Full version: Rabarber i blomning?
annicaF
Mina rabarber är jättefina, men nu ser jag att det verkar komma "blommor". Vad bör jag göra då? Och varför går den i blomm?

En sak till. Hur är bäst att skörda rabarber? Är det att rycka upp pinnarna eller ska man skära av dem med en kniv?

GunnellF
Rabarber brukar blomma men skär av blomstänglarna om du ska använda rabarbern. Jag brukar försöka dra upp hela stjälken när jag skördar rabarbern och sen skära av den nedre delen. Det är aldrig bra att lämna delar som kommer att ruttna oavsett planta, det är därför jag drar upp hela stjälken. Rabarber går bra att frysa också - bara att skära i bitar (skala först om det är grövre stjälkar) och stoppa i påsar, sen in i frysen. Skörda från början av säsongen, då är rabarbern bäst.

När du kokar kräm kan du först koka upp bitarna i rent vatten som du häller av sen. Då försvinner garvsyran, krämen blir slätare och mjölken ystar sig inte. tummenupp.gif
millahonti
Ta bort blomstänglarna så att de inte tar energi från resten av plantan. Dra även upp denna, skär inte.

Tulipanaros
Men man bör också tillägga att rabarberblommorna är väldigt vackra. Du kanske kan lämna en...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon