anna-karin2
Hur ska jag gå till väga med dahliaknölar jag fått nu på posten? Kan jag sätta en del i krukor utomhus fasten det kan komma frostnätter? Skulle det i såna fall räcka att täcka krukan med fiberväv för att de ska klara frostnätter ifall de börjat sticka upp skott?

Är dahlia känsliga för hur man hanterar dem vid omplantering om man har förgrott dem i gemensamma krukor inne?

MVH/Anna-Karin
lislena
CITAT (anna-karin2 @ 07-05-2009, 18:41) *
Hur ska jag gå till väga med dahliaknölar jag fått nu på posten? Kan jag sätta en del i krukor utomhus fasten det kan komma frostnätter? Skulle det i såna fall räcka att täcka krukan med fiberväv för att de ska klara frostnätter ifall de börjat sticka upp skott?

Är dahlia känsliga för hur man hanterar dem vid omplantering om man har förgrott dem i gemensamma krukor inne?

MVH/Anna-Karin

Hej!

Jag satt mina i krukor när jag fick mina lökar av dahlian och andra lökar..och förvarar dom inne. Jag vet att Dahlian inte tål frost..så om jag vore du så skulle jag sätta dom inne först....för att sen ställas ut krukan heller plantera i rabatt....efter den sista frosten....jag kommer att vänta på att sätta ut mina för jag är så rädd att den ska ta skada av frosten som kan komma....svaret på din fråga om den är känslig vid omplantering det vet jag inte....måste ta och läsa om det... confused.gif

CITAT (lislena @ 07-05-2009, 23:19) *
Hej!

Jag satt mina i krukor när jag fick mina lökar av dahlian och andra lökar..och förvarar dom inne. Jag vet att Dahlian inte tål frost..så om jag vore du så skulle jag sätta dom inne först....för att sen ställas ut krukan heller plantera i rabatt....efter den sista frosten....jag kommer att vänta på att sätta ut mina för jag är så rädd att den ska ta skada av frosten som kan komma....svaret på din fråga om den är känslig vid omplantering det vet jag inte....måste ta och läsa om det... confused.gif

Glömde en sak. Du kan ju ha den ute på dagarna och ta in den på natten..... crazy.gif
anna-karin2
Jo de är ju känsliga för frost.. men nu är det så att jag köpt ett antal... absolut inte för många... whistling.gif ... men i alla fall så är det lite trångt och jag har dåligt med krukor att odla i inne... Har annars det vad jag tycker perfekta stället nämligen en inglasad altan (med golvvärme så det blir aldrig minus).. men som sagt.. det börjar bli trångt där...

smile.gif
ingrids
I någon tråd har någon odlait (tyvärr minns jag inte vem och en sökning gjorde mig inte klokare) skrivit att man kan odla dahliaknölar i plastpåsar med leca i botten och sedan klipper man bort plastpåsen vid plantering. Testade det och det funkade strålande. Jag ställde dahlian på plats och sedan klippte jag upp påsen och drog bort den.
anna-karin2
ahaa smile.gif

Vilken bra ide med plastpåsar... det blir nog till att testa det!
Hur stora påsar hade du förresten? typ 3 eller 5-liters kankse eller hade du ica-kasse?
Detta ska jag verkligen testa smile.gif

A nna-Karin
ingrids
ICA-kassar - och det var rötter i hela när jag väl planterade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon