*Ulrica*
Jag har läst på massor av ställen och blir inte mer klok på något sätt... flirting.gif
Det står olika höjder på alla ställen och jag vet inte vem man kan lita på... dessutom finns det ju olika sorter och tydligen ympade varianter också.

Alltså, vilken häggmispel ska jag välja? Jag ska använda dem som en uppstammad grupp på ca. 5 buskar och jag vill inte att höjden ska överstiga 3 meter. Helst ska varje buske vara så vasformad som möjligt så att det blir som ett tak när de har växt ihop. Jag har zon 3 så alla arter borde klara sig. Så här hade jag tänkt mej:

Jag beskär dem gärna för att hålla nere höjden. Anledningen till varför jag vill ha just häggmispel är för att det är torrt och sandblandad jord på det utvalda stället och jag vill ha något snabbväxande. Har ni andra förslag som skulle passa så är det välkommet. Jag har funderat lite på buskform av svartplommon eller rödbladig fläder.
Aqvakul
Jag är helt övertygad om att Prakthäggmispel - Amelanchier lamarckii, skulle bli utmärkt. Jag har haft den både som häck, grupp och solitär. Jag har faktiskt aldrig låtit den anta den form du nu skissar, utan med viss beskärning hållit den mer kompakt. Men detta är ju en mer naturlig och säkert mycket vacker form. Jag har odlat i mycket lätt jord, låg mullhalt och torrt. Men dessa mina trotjänare har aldrig gjort mig besvikna. Just nu har jag bara två mindre buskar som jag hittat förvildade. De utvecklas helt underbart. Jag räknar med att de kommer att stå i full blom i helgen. Det är helt fantastiskt vackert tillsammans med den skira rödrosa färgen på de knappt utvecklade bladen.

Det blev faktiskt en liten kärleksförklaring! (Jag har två andra favoriter också som fungerar i sand - smultronschersmin och kolkwitzia)

PS Hur mår din rugosahäck? DS
*Ulrica*
Tack! Det är väl just Prakt- och Koppar- som jag funderar på. Du har inga bilder på dina? Hur/var beskar du dem?

Rugosahäcken är nybeskuren och gödslad. En del döda grenar men i huvudsak ser det bra ut. Känns jobbigt att beskära när det enda man vill är att den ska bli stor!
Aqvakul
CITAT (*Ulrica* @ 07-05-2009, 19:34) *
Tack! Det är väl just Prakt- och Koppar- som jag funderar på. Du har inga bilder på dina? Hur/var beskar du dem?

Tyvärr så flyttade jag både i stan och på landet innan jag blev med digitalkamera. Mina nuvarande små telningar är söta men inte så spännande.
Jag brukade korta in starkväxande grenar. Men jag tror inte du behöver göra så mycket förrän de börjar närma sig sluthöjd. Då kan du börja klippa bort kraftiga uppåtväxande grenar. Buskarna kommer i princip att stamma upp sig själva, då grenarna längst ner försvagas på grund av ålder och dåligt ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon