Killensomvillhagrönafingrar
Gjorde ett test förra året att flytta en gammal oxelhäck vilket tyvärr inte fungerade då de rötterna hunnit torka thumbdown.gif

Så nu letar jag efter ett prisvärt alternativ.
Altanen som de skall vara runt är 5*8 meter, soligt, lätt blåsigt dock ändå zon 1

Övanför skall det vara en pergola med div växter.

Jag har hittills funderat på:
Avenbok-stamt med möjlighet att klippa fönster
Pil-stamt och lätt att fläta till en vägg, men kanske inte så grönt nertill?
Syren-klassiskt, vacker tidigt, fint lövverk men lite bred samt ev problem med rotskott?
schersmin-underbar doft lite väl bred och hur ser den ut om 7-10 år?

Ge mig gärna tips, vore kul att få plantera lite snart.

Ps Prisvärt är alltid trevligt
ingrids
Du kan inte tänka dig att ha spaljeréer runt din pergola och låta det växa murgröna på den? Har sett ursnygga bilder från England där de låtit murgröna växa på en spalje med urtag för fönster och det var hur snyggt som helst.
Killensomvillhagrönafingrar
ingrids: Låter som en snygg lösning jag skall fundera lite mer på den faktiskt.
Nackdelen som jag ser det är att pergolan skall vila på telefonstolpar samt trästammar och det är då klurigt att få någon snygg lösning med ex tryckimpregnerad regel då det kommer bli lite underliga ytterhörn.
Detta hade kunnat undervikas genom att använda runda spaljer alternativt armeringsnät, ja jag får tänka lite.

Murgröna kan vara lite klurigt då platsen är rejält ljus och de kankse inte trivs toppen där?
Jag har gjort ett sticklingsförsök på klätterhortensia lyckas detta väl kan det vara ett bra alternativ.
Jag tror nog faktiskt jag skall ut i helgen och ta lite murgröna sticklingar och testa detta med.

Någon annan som har ett mer häck/busk liknande alternativ?
Känns som om det blir mindre vind och lite lugnare matplats då?
Aqvakul
Avenbok är ju väldigt tacksamt - blir snabbt hög, håller höjden, kan hållas smal, löven sitter kvar på¨vintern mm
Eventuellt kan du ju komplettera med något blommande.
ingrids
Armeringsnät låter som att det kan bli ursnyggt i kombination med de grova stolparn/stammarna. Men du kan ha rätt om att det kan bli väl soligt för murgröna, har bara erfarenhet av murgröna mot en västervägg i zon 4 (vilket inte alls var på gränsen för vad den murgrönan klarade) och där får det väl räknas som halvskugga.
Huggorm
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 08-05-2009, 07:30) *
Murgröna kan vara lite klurigt då platsen är rejält ljus och de kankse inte trivs toppen där?
Jag har gjort ett sticklingsförsök på klätterhortensia lyckas detta väl kan det vara ett bra alternativ.
Jag tror nog faktiskt jag skall ut i helgen och ta lite murgröna sticklingar och testa detta med.

Jag tror murgrönan klarar full sol bättre än klätterhortensia faktiskt
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 08-05-2009, 10:32) *
Jag tror murgrönan klarar full sol bättre än klätterhortensia faktiskt

Det tror jag med!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon