
fluffis
29-05-2009, 00:37
Annars har jag ett tips:
Betänk att ett uterum oftast inte används hela året, annat än om man bygger ett extremt dyrt med isolering underifrån, med dyraste isolerglaset och med tjockaste kanalplasten till tak.
Vi byggde ett 16 kvm uterum i anslutning med husgaveln till medel-pris, angående glasväggar och tak, men med bara lite golv-isolering (byggde ovanpå befintilg terrass). Till min odlarglädje visade sig att det fungerar utmärkt både med vårodling och vinterförvaring!
Längsmed husgaveln (som avger värme inifrån) inne i uterummet vinterförvaras allt som inte tål frost (väl inpackat förstås) på ett par 2 m långa sittbänkar uppställda ovanpå varann.
Till våren samlar de effektiva isolerglasen tillräcklig värme för odling + ljus förstås. De långa sittbänkarna placeras nu längsmed glasväggarna för dagsljuset. Under dessa placeras nya odlingar på isolering typ frigolit.
Allt funkar efter väderlek, och i takt med att man vill utnyttja uterummet, i anslutning till huset (vi har extra utgången dit).
Sen när allt är utplanterat har man hela uterummet som ett eget gazeebo hela sommaren! Två flugor på smällen!
Men tro nu inte att man inte vill ha växter där också... Helt plötsligt har man ett green-room-gazeebo!
Det fiffiga är, att där har man chans att prov-odla det man vill ha som växter nära sig, kanske i krukan på terrassen, allt får man fram tidigare, så kan man bestämma sig sen var man vill ha det...
Trodde jag vill ha växthus, ja. Men detta funkar bättre än bäst; Bara att kliva ut på morgonen i nattsärken och inspektera sina så raringar till frösådder och groddar. Ta lite morgonkaffe med sticklingarna och filosofera om vem som ska härnäst på ute-härdning... Medans fåglarna i mängd klänger på fågelmataren 3 meter ifrån... Aaah; ljuvligt!
Jaa Carin, du förstår väl kanske vad mitt tips/förslag är?
- Definitivt ett uterum i anslutning med huset!!
Chamomille
29-05-2009, 06:48
Ett par bekanta har byggt uterum/växthus i anslutning till vardagsrummet. De har alltså en dörr (balkongdörr) mellan vardagsrum och växthus. Fantastiskt vackert att sitta i soffan och se djungeln ute i växthuset. Så skulle jag defenitivt göra ifall jag skulle bygga ett uterum.
carin1964
29-05-2009, 11:38
Oh, ni båda har verkligen inspirerat mig. Uterummet kommer att byggas så att man går ut från vardagsrummet direkt in i växthuset. Jag ska spara dina tips Fluffis tills det blir aktuellt att sätta igång med odlingarna.
Vad vi nu funderar på är hur många dörrar vi ska ha på växthuset. Är det viktigt att det går att göra korsdrag? Vi har tre takluckor och kommer att ha en dubbeldörr till vänster när man kommer ut från vardagsrummet. Sen är frågan om man måste ha en dörr till höger eller om det räcker att ha en dörr rakt fram (som vi helst vill ha). Vad tror ni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.