anna-karin2
.. Jag har tagit sticklingar av dahlia. Toppsticklingar. Satt dem i såjord o satt en plastpåse över. Hur lång tid kan man förvänta sig att det ska ta innan det händer något?

Några tips någon eller kanske någon bra hemsida att kolla in angående dahlior?
lislena
Ja det undrar jag också hur man gör...jag har satt 2 stycken sticklingar av dahlia i vatten..så man kan sätta i dom i såjord direkt då? Jag har inte vågat wacko.gif jag trodde att dom skulle få rötter. Men nu har dom stått i flera veckor och inga rötter...så imorgon då åker dom ner i såjord crazy.gif
Meriona
Kolla här kanske? Dahlia
lislena
CITAT (Meriona @ 07-05-2009, 20:14) *
Kolla här kanske? Dahlia

Tack för tipset på den sidan om Dahlia... thanks.gif
Meriona
CITAT (lislena @ 07-05-2009, 20:19) *
Tack för tipset på den sidan om Dahlia... thanks.gif

Det var ingentingen. Men jag blev så nyfiken förstår du, för jag hade ingen aning om att man kunde föröka Dahlior med sticklingar, det var helt nytt för mig, så tack för det! smiley_small_hug.gif
Agneta z5-6
när man tagit fram dahliaknölarna för groning och de växer, tuktar man dom för att få en kraftigare planta.Jag vill prova ganska mycket så jag tog tillvara 2 bladpar - satt dessa i 2 jiffypots (i litet växthus) döm om min förvåning då det var fullt med rötter efter 14 dagar........
anna-karin2
superbra länk.. det var på den hemsidan jag fick iden att försöka med sticklingar..Följde även länken till den andra sidan om dahliasticklingar.... Börjar dock undra om jag gjort fel då inget verkar hända.. Nu på lördag är det två veckor sedan jag satte sticklingarna.. De flesta är dock fortfarande gröna och ser välmående ut. Men hur snabbt ska man börja se att det händer något... eller att det börjar växa ut rötter?

mvh anna-karin
lislena
Nu har jag planterat mina 2 st dahlia sticklingar. Jag satt dom i såjord. Sen stack jag ner 4 st blompinnar i varje hörn av krukan. Satt en stor plastpåse över....nu är det bara och vänta och se om det fungerar....hoppas.. rose.gif

gnon49
Jag frösår mina dahlior varje vår och när jag toppar dom sticker jag bara ner dom i såjorden.
En del blir plantor, andra inte. Tar det inte så hårt eftersom dahliafröna är ett under av grobarhet, så plantor blir jag inte utan. En bild från albumet.
dahlior

lislena
Oh vad fina dom är. tummenupp.gif Jag hoppas att jag också får en sån fin rabatt... rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon