Full version: gula larver.
viktor ahlström
hej! jag är ganska ny på de här området, men ska i allafall börja odla lite i stugan i sommar. Jag var således upp till en bonde här i närheten för att få tag i lite kogödsel. Han hade tagit fram en skopa i höstas som fått lega till sig under vintern och han trodde att det var bästa stället för mig att gräva på.

Så till frågan:
När jag grävde så var det väldigt mycke vanlig "metmask" i den där dynghögen men som jag förstått det så är det inget negativt? dock hittade jag på några ställen även en mindre gul maggotliknande varelse som inte såg så trevlig ut. Är detta något man skall akta sig för eller är det normalt förekomande i dyliga dynghögar?

EKLO
Om just dynghögar vet jag inte mkt - men om du fått mkt vanlig mask som du säger - då är det verkligen bara att gratulera. Jag tror att det dessutom är vanligt i dynghögar att det inte bara är den "vanliga" daggmasken, utan mest den lite rödare och slankare varianten (som jag har för mig kallas just dyngmask) och den är det bästa du kan ha, för den förökar sig kopiöst och kommer att göra underverk genom allt gödsel den producerar i dina land och rabatter. De är mkt lika daggmasken, men som sagt lite lätt rödare.

De gula du pratar om skulle kunna vara knäpparlarver - kolla på nätet eller i nån bok. Jag vet inte om de kan finnas i dynghögar? Knäpparlarver är inte kul om man odlar potatis, de tuggar och gör gångar i dem. Annasr ofarliga. Lever normalt på gräsrötter. Men som sagt, kolla på nån bild, för jag är inte alls säker av din beskrivning.
Piccante
knäppare är nog ovanligt i dynga. Är det skalbaggslarver så är det troligare med någon dyngbagge eller så är det fluglarver. Oavsett så är det ingen fara för det är bara larverna som utvecklas i dyngan de vuxna djuren kommer inte leva i den.
smuleborg
CITAT (EKLO @ 07-05-2009, 15:27) *
De gula du pratar om skulle kunna vara knäpparlarver - kolla på nätet eller i nån bok. Jag vet inte om de kan finnas i dynghögar? Knäpparlarver är inte kul om man odlar potatis, de tuggar och gör gångar i dem. Annasr ofarliga. Lever normalt på gräsrötter. Men som sagt, kolla på nån bild, för jag är inte alls säker av din beskrivning.

Är det verkligen så att knäpparlarven är "ofarlig" för annat än rotsaker? Jag har för mig att den mumsar i sig andra rötter också, under ett par-tre år (efter det att en grässvål är bortgrävd). Om inga gräsrötter står till bjuds, mumsas det på det som finns, t.ex perenner (ja, rötterna) som man så kärleksfullt drivit fram. Kanske mest kritiskt andra och tredje året efter att grässvålen är bortgrävd. Jag kan ha fel.
EKLO
Du kan ha rätt. Mina erfarenheter sträcker sig bara till grönsaksodling, där är det enbart min potatis som tagit stryk, som tur är. Bör kollas upp!
viktor ahlström
Hej! tack för svaren.

Det är troligen bara en vanlig fluglarv har jag fått höra nu av några grannar så det ska väl inte vara någon fara.

Jag räknade några spadtag när jag grävde lite där och fick upp ca 25 maskar per spade. både de lite rödare ni pratade om samt vanliga maskar. Jag får väl skatta mig lycklig då som det verkar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon