CITAT (anna-karin2 @ 07-05-2009, 18:41)

Hur ska jag gå till väga med dahliaknölar jag fått nu på posten? Kan jag sätta en del i krukor utomhus fasten det kan komma frostnätter? Skulle det i såna fall räcka att täcka krukan med fiberväv för att de ska klara frostnätter ifall de börjat sticka upp skott?
Är dahlia känsliga för hur man hanterar dem vid omplantering om man har förgrott dem i gemensamma krukor inne?
MVH/Anna-Karin
Hej!
Jag satt mina i krukor när jag fick mina lökar av dahlian och andra lökar..och förvarar dom inne. Jag vet att Dahlian inte tål frost..så om jag vore du så skulle jag sätta dom inne först....för att sen ställas ut krukan heller plantera i rabatt....efter den sista frosten....jag kommer att vänta på att sätta ut mina för jag är så rädd att den ska ta skada av frosten som kan komma....svaret på din fråga om den är känslig vid omplantering det vet jag inte....måste ta och läsa om det...

CITAT (lislena @ 07-05-2009, 23:19)

Hej!
Jag satt mina i krukor när jag fick mina lökar av dahlian och andra lökar..och förvarar dom inne. Jag vet att Dahlian inte tål frost..så om jag vore du så skulle jag sätta dom inne först....för att sen ställas ut krukan heller plantera i rabatt....efter den sista frosten....jag kommer att vänta på att sätta ut mina för jag är så rädd att den ska ta skada av frosten som kan komma....svaret på din fråga om den är känslig vid omplantering det vet jag inte....måste ta och läsa om det...

Glömde en sak. Du kan ju ha den ute på dagarna och ta in den på natten.....