hjert
Köpte ett hus förra året o detta året tänkte jag anlägga lite nya rabatter. Min fråga är komposten som vi hittade i ett hörn av trädgården. Sambon tyckte att jag kunde använda jorden där i till mina rabatter så vi slipper slänga allt. Och jorden är det säkert inget fel på men det är ju massa ogräs som växer i osv. Då kommer jag väl få ogräs i rabatten. Vet inte hur länge denna jord har stått men säkert flera år. Någon som har några tips??? Hade varit skönt att undvika plocka ogräs hela sommaren, växer bla mkt kirskål i komposten och det är väl inte det lättaste att bli av med när jag väl fått det i rabatten, eller?

Tänkte göra en rabatt för kryddväxter och en för bärbuskar mm.

Vad skulle ni gjort, slänga eller använda???? confused.gif

Tacksam för svar.
RibesRubusVitis
Jag skulle skala av översta lagret (med ogräset) och använda som bottenskikt i en ny kompost. Resten borde vara perfekt i rabatten.
Aqvakul
CITAT (RibesRubusVitis @ 07-05-2009, 22:10) *
Jag skulle skala av översta lagret (med ogräset) och använda som bottenskikt i en ny kompost. Resten borde vara perfekt i rabatten.

yes.gif
HelenJ

Definitivt smartast! Då kommer allt till nytta.
Thé
Jag skulle slänga hela rasket om det är kirskål i. Så långt bort som möjligt.
Fågelvägen

Så skulle jag också göra, absolut inte slänga den dyrbara kompostjorden! biggrin.gif Underst i den nya komposten skulle jag för säkerhets skull lägga några lager tidningar, så kirskålen inte kan rota sig neråt. Antagligen är kirskålen lätt att rensa bort, eftersom kompostjorden är lucker och lätt att gräva i. Vill du vara säker på att den kompostjord du använder nu är fri från kirskål, så kanske du kan sprida den i ett grönsaksland eller en rabatt för ettåringar? Där är det lättare att hålla koll på ogräset än i en perennrabatt.
hjert
Ja det känns ju som sagt tråkigt att slänga, men jag ska skala av och se hur det ser ut under. Hade inte ens tänkt den tanken blush.gif
Tack för svaren.
uno

Missade Du att det finns kirskål i komposten?
hjert
ok, ska jag inte använda jorden eftersom det finns kirskål, är det typ omöjligt att bli av med om jag får det i rabatten eller
Platinum
Vad säger att ogräs är synonymt med kirskål? Vet trådskaparen vad det är för ogräs?
RibesRubusVitis
Hos mig dör både ogräs och frön i komposten. När jag hade odlingslott, var det en öppen kompost som man fick vända ibland. Nu har jag en sluten kompost (koloniföreningens stadgar kräver det) och där blir det rejält varmt. Jag vänder även den ibland, men det tycks egentligen inte behövas. Maskrosor och liknande får ligga och torka några veckor innan jag lägger sådant överst. Färdig kompost plockas ut genom skjutluckor nertill.
Bassam
Tack för frågan

Det är inte bra att använda komposten som behåller ogräs, det är bättre att använder din ogräs på grund att du vet vad har dom.

H:Bassam
Eva 33c
Trådskaparen säger att det växer kirskål i komposten. JAG skulle aldrig sprida den i en rabatt. Kirskål är fruktansvärt svårrensat i en rabatt med sina telefontrådar till rötter som lätt väver sig in i andra växter. Och det behövs inte stora rotbitar för att den skall överleva. Min far tog en gång för länge sedan hem en liten pionplanta från en rivningstomt. Med den följde ett litet kirskålsskott och några år senare var hela den lilla radhusträdgården full med kirskål. Nu tror jag inte han visste riktigt vad han fått med så han höll inte efter den.

Vore det min jordhög skulle jag nog, efter en kirskålsrensning, täcka den med en presenning ett eller två år. Om kirskålen har tillåtits blomma i denna hög tidigare så kan det ändå finnas frön kvar som sedan kommer att gro ändå. Fröna dör inte av täckning. Så man får fortsätta att hålla uppsikt. Kanske skulle jag använda jorden till att förbättra en gräsmatta med i första hand, om det fanns ett sånt behov. För kirskål tål inte regelbunden klippning.
Så tänk dig noga för hur du gör.
hjert
Ja men det var smart, kan använda den till gräsmattan, har precis dränerat så det är bara lera/lerjord på backen. Komposten är bara en fyrkant där hon som bott här innan slängt allt möjligt, så den har aldrig varit täckt och hon har nog inte vänt jorden eller så heller för hon var väldigt gammal. Vet inte vad det är för ogräs som växer där men bla kirskål.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon